Decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi dotyczy rozbudowy autostrady w kierunku Warszawy do trzech pasów na odcinku ponad 46 km - od węzła Łódź Północ do granicy z województwem mazowieckim.

Jak przekazała GDDKiA, przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie "Projektuj i buduj", po wcześniejszym zapewnieniu finansowania na ten cel, planowany jest jesienią br., zaś podpisanie umowy ma nastąpić wiosną 2022 r. Projekt rozbudowy ma być gotowy na początku 2023 r., a prace mają ruszyć w listopadzie tego samego roku. Zakończenie prac przewidziano na przełomie 2025 i 2026 roku.

Trzeci pas ruchu zostanie dobudowany od wewnętrznej strony obu jezdni i odbędzie się to bez konieczności rozbiórki obiektów nad autostradą. Zostały one zaprojektowane z uwzględnieniem rozbudowy A2 o dodatkowy pas.

Konieczne będzie za to przebudowanie całego systemu melioracyjnego wraz z rozbudową wielu zbiorników retencyjnych. Wzdłuż całego odcinka wymieniona na wyższą zostanie siatka odgradzająca drogę.

"Dodatkowo zamontujemy tzw. żabiankę, czyli pas gęstej siatki przy ziemi, uniemożliwiającej przedostanie się na drogę drobnych zwierząt. W wielu miejscach pojawią się także nowe ekrany akustyczne, mające zabezpieczyć otoczenie przed zwiększonym hałasem" - poinformowała w komunikacie dyrekcja.

Wymienione prace będą wymagały zmian w organizacji ruchu.

Nowe pasy mają mieć po 3,5 m szerokości, zostanie zachowany pas awaryjny. Szerokość pasa rozdziału zmniejszy się z kilkunastu do pięciu metrów szerokości.

Autostrada A2 będzie miała także trzeci pas ruchu na części trasy w woj. mazowieckim, czyli łącznie trzypasmowa trasa będzie na długości ok. 89 km. Z kolei od węzła Konotopa do węzła Pruszków A2 ma mieć po cztery pasy ruchu na obu jezdniach. Wkrótce ma zostać wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka od granicy woj. łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa.

Jak wskazała GDDKiA, rozbudowany odcinek autostrady A2 ma ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Lotniczego.