Zaufanie konsumentów względem sektora spożywczego wzrosło w trakcie pandemii COVID-19, ujawnia nowy raport europejskiej inicjatywy na rzecz innowacji w dziedzinie żywności.

W raporcie EIT Food przeprowadzono badanie wśród 19 800 konsumentów z 18 krajów europejskich odnośnie zaufania konsumentów wobec sektora żywnościowego oraz produktów spożywczych. Badanie zostało przeprowadzone przez konsorcjum ogólnoeuropejskich partnerów akademickich, w tym Uniwersytetu w Reading, Europejskiej Rady Informacji o Żywności (EUFIC), Uniwersytetu w Aarhus, KU Leuven oraz Uniwersytetu Warszawskiego.

Raport pokazuje, że zaufanie konsumentów wzrosło na wszystkich szczeblach sektora spożywczego, a wraz z nim zaufanie do produktów żywnościowych, z przyrostem o 5%.

Ze wszystkich podmiotów sektora spożywczego rolnicy cieszą się największym zaufaniem opinii publicznej, poza tym, dwie trzecie (67%) europejskich konsumentów deklaruje, że ufa rolnikom, podczas gdy tylko 13% nie ufa.

Sprzedawcy detaliczni są kolejną najbardziej zaufaną grupą, której ufa 53% konsumentów – wzrost o 7% w porównaniu do 2018 roku, potencjalnie ze względu na ich rolę w utrzymaniu dostaw żywności podczas pandemii COVID-19.

Zaufanie zarówno do agencji rządowych, jak i producentów żywności pozostaje jednak w tyle – mniej niż połowa konsumentów we wszystkich krajach (odpowiednio 47% i 46%) twierdzi, że ufa tym grupom. Tymczasem ponad jedna czwarta konsumentów (29% i 26%) aktywnie wyraża brak zaufania organom rządowym i producentom.

Jeśli chodzi o zaufanie do samych produktów spożywczych, 55% konsumentów uważa, że bezpieczeństwo żywności, ogólnie rzecz biorąc, poprawiło się – wzrosło o 8% w porównaniu do 2018 roku, w przypadku osób uznających, że żywność jest ogólnie bezpieczna.

Odnośnie zdrowia, pomimo że 71% osób twierdzi, że wybiera w miarę możliwości zdrowsze opcje, jednak mniej niż połowa (43%) europejskich konsumentów uważa, że produkty żywnościowe są ogólnie zdrowe. Zdrowa żywność jest szczególnie ważna dla Polaków, 60% konsumentów twierdzi, że zmienili produkty ze względów zdrowotnych, w porównaniu ze średnią europejską, która wynosi 47%.

Tymczasem tylko czterech z 10 (40%) konsumentów ma pewność, że kupowane przez nich produkty spożywcze są autentyczne, a nie fałszywe lub sztuczne.

Podobnie tylko trzech z 10 konsumentów (30%) jest przekonanych, że produkty żywnościowe są wytwarzane w sposób zrównoważony (czyli przyjazny dla środowiska, wydajny pod względem wykorzystania zasobów i w sposób odpowiedzialny etycznie), w porównaniu z 42%, którzy uważają sposób produkcji za niezrównoważony.

Jak podkreślają autorzy raportu, jest to sprzeczne z wartościami konsumenckimi, ponieważ ponad trzy czwarte (76%) Europejczyków twierdzi, że czuje się zobowiązanymi do korzystania z produkcji przyjaznej dla środowiska, podczas gdy sześciu z 10 (60%) twierdzi, że mając wybór, kupują produkty zrównoważone – co wskazuje popyt konsumentów na produkty bardziej przyjazne dla środowiska.