PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kopyść na EEC: O krok od upowszechnienia zrównoważonego rolnictwa

Kopyść na EEC: O krok od upowszechnienia zrównoważonego rolnictwa
Adam Kopyść, Członek Zarządu Stowarzyszenia Rolnictwa Zrównoważonego "ASAP" podczas debaty pt. Biznes spożywczy na drodze zrównoważonego rozwoju na EEC 2021, fot. PTWP

Czego brakuje, aby upowszechnić zrównoważoną żywność w Polsce? - Identyfikacji i dedykowanej półki w sklepie oraz jasnej komunikacji, czym różni się ta produkcja od ekologicznych rozwiązań - mówił Adam Kopyść, członek Zarządu Stowarzyszenia Rolnictwa Zrównoważonego "ASAP" podczas debaty "Biznes spożywczy na drodze zrównoważonego rozwoju" na EEC 2021.



- Na ile firmy spożywcze dbają o pozyskanie zrównoważonego surowca? - Jeśli chodzi o surowiec z Polski to jest różnie. Są w tym zakresie 3 grupy firm – te, które robią dużo, trochę lub nic. Niestety większość firm znajduje się grupie pomiędzy ‘trochę’ a ‘nic’. Jednak pozytywnym jest fakt, że coraz więcej firm kładzie większy nacisk na pozyskiwanie surowca zrównoważonego z Polski. To wynika przede wszystkim z trendów korporacyjno-regulacyjno-społecznych – mówił Adam Kopyść.

Coraz większe oczekiwania środowiskowe wobec branży spożywczej

Jak podkreślał, korporacyjnie firmy coraz częściej ogłaszają swoje cele środowiskowe i klimatyczne – ze względu na wartości tych firm czy presję inwestorów. Ważne są także regulacje. Dużo mówi się o Europejskim Zielonym Ładzie czy pakiecie regulacyjnym „Fit fot 55”. Zdaniem Kopyścia, tego typu rozporządzenia motywują firmy do zmian.

- Element społeczny mocno zależy od konsumentów. Wszyscy czujemy, że mamy coraz większą świadomość środowiskową oraz coraz większe oczekiwania wobec branż spożywczej - dodał.

- Kolejny element, który mobilizuje firmy i mamy nadzieję, że jeszcze mocniej będzie na nie oddziaływał to szansa biznesowa, jaką za sobą niesie zrównoważona żywność, która w naszej opinii jest zdecydowanie lepiej dopasowana do preferencji polskich konsumentów, niż chociażby żywność ekologiczna - podał Adam Kopyść.

I dodał, że członków Stowarzyszenia cieszą działania firm rozwijających segment produktów zrównoważonych. - Ostatnio jedna z sieci handlowych podpisała porozumienie z firmami z branży FMCG ws. promocji zrównoważonej żywności. Widzimy szczególną rolę sieci handlowych i liderów FMCG właśnie w promocji produktów rolnictwa zrównoważonego - dodał.

Dopłaty i zachęty dla rolników zrównoważonych

Rolnicy mają dwa różne źródła dochodu. Z jednej strony są to dopłaty unijne, a z drugiej – popyt branży spożywczej.

- W kwestii dopłat kluczową jest rola Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-27, która wskazuje, jakie dokładnie praktyki będą dofinansowane. Budżet dla Polski to około 25 mld euro. W nowej WPR rolnicy będą mieli duże zachęty, żeby wdrażać jeszcze więcej zrównoważonych praktyk rolniczych w swoich gospodarstwach plus jest duży nacisk na cyfryzację. Potrzebne są inwestycje w gospodarstwach w tym zakresie - mówił Adam Kopyść.

Kto za to wszystko zapłaci i czy to się w ogóle opłaca? - Oczekiwania konsumentów to jak najlepszy produkt po jak najniższej cenie. Do tego trzeba dołożyć oczekiwanie wyższej ceny przez rolników i jednocześnie oczekiwania firm przetwórczych, którzy muszą zarobić i spełnić swoje cele wzrostu. Kluczowe pytanie to – czy dla się to jakoś połączyć? Jeśli chodzi o konsumentów, to rozwiązaniem są właśnie produkty rolnictwa zrównoważonego. Dane rynkowe pokazują, że żywność ekologiczna, mimo że rośnie, to jej udział w rynku jest marginalny - mówił Kopyść.

- Firmy spożywcze w kontakcie z rolnikami posługują się metodą kija i marchewki. Rekomendujemy, żeby skupić się głównie na tej marchewce. Najlepszą zachętą jest oczywiście cena, ale są także inne korzyści, jak wsparcie rolników w ograniczeniu kosztów produkcji, chociażby poprzez cyfryzację w gospodarstwach lub zmiana warunków płatności lub wsparcie w zakresie transportu surowca - dodał.

Ile może kosztować rolnictwo zrównoważone?

Jak zauważył Adam Kopyść, ważnym elementem jest to, że na podstawie naszych obserwacji wielu polskich rolników jest już zrównoważonych albo jest blisko osiągnięcia tego stanu.

- Praktyki i audyty chociażby największego producenta cukru w Polsce pokazują, że wielu dostawców już spełnia normy zrównoważonego rolnictwa. Dlatego rekomendujemy, aby firmy pochyliły się nad kwestią pozyskiwania zrównoważonego surowca w Polsce, bo jest tu ogromna szansa biznesowa - dodał.

Czytaj więcej na www.sadyogrody.pl



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.239.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.