Protestujący przyjechali do Warszawy, by dosłownie walczyć o swoją przyszłość. Nie zgadzają się na ogromne i często nadmierne plany inwestycyjne w ramach CPK. Wśród haseł pojawiały się: "Rozwój tak, rozbój nie", "Stop czyścicielom domów", "Dość kłamstw CPK, "Stop mafii CPK".

Tak wyglądał pochód protestujących przeciwko CPK

Jak mówił Kołodziejczak również obecny podczas protestu w Warszawie przeciwników budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, rząd nie potrafi zadbać o podstawowe sprawy, jak dostawy energii i żywność, ale bierze się za wielkie inwestycje.

- PiS chce zabrać ludziom ziemię wręcz za darmo, za 5 zł za metr kwadratowy, i budować tam wielkie inwestycje bez ustaleń z ludźmi, bez konsultacji społecznych. Agrounia nigdy się takie rzeczy nie zgodzi, dlatego dziś wspieramy protest wszystkich osób sprzeciwiających się budowie na chorych zasadach CPK oraz linii szybkich kolei - powiedział.

Według wiceministra funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcina Horały, w Polsce ustawa o odszkodowaniach za wywłaszczenia istnieje od lat.

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw. Projekt zmienia sposób określania wysokości odszkodowania za wywłaszczenia nieruchomości pod inwestycje publiczne takie, jak Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Projekt przewiduje 120 proc. wyceny rynkowej dla nieruchomości niezabudowanych i 140 proc. dla zabudowanych.

Horała mówił w sierpniu, że oparcie się na czystej wartości odtworzeniowej byłoby niesprawiedliwe, bo ktoś, kto ma nowy dom, dostałby tyle, ile on jest wart, a ktoś, kto ma zdekapitalizowany dom z lat 50. czy 60. dostanie wielokrotnie więcej niż ten dom jest wart. Dodał, że w nowej ustawie wprowadzone zostaje też prawo do dochodzenia rekompensaty za poniesione przy wywłaszczeniu szkody, inne niż wartość nieruchomości.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie ma obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.