PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

„Nie” dla wegeburgera, czyli ciąg dalszy walki o nazewnictwo

„Nie” dla wegeburgera, czyli ciąg dalszy walki o nazewnictwo fot. Shutterstock

Copa-Cogeca przekonywała europarlamentarzystów, że nie ma czegoś takiego jak „wegański burger” czy „sojowe parówki”. Stosowna poprawka nie uzyskała wprawdzie większości, ale polskie organizacje przekonują, że to tylko przegrana bitwa, ale na pewno nie wojna, podkreśla FBZPR.



Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych po raz kolejny podkreśla brak zgody na zwodnicze wykorzystywanie nazw „mięsnych” w stosunku do produktów roślinnych oraz produktów uzyskanych bez udziału zwierząt gospodarskich. Choć niedawne decyzje Parlamentu Europejskiego nie były satysfakcjonujące dla branży mięsnej to jeszcze się ona nie poddała.

– Nie ma i nie będzie naszej zgody na sprzedawanie konsumentom imitacji produktów rolnych pod nazwami, które są używane dla autentycznych produktów. Copa-Cogeca zapowiada kontynuowanie działań mających na celu wprowadzenie przepisów, które uniemożliwią nazywanie np. placków z fasoli burgerami – zaznacza FBZPR. – Ale problem jest szerszy. Już niedługo mogą się pojawić inne zagrożenia takie jak „mięso” wyprodukowane z komórek macierzystych lub zaawansowany technologicznie sztuczny „miód”, który będzie nazywany miodem – dodaje.

Jak podkreśla FBZPR ostatnie decyzje Parlamentu Europejskiego były satysfakcjonujące wyłącznie dla branży mleczarskiej.

– Określenia takie jak “mleko”, “masło”, “serwatka” czy “jogurt” zostały zastrzeżone wyłącznie dla produktów pochodzących od zwierząt gospodarskich. Oznacza to, że nazywanie np. napoju sojowego mlekiem będzie niczym innym jak świadomym wprowadzaniem konsumentów w błąd. Nie przeszła natomiast propozycja, aby na poziomie unijnym wprowadzić takie samo rozwiązania dla produktów mięsnych – zaznacza FBZPR.

Copa-Cogeca przekonywała europarlamentarzystów, że nie ma czegoś takiego jak „wegański burger” czy „sojowe parówki”. Stosowna poprawka nie uzyskała wprawdzie większości, ale polskie organizacje przekonują, że to tylko przegrana bitwa, ale na pewno nie wojna, jak czytamy w komunikacie.

– Nie udało się zastrzec nazw produktów mięsnych wyłącznie dla produktów zawierających mięso, ale to nie koniec naszych wysiłków. Po pierwsze, cały czas takie regulacje będą mogły wprowadzać kraje członkowskie. Lobby wegańskiemu i wegetariańskiemu nie udało się tego zablokować. Po drugie, zamierzamy nadal przekonywać do słuszności naszych poglądów, gdyż w przyszłości problem błędnego stosowania zwyczajowych nazw produktów żywnościowych będzie się pogłębiał – stwierdził Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Polskie organizacje skupione w Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych zwracają uwagę, że postęp naukowy spowoduje, że już niedługo będzie możliwość stworzenia np. „miodu”, który nie będzie pochodził od pszczół czy wyprodukowania „mięsa” z komórek macierzystych. Sprawą tą zajmowała się na swoim ostatnim posiedzeniu grupa robocza „Jakość” Copa-Cogeca.

– Rośnie zagrożenie, że pojawią się produkty zawierające białko zwierzęce, które będą imitować mięso. Ale nie pochodzą ze zwierząt gospodarskich. Tymczasem produkty rolne powinny utrzymać swoje tradycyjne nazwy, a nowe produkty, będące efektem postępu technologicznego, powinny mieć swoje adekwatne nazwy. Inaczej będzie to zwykłe wprowadzanie konsumentów w błąd kosztem rolników – tłumaczył Wierzbicki.  

Organizacje rolników przekonują, że w tej sprawie nie ma konfliktu między hodowcami zwierząt a producentami roślin. A wszystko rozbija się o potrzebę odpowiedniego nazywania efektów pracy rolników.

– To produkty rolne mają swoje sprawdzone miejsce w zrównoważonej diecie. Czy ich imitacje są dla nas bezpieczne na dłuższą metę to czas pokaże. Dlatego trzeba teraz działać szerzej i przekonywać Komisję Europejską oraz Parlament Europejski, żeby zacząć odpowiednio chronić nazwy produktów rolnych. Dlatego czeka nasz dłuższa kampania informacyjna i lobbingowa – podsumowuje Jerzy Wierzbicki z PZPBM.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • baca56 2020-11-08 19:09:56
    W rewanżu proponuję smażyć schabowe na oliwie "extra virgin" i sprzedawać w restauracjach jako danie wegetariańskie lub wegańskie :)
  • e0r 2020-11-07 09:43:06
    Jadłem wege szynke, smakowała jak g&wno, nie polecam.
    • Marian 2020-11-08 08:15:10
      Czyli smakowała jak prawdziwa z mięsa?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.40.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.