PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Sawicki pojedzie do Chin rozmawiać o eksporcie polskiej wieprzowiny

Sawicki pojedzie do Chin rozmawiać o eksporcie polskiej wieprzowiny

Polska chce eksportować artykuły rolno-spożywcze do Chin, a Państwo Środka chce kupować wysokiej jakości produkty. Minister rolnictwa Marek Sawicki w połowie maja wybiera się do Chin, by rozmawiać o wznowieniu eksportu wieprzowiny i promować naszą żywność.



Na czwartkowym spotkaniu na temat możliwości handlu z Chinami i Hongkongiem minister zauważył, że na razie obroty w handlu żywnością z tak dużym partnerem jak Chiny są niezadowalające. - Szansa na eksport jest duża i warto w to zainwestować - przekonywał Sawicki. Zauważył, że do promocji polskich produktów można wykorzystać unijne środki oraz pieniądze z funduszy promocji.

Dodał, że wierzy, iż Chiny "wcześniej czy później" otworzą swój rynek na polską wieprzowinę. Kraj ten zakazał importu naszego mięsa po wykryciu w połowie lutego br. wirusa afrykańskiego pomoru świń u dwóch padłych dzików.

Sawicki poinformował, że w połowie maja wybiera się m.in. do Chin, gdzie odwiedzi targi żywności SIAL w Szanghaju i przeprowadzi w Pekinie rozmowy z tamtejszymi władzami na temat wznowienia eksportu wieprzowiny do tego kraju.

Agencja Rynku Rolnego wspiera eksporterów żywności organizując m.in. wyjazdy na największe targi spożywcze na świecie, m.in. do Chin - zaznaczył wiceprezes ARR Lucjan Zwolak. Dodał, że rynek chiński został uznany za najbardziej perspektywiczny. Tam też realizowana jest 3-letnia kampania promocyjno-informacyjna dotycząca europejskiego mięsa. Wkrótce organizacje sadowników będą promować jabłka, a mleko producenci i przetwórcy tego surowca.

Polska ma dużo dobrej żywności, przede wszystkim nie jest ona genetycznie modyfikowana i w dużym stopniu jest naturalna - przyznał prezes Shanghai Waigaoqiao International Food and Distribution Centre (FTZFOOD) Alex Chu. Dodał, że Polska ma bardzo duże szanse na eksport żywności, bo Chiny są największym jej importerem na świecie i ta tendencja utrzyma się w najbliższych latach.

Aby jednak handlować z Chinami potrzebna jest strategia - przekonywał Chu. - Dobra strategia, to 30 proc. sukcesu, ale 70 proc. powodzenia na chińskim rynku zapewnia dobra jej realizacja - tłumaczył.

Jego firma FTZFOOD, która funkcjonuje w jedynej w Chinach strefie wolnego handlu w Szanghaju, pomaga w nawiązywaniu biznesowych kontaktów, a także w promocji sprzedaży produktów. Przeprowadza też badania marketingowe przed wprowadzeniem produktu na chiński rynek. Chu zaznaczył, że na to, by rozwinąć handel w Chinach, potrzebne jest dużo czasu i cierpliwości. Bardzo istotnym elementem jest stała promocja.

Po to, by można było eksportować potrzebne jest uzgodnienia świadectw zdrowia z poszczególnymi krajami - mówił wiceszef Inspekcji Weterynaryjnej Jarosław Naze. Taki dokument dotyczący wieprzowiny został uzgodniony z Chinami w sierpniu 2011 r. Jest w nim zapis, który nie pozwala na import tego mięsa z kraju, w których wystąpiło ASF.

Do eksportu na rynek chiński obecnie uprawnionych jest 69 mleczarni, 8 zakładów mięsnych, 6 zakładów drobiarskich i trzy chłodnie składowe.

Naze podkreślił, że Inspekcja Weterynaryjne na bieżąco przekazuje informacje o aktualnej sytuacji związanej z ASF. 24 lutego została wysłana do Chin propozycja zmiany świadectwa zdrowia dot. mięsa wieprzowego tak, by uwzględniona była w nim tzw. regionalizacja, czyli import zakazany byłby tylko ze strefy z ograniczeniami.

Z danych ARR wynika, że od 2009 r. obroty żywnością z Chinami rosną. Nadal jednak utrzymuje się ujemne saldo, co oznacza, że z Chin więcej kupujemy żywności niż jej sprzedajemy. W 2013 r. Polska wysłała do Chin produkty spożywcze o wartości 209 mln dolarów, a sprowadziła za 264 mln dolarów. 61 proc. eksportu stanowiło mięso i przetwory (bez drobiu), a 18 proc. produkty mleczarskie. Najbardziej rośnie sprzedaż mięsa. W 2012 r. wartość eksportu była na poziomie 44 mln euro, a już rok później - 129 mln euro.

Spotkanie w resorcie rolnictwa odbyło się z inicjatywy eksporterów mięsa przy współudziale Krajowej Izby Gospodarczej.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • Kalemba 2014-05-05 15:23:25
    Sawicki wyprowadź to mięso co do polski wpływa z starej unii a nasze niech zostanie dla naszego narodu bo chociaż jest zdrowe niech PSL nie truje nawet swoich
  • ATEM 2014-04-29 15:54:32
    - DZIWNE , to po co sprowadzają markety z UE śmieci ,a dobrą ŻYWNOŚĆ wywozimy w świat ,??? ZNAMY SIĘ NA EKONOMI ? NIE -- wyleczyć pacjenta ,po bezwładach centralnych i po złamaniach to min ,,10 tys euro ,, oblicz ile pacjent zje ,, np ,za 10 tys złotych ,ale to promocja produktów na świecie i pacjentów przyjadą miliony ,, niestety nie ma kto pomagać rolnikom , sami nic nie zrobią ,,
  • Podlasiak 2014-04-27 20:42:43
    panie Sawicki zagada pan i o wolowinie bo i tego tez mamy za duzo i cena marna!!!
  • ekojajo 2014-04-25 14:19:37
    Niech bioro i jedzo !!!!!!!!!!!
  • krzysiek222 2014-04-25 10:04:57
    wiepsssoina -_- badzzo smaćna!Good luck mr sawićki.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.215.182.81
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.