Dlaczego Dzień Polskiej Wódki celebrowany jest właśnie 13 stycznia? Tego dnia w 2013 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o wyrobie napojów spirytusowych, modyfikująca definicję Polskiej Wódki. Ten trunek musi być produkowany z pięciu tradycyjnych zbóż (pszenicy, żyta, pszenżyta, jęczmienia i owsa) albo ziemniaków pochodzących z Polski. Co więcej, wszystkie etapy produkcji (poza butelkowaniem) muszą odbywać się na terenie naszego kraju. Ta zmiana przepisów było polską reakcją na definicję wódki stworzoną przez Parlament Europejski, zgodnie z którą napój ten może być produkowany z każdego surowca pochodzenia rolniczego.
O tym, że dany trunek spełnia wymagania ustawy, informuje umieszczony na butelce napis Polska Wódka / Polish Vodka. Warto również wiedzieć, że Polska Wódka, podobnie jak francuski Cognac czy Scotch Whisky, została wpisana listę Chronionych Oznaczeń Geograficznych.
"Świątynią" tego trunku jest Muzeum Polskiej Wódki na warszawskiej Pradze-Północ, ulokowane w neogotyckim budynku dawnej Wytwórni Wódek "Koneser". - Uwagę zwiedzających na pewno będą przykuwać ciekawe elementy architektoniczne i aranżacja wnętrz. Podłogi drewniane wykonane ze starych beczek do przechowywania wódki, rozetowe okna, masywne metalowe schody oraz oryginalne elementy wyposażenia gorzelni. Część restauracyjną zdobią olbrzymie piece z przełomu XIX i XX w. - mówił prezes Fundacji Polska Wódka Andrzej Szumowski podczas otwarcia muzeum w 2018 r. Tę placówkę 13 stycznia można zwiedzać nieodpłatnie.
W Warszawie jest jeszcze jedna podobna placówka - Muzeum Wódki przy Placu Teatralnym. To kameralny obiekt, na który składają się zbiory zebrane przez dwóch pasjonatów, Piotra Popińskiego i Adama Łukawskiego.
Wódka wpisana jest w polską historię, kulturę i życie społeczne. Co więcej, branża spirytusowa to ważny dział gospodarki - zatrudnieni 100 tys. osób, a z tytułu podatków odprowadza do budżetu 12,5 mld zł rocznie. Jednocześnie jest istotnym odbiorcą produktów rolnych. Rocznie przetwarza ok. 750 tys. ton zbóż i 50 tys. ton ziemniaków. Polska jest pierwszym rynkiem wódki w Unii Europejskiej i czwartym na świecie, po Rosji, USA i Ukrainie. Szumowski podkreśla, że Polska Wódka jest jedyną globalną rozpoznawalną marka produktową.
Przeciętny Polak wypija rocznie 3,3 litra wyrobów spirytusowych. Najchętniej sięgamy po piwo - na jednego mieszkańca przypada 5,53 litra (dane z 2018 r.).
Komentarze