PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

ARR stawia na pobudzenie popytu i eksportu

Agencja Rynku Rolnego chce w kolejnych latach skoncentrować swoje działania na pobudzaniu popytu na żywność na rynku krajowym oraz na promowaniu polskich produktów za granicą - powiedział prezes ARR Radosław Szatkowski.



Przypomniał, że Agencja istnieje już 23 lata i na początku ograniczała się wyłącznie do interweniowania na rynkach rolnych, działając na podstawie rocznych programów zatwierdzanych przez rząd. W okresie przedakcesyjnym chodziło m.in. o stopniowe dochodzenie do zasad Wspólnej Polityki Rolnej (WPR). Jednym z efektów tych działań było podnoszenie jakości, np. zbóż. Skupowano ziarno o podwyższonych parametrach jakościowych.

Po przystąpieniu Polski do UE, Agencja Rynku Rolnego uzyskała akredytację na stosowanie unijnych instrumentów interwencyjnych, takich jak: interwencyjny skup zbóż, dopłaty do przechowywania m.in. masła i półtusz wieprzowych, czy refundacje do wywozu niektórych produktów żywnościowych do krajów pozaunijnych. W latach 2004-2010 działania te były szeroko stosowane. Aktualnie zakres tych mechanizmów jest uzależniony od sytuacji na rynkach rolnych, co wynika z polityki unijnej, uwzględniającej konieczność reagowania w sytuacjach kryzysowych na rynkach rolnych - tłumaczył Szatkowski.

Dodał, że takim przykładem była między innymi interwencja na rynku mleka, gdy w 2008 r. gwałtowanie spadły ceny. Komisja Europejska zgodziła się wówczas na wsparcie finansowe producentów.

Agencja nadal ma do dyspozycji szereg mechanizmów, z czego ponad dwadzieścia dotyczy wsparcia rynków rolnych. Mogą one zostać uruchomione, gdy będzie wymagała tego sytuacja rynkowa i zechcą skorzystać z nich beneficjenci - powiedział prezes.

Obecnie większą rolę w działalności ARR odgrywają zadania prospołecznościowe. Agencja większą uwagę przykłada także do "wsparcia pośredniego", czyli rozszerzenia promocji produktów rolno-żywnościowych. ARR w tym zakresie prowadzi działania w pięciu obszarach aktywności.

- Uważam, że bardziej skuteczne od działań doraźnych jest działanie długofalowe i perspektywiczne - wyjaśnił Szatkowski.

Od roku ARR realizuje program promocji polskiej branży spożywczej. Poprzez refundację części kosztów udziału w międzynarodowych targach spożywczych Agencja pomaga przedsiębiorcom w zaprezentowaniu swoich produktów i pozyskaniu nowych partnerów handlowych. Efekt działań promocyjnych widać po dynamicznie rosnącym eksporcie polskiej żywności - uważa Szatkowski. W ubiegłym roku wartość eksportu wyniosła 18 mld euro, a wszystkie nasze prognozy i analizy wskazują na to, że w tym roku będzie ona jeszcze wyższa - dodał.

Prezes podkreślił, że minister rolnictwa Stanisław Kalemba widzi potrzebę istnienia Agencji Rynku Rolnego jako jednej z dwóch agencji płatniczych. ARR będzie kontynuować dotychczasowe działania, takie jak "Szklanka mleka", "Owoce w szkole" czy pomoc dla najbardziej potrzebujących. Producenci rolni mogą też otrzymać z Agencji dopłaty do kwalifikowanego materiału siewnego w ramach tzw. pomocy de minimis - wylicza prezes ARR.

Jego zdaniem, poprzez realizację programów prozdrowotnych współfinansowanych przez KE Agencja nie tylko wpływa na wzrost konsumpcji mleka czy owoców i warzyw, ale kształtuje prawidłowe nawyki żywieniowe. Szatkowski podkreślił, że nadal pijemy mniej mleka niż w innych krajach UE.

Prezes zaznaczył, że nadal trwają negocjacje dotyczące przyszłej perspektywy finansowej WPR. "Występujemy o powierzenie ARR realizacji niektórych zadań przewidzianych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, ale o konkretach nie możemy jeszcze mówić. Jest zrozumienie ze strony ministra, porozumieliśmy się też w tej sprawie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa" - podkreślił Szatkowski.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • ROZTROPNY 2013-11-19 10:06:54
    KALEMBA bedzie widzial sens istninia ARR bo ma tam pracujacego syna a przeciez mozna te obie agencje polaczyc ARR i AMIRM
  • rolnik 2013-11-19 09:58:12
    przeciez ta agencja ARR miala byc zlikwidowana i polaczona z ARMIREM w ramach szczednosci a tu takie dyrdymaly z ust PREZESA to jest twor nipotrzebny rola tej agencji dawno sie skonczyla a opromocje zywnosci dbaja firmy bezposrednio eksportyjace

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.92.28.52
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.