PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Retransmisje sesji tematycznych

WWW.NARODOWE-WYZWANIA.FARMER.PL

Inauguracja. WPR w nowej odsłonie

Do 7 lipca można złożyć on-line wniosek o dopisanie do spisu wyborców

Do 7 lipca można złożyć on-line wniosek o dopisanie do spisu wyborców Fot. Dziurek / Shutterstock.com

Jeżeli w pierwszej turze wyborów prezydenckich głosowaliśmy w miejscu swojego stałego zamieszkania, a podczas drugiej będziemy np. na wakacjach, to do 7 lipca możemy on-line złożyć wniosek o dopisanie do spisu wyborców w miejscu, gdzie będziemy - poinformował w poniedziałek resort cyfryzacji.



12 lipca odbędzie się druga tura wyborów. Jeżeli tego dnia będziemy znajdować się poza swoim miejscem stałego zamieszkania, można dopisać się do spisu wyborców w miejscowości, w której akurat będziemy przebywać. Wniosek można złożyć przez internet.

Ministerstwo zwróciło uwagę, że jeśli na stałe mieszkamy np. w Gdańsku, a w niedzielę głosowaliśmy w Rzeszowie, to do tamtejszego spisu zostaliśmy dopisani. Będziemy w nim figurować także 12 lipca. Jeżeli jednak w drugiej turze wyborów chcielibyśmy głosować w innym miejscu np. w miejscu stałego zamieszkania, to należy pobrać zaświadczenie o prawie do głosowania. Taki dokument otrzymamy w urzędzie, w którym dopisaliśmy się do spisu, czyli w tym przypadku w Rzeszowie.

Jeśli jednak podczas drugiej tury będziemy w miejscu, gdzie się dopisaliśmy do spisu i głosowaliśmy w niedzielę, nie trzeba ponowie dopisywać się do spisu.

Resort wyjaśnił, że jeśli chcemy on-line dopisać się do spisu wyborców w miejscowości, w której akurat będziemy przebywać, musimy mieć założony profil zaufany. Jeżeli już go mamy i znamy adres pod którym będziemy przebywać 12 lipca, to możemy wejść na stronę gov.pl i wybrać tam usługę "Złóż wniosek o dopisanie do spisu wyborców".

Ministerstwo tłumaczy, że kolejnym krokiem jest kliknięcie przycisku "Dopisz się do spisu wyborców", a następnie musimy się zalogować profilem zaufanym lub e-dowodem.

Następnie należy wypełnić wniosek oraz wskazać powód, dla którego chcemy dopisać się do spisu wyborców. Na końcu należy go podpisać elektronicznie profilem zaufanym lub e-dowodem. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymamy na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (www.GOV.pl) i podany we wniosku adres e-mail. Resort wyjaśnił, że jeżeli urzędnik stwierdzi we wniosku braki lub błędy, skontaktuje się z nami: telefonicznie, pocztą tradycyjną, e-mailem lub przez skrzynkę na koncie Mój GOV.

Z e-usługi dopisania się spisu wyborców będzie można skorzystać do wtorku 7 lipca o godz. 23.59.

Z komunikatu wynika, że zdecydowanie mniej czasu mają te osoby, które chcą w drugiej turze skorzystać z głosowania korespondencyjnego. Wniosek on-line w tej sprawie będzie można zgłosić do wtorku 30 czerwca do godz. 23.59.

Ministerstwo zwróciło uwagę, że jeżeli z takiej formy głosowania skorzystaliśmy w pierwszej turze elekcji prezydenckiej, to przed drugą turą nie trzeba składać kolejnego wniosku. Pakiet wyborczy dostaniemy na ten sam adres, na który dostaliśmy pakiet z pierwszej tury.

Jeżeli zdecydujemy się na korespondencyjną formę wyborów, to tak jak w przypadku dopisania się do spisu wyborców, można to zgłosić za pośrednictwem strony gov.pl.

MC tłumaczy, że należy wybrać usługę "Zgłoś zamiar głosowania korespondencyjnego dla osób głosujących w Polsce", następnie kliknąć "Zgłoś zamiar głosowania" i zalogować się profilem zaufanym bądź e-dowodem.

Jeśli jesteśmy osobami niepełnosprawnymi i potrzebujemy nakładki Braille'a, należy zaznaczyć odpowiednie oświadczenia i dołączyć swoje aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

Chcąc głosować korespondencyjnie, możemy wybrać czy chcemy odebrać pakiet wyborczy w urzędzie, czy chcemy go otrzymać na podany w oświadczeniu adres.

Na końcu trzeba podpisać elektronicznie zgłoszenie i je wysłać. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymamy na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV.

Ministerstwo zastrzegło, że urząd nie rozpatrzy naszego wniosku w kilku przypadkach. Po pierwsze jeśli nie uzupełnimy go lub nie poprawimy w ciągu jednego dnia od otrzymania wezwania z urzędu. Po drugie - jeśli mamy ustanowionego pełnomocnika do głosowania. Po trzecie - jeśli wydano już nam zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu, w którym będziemy w dniu wyborów.

Resort cyfryzacji poinformował ponadto, że ponownie można też skorzystać z e-usługi pozwalającej wpisać się nie do rejestru wyborców. Dzięki tej usłudze, na stałe zmienimy miejsce głosowania, nie tylko na drugą turę wyborów prezydenckich, ale także na wszystkie kolejne wybory.

Jeżeli chcemy skorzystać z tej opcji i głosować 12 lipca wniosek w tej sprawie należy złożyć do niedzieli 5 lipca 2020 r. do godz. 23.59.

Poza profilem zaufanym będziemy musieli załączyć dodatkowe dokumenty jak skan lub zdjęcie dowodu osobistego i elektroniczną wersję innego dokumentu, który potwierdza miejsce stałego zamieszkania. Taki załącznik ułatwi urzędnikowi podjęcie decyzji i może przyspieszyć rozpatrzenie wniosku - zwraca uwagę ministerstwo. Dodatkowym dokumentem - tłumaczy MC - może być np. umowa najmu mieszkania, rachunek za prąd, na którym są nasze dane, umowa o pracę. 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.201.9.19
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.