PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kampania informacyjna „Produkt polski”

Kampania informacyjna „Produkt polski” Fot. MRiRW

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, realizuje ogólnopolską kampanię informacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości konsumentów na temat oznakowania „Produkt polski”.



Hasła przewodnie kampanii to: Wspieraj polskich producentów, krajową gospodarkę rolnictwo! Kupując żywność z oznaczeniem „Produkt polski” masz pewność, że została wytworzona w Polsce na bazie krajowych surowców.

W ramach kampanii stworzona została broszura informacyjna, baner i plakat „Kupuj świadomie”, edukujące społeczeństwo w zakresie oznakowania „Produkt polski”.

Ministerstwo rolnictwa prowadzi działania, których celem jest upowszechnienie wśród producentów żywności oraz podmiotów, które uczestniczą w łańcuchu dostaw produktów spożywczych,   wiedzy na temat możliwości znakowania produktów informacją „Produkt polski”, a także wyróżniania produktów spełniających ww. kryteria na półkach sklepowych.

W celu zbudowania dużego zasięgu przekazu, MRiRW skierowało do urzędów, firm, organizacji i instytucji działających w obszarze rolnictwa, bądź współpracujących z branżą rolno-spożywczą, propozycję włączenia się w realizację kampanii  m.in. poprzez publikacje na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych plakatu informacyjnego lub umieszczenie wydrukowanego plakatu w wybranym miejscu. 

Odpowiedzialnym za realizację konkretnych przedsięwzięć w ramach kampanii „Produkt polski” został Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Terminarz kampanii wygląda następująco:

Kwiecień 2019 r. – nastąpiła pierwsza odsłona kampanii, podczas której wyemitowano w telewizji informacyjno-promocyjny spot „Produkt polski”.

We wrześniu 2019 r. – ruszyła druga edycja kampanii.  Obecnie realizowane są działania skierowane do:

▪ konsumentów – spot emitowany w wybranych ogólnopolskich stacjach telewizyjnych oraz za pośrednictwem ogólnopolskiej rozgłośni radiowej;

▪ rolników i producentów żywności – cykl szkoleń dla regionalnych producentów żywności i rolników pod nazwą Akademia Polska smakuje. Spotkania zostaną przeprowadzone we wszystkich województwach. Motywem przewodnim spotkań będzie kampania „Produkt polski” – zasady, kryteria i zalety stosowania oznaczenia „Produkt polski”.

Więcej informacji o kampanii na stronie internetowej www.polskasmakuje.pl/produkt-polski zostały zamieszczone informacje dla konsumentów i producentów dot. oznaczenia „Produkt polski” oraz materiały do  bezpłatnego pobrania.

Informacje o oznaczeniu „Produkt polski” oraz logo dostępne są na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/produkt-polski.

Aktualnie na stronie www.polskasmakuje.pl znajduje się ok. 6,5 tys. produktów, w tym blisko 1,3 tys. posiada oznaczenie „Produkt polski”.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, dotyczącym łatwiejszej identyfikacji produktów wytworzonych z polskich surowców, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowało zasady stosowania w oznakowaniu żywności informacją „Produkt polski”.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 4 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy, o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz.U. z 13.12.2016, poz. 2007),  odnoszące się do dobrowolnego znakowania środków spożywczych informacją „Produkt polski”.

Przepisy te dają możliwość producentom wyróżniania na rynku produktów wyprodukowanych w Polsce z polskich surowców poprzez oznakowanie ich informacją „Produkt polski” bądź znakiem zawierającym taką informację.

Przepisy ustawy określają jednolite kryteria dotyczące dobrowolnego umieszczania informacji  „Produkt polski”. Produkty muszą być wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie Polski z tym, że w produktach przetworzonych dopuszcza się użycie importowanych składników (np. przypraw, bakalii) w ilości do 25 proc. masy tych produktów, jednakże pod warunkiem, że składniki takie nie są wytwarzane w kraju.

Szczegółowe kryteria określone w przepisach ww. ustawy wskazują, że:

1.  produkty nieprzetworzone mogą zostać oznakowane informacją „Produkt polski”, jeżeli produkcja, uprawa lub hodowla, w tym zbiory, dojenie w przypadku krów, owiec i kóz odbyła się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

jednakże w przypadku:

a) mięsa dodatkowo wymaga się, aby zostało pozyskane ze zwierząt urodzonych, chowanych
i ubitych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b) innych niż mięso produktów pochodzenia zwierzęcego (mleko, jaja) – jeżeli zostały pozyskane od zwierząt, których chów odbywa się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2. produkty przetworzone uzyskane w wyniku przetworzenia produktów nieprzetworzonych, dla których można stosować informację „Produkt polski” muszą dodatkowo odpowiadać następującym wymaganiom:

a)    ich przetworzenie  odbyło się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

b)   wszystkie ich składniki nieprzetworzone spełniają wymagania wskazane powyżej dla produktów nieprzetworzonych, które mogą zostać oznakowane informacją „Produkt polski”;

c)    inne, niż wskazane wyżej składniki (składniki, których w Polsce się nie produkuje) nie mogą przekraczać 25 proc. łącznej masy wszystkich składników w chwili ich użycia do wyprodukowania danego produktu (do wyliczeń nie bierze się pod uwagę użytej w produkcji wody).

Umieszczenie informacji „Produkt polski” bez spełnienia powyższych kryteriów podlega karze określonej przepisami art. 40a ust. 1 pkt 4. ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz.U. z 2016, poz. 1604 z pózń zm.)

Znak graficzny zawierający informację „Produkt polski” został określony przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie wzoru znaku graficznego zawierającego informację „Produkt polski” (Dz.U. z 2016 r. poz. 2148 z późń. zm.).

Znakowanie tą informacją nie wymaga żadnej rejestracji. Logo „Produkt polski” można pobrać bezpłatnie ze strony internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi https://www.gov.pl/rolnictwo/produkt-polski, na której znajdują się również wszystkie niezbędne informacje i regulacje prawne dotyczące znaku. Taki sposób oznakowania środków spożywczych pozwala zainteresowanym konsumentom łatwo wyszukiwać produkty wytworzone w Polsce z użyciem krajowych surowców.

 

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Zenada 2019-09-12 12:11:38
    Co ten gość jeszcze wymyśli? Czym omami umęczony obietnicami naród. Ogonem z bobra? 50% obowiązkiem obłożenia półek sklepowych polskimi produktami, holdingiem? przetwórstwem i bezpośrednią sprzedażą przez rolnika?Teraz znaczek podobny do akcji z 1992 roku ma uzdrowić rolnictwo. A przecież rozwiązania są takie proste. Wystarczy słuchać mądrych ludzi.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.3.146
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.