PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Przemysł tłuszczowy i producenci

Przemysł tłuszczowy i producenci

Autor:

Dodano:

Tagi:

Czy przemysł tłuszczowy i rolnicy mają te same cele? Wydawałoby się, że tak, jednak gdy bliżej przyjrzymy się relacjom panującym pomiędzy nimi, możemy dojść do innych wniosków. Ciągle pozostają w rozdarciu.



Przemysł tłuszczowy w Polsce jest "zamrożony". Otwarte na współpracę jest Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju, które reprezentuje przemysł, ale same zakłady już niechętnie informują o czymkolwiek. Weźmy pierwszy z brzegu przykład. Po Polsce rozeszła się wieść, że zakłady w Bodaczowie robią rozeznanie wśród dużych producentów rolnych w Polsce Południowo-Wschodniej, czy nie byliby oni zainteresowani uprawą soi pod kontrakty do Bodaczowa. Tajne łamane przez poufne.

Pytamy w Bodaczowie, co w sprawie? Nie uzyskujemy żadnej informacji. Dopytujemy, czy coś jest na rzeczy? Słyszymy: nie komentujemy.

Nieraz dziennikarze byli ignorowani przez Kruszwicę. Ciągle także nie zostały wypracowane zasady kontraktacji rzepaku przez duże K. Na stronach internetowych firm tłuszczowych oczywiście dowiemy się, że kontraktacja jest kluczem, ale... może 20 proc. skupu rzepaku w Polsce opiera się o wcześniejsze umowy. To, co spowodowało rozłam pomiędzy przemysłem a rolnikami, czyli dobór odmian do siewu, nadal pozostaje kością niezgody. Nie widać szans na porozumienie. Dlaczego?

Przemysł zdominował hodowlę rzepaku. Jest ona prowadzona przede wszystkim pod jego wymagania i wymagania konsumentów, a nie rolników.

Śrubowanie plonu odmian bez erukowych i o niskiej zawartości glukozynolanów odbija się na odporności roślin. Poprzednie dwie zimy okazały się zgubne dla rolników. Mrozy spustoszyły plantacje, a przemysł musiał płacić o wiele więcej za nasiona. Komu to posłużyło? Nikomu. Wojtek Konieczny apelował do COBORU w czerwcowym numerze Farmera z 2012 roku, żeby zaostrzone zostały kryteria oceny odmian rzepaku, przede wszystkim ze względu na zimotrwałość. Na razie niewiele w sprawie się wydarzyło. W sektorze rzepakowym zazgrzyta pewnie jeszcze nieraz, bo szykują się nowe zasady ochrony roślin, w tym rzepaku.

Kto ma uczyć integrowanej ochrony?

Przemysł czy zrzeszenie skupiające producentów rzepaku? Spór może być podobny do tego, który dotyczył Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego i wpisywania odmian na LZO. Poza tym, odmiany rzepaku rejestrowane na Zachodzie o wiele wcześniej u nas pojawiają się po paru latach jako nowości. Można powiedzieć - dobrze - nie jesteśmy poligonem doświadczalnym, a jednak, postęp rodzi się gdzie indziej, nie u nas. Dobrze by było nie mówić, że niezgoda to taka Polska przywara, ale być może coś w tym jest. W każdym razie ta sytuacja pokazuje, że interesy obu grup są rozbieżne. W Polsce na pewno jest potencjał do zwiększenia plonowania rzepaku, jednak uprawa jest wysokokosztowa.

Można dojść do wniosku, że ryzyko nie popłaca, patrząc na uzyskiwane plony rzepaku w Europie. Wracając do kontraktacji, trudno oczekiwać, żeby było lepiej, skoro strukturalnie produkcja nie porywa. Jeżeli przyjmiemy, że jest nad Wisłą około 100 tys. producentów rzepaku, a przemysł kupuje 2 mln ton nasion, to łatwo wyliczyć, że na głowę producenta średnio przypada 20 ton. Bolączki współpracy pomiędzy przemysłem a producentami są ciągle te same. Po dwóch trudnych sezonach przyszedł kolejny. Jaki on będzie? Oby jak najlepszy.

Ale raczej nie bedzie.



Podobał się artykuł? Podziel się!

MULTIMEDIA

×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.239.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.