PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Sejmowa komisja poparła zmiany w ustawie o biopaliwach

Sejmowa komisja poparła zmiany w ustawie o biopaliwach Sejmowa komisja energii, klimatu i aktywów poparła we wtorek zgłoszony jako poselski projekt zmiany ustawy o biopaliwach, likwidujący Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Foto. Shutterstock

Sejmowa komisja energii, klimatu i aktywów poparła we wtorek zgłoszony jako poselski projekt zmiany ustawy o biopaliwach, likwidujący Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Spośród poprawek, jakie się pojawiły, poparła te zgłoszone formalnie przez posłów PiS.



Zgłoszony przez grupę posłów PiS projekt nowelizacji ustawy o biopaliwach przewiduje likwidację Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i przejęcie jego funkcji przez NFOŚiGW. Zamiast FNT działać miałoby tzw. wieloletnie zobowiązanie FNT w ramach NFOŚiGW.

Według wnioskodawców, zmiany, w tym likwidacja FNT mają na celu "uproszczenie, odbiurokratyzowanie i przyspieszenie finansowania ze środków publicznych rozwoju transportu niskoemisyjnego".

W trakcie I czytania w Komisji Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych, poparła ona poprawki, zgłoszone przez posłów PiS.

Dwie z nich dotyczą ułatwień i uproszczeń w składaniu wniosków o wymianę pieców na paliwa stałe w ramach programu "Czyste powietrze" przez gospodarstwa domowe o niskich dochodach. Wprowadzone rozwiązania dotyczą np. trybu uzyskiwania zaświadczeń o odpowiedni niskich dochodach.

Komisja poparła też poprawkę do ustawy o rynku mocy, która przede wszystkim przesuwa z 1 października 2020 r. na 2021 r. termin rozpoczęcia poboru tzw. opłaty mocowej od odbiorców energii elektrycznej. Rozwiązanie to w imieniu rządu poparł wiceminister klimatu Ireneusz Zyska.

Pytany o związek zgłoszonych poprawek z dofinansowaniem niskoemisyjnego transportu, Zyska stwierdził, że zarówno nowelizacja, jak i poprawki mają ten sam cel - obniżenie emisji.

Drugie czytanie projektu planowane jest w Sejmie na środę 22 lipca.

Zgodnie z projektem przychodami zobowiązania wieloletniego FNT - czyli przychodami także NFOŚ będą środki zgromadzone na rachunku FNT na dzień jego likwidacji, jak również przychody pochodzące z dotychczasowych źródeł.

Te źródła to opłata zastępcza, z której część ma jednak trafiać na Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, oraz 15 proc. wpływów z tytułu opłaty emisyjnej. A także środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego energii elektrycznej w wysokości 0,1 proc. uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność.

Natomiast w ramach zobowiązania wieloletniego FNT, NFOŚiGW będzie obowiązany przeznaczyć na cele, o których mowa obecnie w regulacji o FNT środki, w wysokości nie mniejszej niż kwoty przychodów tego zobowiązania wieloletniego, po pomniejszeniu kosztów obsługi tych przychodów.

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu utworzono w czerwcu 2018 r., wprowadzając jednocześnie tzw. opłatę emisyjną od paliw. Fundusz, korzystając z 15 proc. części wypływów z opłaty miał finansować projekty na rzecz ekologicznego transportu.

W projekcie określa się nowe zasady podziału wpływów z opłaty emisyjnej. W 95 proc. stanowić ma ona przychód NFOŚiGW, w tym 80 proc. - tak jak obecnie - to przychód zobowiązania wieloletniego "przeciwdziałanie emisjom", a w 15 proc. przychód zobowiązania wieloletniego FNT. Pozostałe 5 proc. ma stanowić przychód Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.205.93.2
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.