PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Sieć handlowa kontra producenci, kto wygra?

Jeżeli jest tak dobrze, to czemu jest tak źle. Przedstawiciele sieci handlowych spotkali się w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej, aby dyskutować o współpracy z dostawcami żywności.



Zdaniem szefa Krajowej Izby Gospodarczej wnioski płynące ze spotkania są optymistyczne i to zarówno dla dostawców jak i odbiorców żywności, czyli sieci handlowych. Padały słowa o partnerstwie i zaufaniu. Wydźwięk był więc bardzo pozytywny - przekonywał Arendarski, który przyznał jednak, że nie zabrakło uwag, które burzyły tę sielankę.

Łyżkę dziegciu do beczki miodu dodała dr Jadwiga Seremak-Bulge z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa. Jej zdaniem sieci handlowe wykorzystują swoją silniejszą pozycję w negocjacjach z dostawcami żywności i wymuszają znaczne upusty cenowe. Częstą praktyką jest także przerzucanie na dostawców coraz większej części kosztów promocji i funkcjonowania sklepu. Według ostrożnych szacunków te różne opłaty stanowią około 15-20% wartości sprzedaży – powiedziała Seremak-Bulge.

Z tymi argumentami nie zgadzali się detaliści. Pedro Pereira da Silva z Jeronimo Martins uważa, że współpraca jego firmy z dostawcami jest bardzo dobra. I to nie tylko z jego punktu widzenia, ale także z punktu widzenia partnerów biznesowych. W relacjach między producentami, a sieciami trzeba wypracowywać właściwą równowagę. Jeśli chodzi o naszą sieć zawsze budujemy nasze stosunki z dostawcami na zaufaniu. Nasi dostawcy to w 95% polskie firmy. Jesteśmy uzależnieni od tych dostaw nie tylko dzisiaj czy jutro, ale także za 10 lat. I dlatego tak musimy budować nasze partnerstwo, aby zapewniało stabilny i szybki rozwój obu stronom – powiedział Pedro Pereira da Silva, który przypomniał, że jego sieć co dwa lata wynajmujemy firmę badawczą, która w specjalnej ankiecie bada poziom zadowolenia swoich partnerów. Reakcje producentów w naszym przypadku są bardzo pozytywne – przekonuje szef Jeronimo Martins.

Podczas spotkania nie mogła także zabraknąć tematu marż handlowych. Andrzej Arendarski wątpi w skuteczność ich kontroli lub urzędowego ustalania. Przypomina, że mamy wolny rynek i jeżeli narzuci się zbyt niskie marże to sieci handlowe kupią towar za granicą. A my będąc we Wspólnocie nie mamy już możliwości bronienia się cłami – przypomniał szef KIG.

Skąd więc takie drastyczne różnice w cenach produktu „od pola do półki sklepowej”. Zdaniem Andrzej Falińskiego z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji można to w bardzo prosty sposób wytłumaczyć. Wyobraźmy sobie, że rolnik produkuje coś za złotówkę. Ale potem ktoś to musi załadować, rozładować, schłodzić, podgrzać, przetworzyć, dowieźć, zapłacić marketing, opłacić nadzór weterynaryjny i sanitarny. A na szarym końcu jest detalista, który dodaje swoją 10-20% marże.

Źródło: farmer.pl



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.252.66
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.