PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

W Polsce wzrosło spożycie cukru i mięsa, spadło owoców, warzyw

W Polsce wzrosło spożycie cukru i mięsa, spadło owoców, warzyw Fot. Shutterstock

W Polsce wzrosło spożycie cukru i mięsa, natomiast spadło owoców i warzyw – wynika z analizy ekspertów ING Banku Śląskiego. Jest to efekt częstego stołowania się na mieście oraz jedzenia większej ilości żywności wysokoprzetworzonej.



Jak wynika z raportu w 2018 r. średnie miesięczne bilansowe spożycie mięsa na jednego Polaka wyniosło ok. 6,38 kg, czyli 76,5 kg rocznie, co oznacza wzrost o 6 proc. w porównaniu do 2003 r. Konsumpcja cukru w tych latach zwiększyła się aż o 23 proc. i w 2018 r. wynosiła średnio w miesiącu ok. 3,88 kg, czyli 46,5 kg rocznie na jedną osobę.

Co ciekawe, mniej tych produktów spożywamy w gospodarstwach domowych. Z analizy ekspertów ING Banku Śląskiego wynika, że na przestrzeni 15 lat (2003-2018) konsumpcja cukru spadła o 45 proc. do 0,94 kg na osobę, natomiast mięsa wyniosła 5,2 kg na osobę i była niższa o 7 proc.

Jak wskazują analitycy, niższa konsumpcja cukru w gospodarstwach domowych wynika z ograniczenia samodzielnie przyrządzanych dań na rzecz jedzenia poza domem. Zwiększona konsumpcja "na mieście" ma z kolei odzwierciedlenie w bilansowym wzroście spożycia cukru, które jest skutkiem dużego udziału w diecie gotowych, przetworzonych produktów, których istotnym składnikiem jest właśnie cukier.

Na wzrost spożycia cukru mogła mieć wpływ cena. W 2018 r. kosztował on (według GUS) 2,14 zł/kg. czyli o ok. 30 proc. mniej niż rok wcześniej (3,04 zł/kg).

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku mięsa: Polacy - jak twierdzą eksperci - samodzielnie przygotowują mniej posiłków i częściej spożywają je poza domem, co istotnie wpływa na rosnące spożycie w ujęciu bilansowym. Zauważają, że do zmiany nawyków żywieniowych przyczynia się też wzrost dochodów społeczeństwa.

W analizy spożycia żywności w latach 2003 r. - 2018 r. wynika, że Polscy mniej jedzą owoców, warzyw, mleka i jaj. Średniomiesięczne spożycie owoców w gospodarstwach domowych spadło o 6 proc. do 3,75 kg, warzyw, czyli aż o ponad 37 proc. do 7,92 kg na osobę. W 2018 r. odnotowano również mniejsze średniomiesięczne spożycie mleka i jaj o około 30 proc. w porównaniu do danych z 2003 r.

Na przestrzeni badanych lat dość stabilna jest konsumpcja masła oraz sera i twarogów, mniej zjadamy zaś oleju i innych tłuszczów.

Polska jest dużym eksporterem żywności. W ubiegłym roku wywóz artykułów rolno-spożywczych stanowił 13 proc. całego eksportu i osiągnął 29,3 mld euro oraz dodatnie saldo w wysokości ok. 10 mld euro. Polskim hitem eksportowym w Unii Europejskiej jest drób. W 2018 r. wartość eksportu tego mięsa wyniosła aż ponad 2,7 mld euro.

25 sierpnia obchodzony jest Dzień Polskiej Żywności, który ma na celu promocję krajowych producentów żywności i artykułów spożywczych.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • on 2019-08-25 17:32:44
    brawo! no i mamy efekt 500+. tam gdzie pieniądze trafiają do wykształconych rodzin są rozsądnie gospodarowane, tam gdzie trafiają do patologii- a tej jak wiadomo nie brakuje w Pl ..przeznaczane są na słodzone napoje i wysoko przetworzone jedzenie, słodycze i chipsy. za kilkanascie lat wzrośnie zachorowalność na wszelkie choroby zwiazane z otyłością i niezdrowym odżywianiem,a w szpitalach nie bedzie miejsc dla tych, którzy dbają o zdrowie..bo chcą żyć
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.243.130
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.