PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wyższy VAT na napoje owocowe uderzy w sadowników i konsumentów

Wyższy VAT na napoje owocowe uderzy w sadowników i konsumentów
Fot. Shutterstock

Autor:

Dodano:

Tagi:

Według najnowszego sondażu Instytutu Badań Pollster 9 na 10 Polaków pije niegazowane napoje owocowe. Wyższy VAT na te napoje, może spowodować ograniczenie ich spożycia.



Według najnowszego sondażu Instytutu Badań Pollster 9 na 10 Polaków pije niegazowane napoje owocowe. Ponad 10 proc. spożywa je codziennie lub prawie codziennie, a aż 1/4 kilka razy w tygodniu. Wśród polskich smaków dominują napoje owocowe na bazie jabłka – jabłko z miętą, jabłko z wiśnią oraz czarna porzeczka.

Najwięcej osób pije napoje owocowe z powodu ich smaku – tak odpowiedziało 46 proc. badanych. 36 proc. wybiera napoje owocowe ze względu na zawarte w nich witaminy i składniki odżywcze, a 15 proc. ponieważ smakują ich dzieciom. Dla 14 proc. badanych napoje owocowe najlepiej gaszą pragnienie. Wśród smaków, które najbardziej kojarzą się badanym z Polską, wskazane zostały jabłko i mięta (39 proc.), jabłko i wiśnia (27 proc.) oraz czarna porzeczka (19 proc.).

77 proc. badanych stwierdziło, że rząd zrobiłby źle, podnosząc VAT na niegazowane napoje owocowe. Natomiast aż 68 proc. respondentów byłoby niezadowolonych, gdyby z powodu wyższego podatku podrożały niegazowane napoje owocowe. Dla ponad 80 proc. ankietowanych rolą rządu jest wpieranie polskich producentów i rolników. 85 proc. dodaje, iż rząd powinien wspierać zdrową żywność i kształtować prozdrowotne nawyki żywieniowe. 

Napoje owocowe z wysoką zawartością soku z owoców mają duży, bo 50 proc. udział w strukturze spożycia, dlatego branża sadownicza od samego początku krytykuje pomysł podwyżki VAT. Prezes Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków mówił: - Podnosząc podatek z 5 proc. do 23 proc. polski rząd godzi się na katastrofę sadowników. Napoje owocowe z wysoką zawartością soku mają olbrzymi udział w strukturze spożycia, w porównaniu do analogicznych produktów tej kategorii. Wynosi on aktualnie 50 proc. Nie możemy zgodzić się z argumentami rządu, że w rezultacie nowej matrycy VAT, konsumenci chętniej będą kupować naturalne soki 100 proc. lub nektary – mówił Julian Pawlak, prezes KUPS.

Obawy przedstawicieli KUPS potwierdzają wnioski płynące z ankiety. Na pytanie: „Co zrobią Polacy, jeśli wzrosną ceny niegazowanych napojów owocowych?” badani odpowiadali, że: ograniczą ich spożycie - 41 proc.; zastąpią napoje owocowe tańszymi - gazowanymi - 28 proc.; będą pić tyle samo, mimo wyższej ceny – 17 proc.; przestaną je pić – 6 proc.

O skali problemu świadczy szereg analiz, w tym opublikowana przez Warsaw Enterprise Institute. Branża już teraz boryka się m.in. z niskimi cenami skupu wywołanymi klęską urodzaju czy rosnącą presją ze strony producentów ukraińskich i chińskich. Tomasz Wróblewski, prezes WEI podkreślał także, że „polski rynek napojów owocowych z wysoką zawartością soku jest unikalny na tle innych państw UE. Niektóre z nich mają nawet 60 proc. soku. To głównie zasługa obowiązującej do tej pory preferencyjnej stawki VAT, która nagradzała producentów za wysoką jakość produktu i chroniła konsumentów przed wysoką ceną” – mówił Wróblewski.

Badanie sondażowe zrealizowano w dniach 21-22 marca na próbie 1023 dorosłych Polaków. Zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Pollster na zlecenie „Super Expressu”.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.51.151
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.