Rolnicy ekologiczni chcą rozwijać swoją produkcję, lepiej docierać do lokalnych konsumentów, ale też wzbogacić ich wiedzę o żywieniu człowieka. Te cele ma łączyć tworzona Strategia Rozwoju Rolnictwa Ekologicznego, której inicjatorem jest stowarzyszenie Grupa odRolnika.
Strategia Rozwoju Rolnictwa Ekologicznego powstaje podczas realizacji projektu finansowanego ze środków Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich pt. “Z głową i ze smakiem-współpraca rolników ekologicznych w skracaniu łańcucha dostaw”.
Zalążkiem do aktualnej pracy była "Paczka odRolnika” – pomysł, który już blisko 10 lat temu zakiełkował w Małopolsce. Głównym założeniem ówczesnej działalności było dostarczenie żywności ekologicznej z gospodarstwa prosto do konsumenta w mieście – mówi w rozmowie z redakcją Hanna Galicz, doradca rolniczy, która zna tę inicjatywę, od chwili jej powstania w 2010 roku.
Kilkunastu rolników z podtarnowskich gmin założyło stowarzyszenie Grupa odRolnika i dostarczało "Paczkę odRolnika” bezpośrednio do konsumentów z Tarnowa, Krakowa i okolic. Paczka przygotowana była z nieprzetworzonych produktów wytwarzanych metodami ekologicznymi. W kolejnych latach rolnicy podejmowali próby zainteresowania paczką prosto od rolnika m.in. mieszkańców Warszawy. Gotowi byli dostarczać paczki m.in. do warszawskich biurowców.
Dzisiaj wszyscy są już bogatsi o zebrane doświadczenia i dalej chcą skracać drogę od rolnika do konsumenta. Dlatego Grupa odRolnika rozpoczęła tworzenie Strategii Rozwoju Rolnictwa Ekologicznego w Polsce przygotowując projekt operacji „Z głową i ze smakiem - udział rolników ekologicznych w skracaniu łańcucha dostaw”.
Pierwszym wydarzeniem operacji „Z głową i ze smakiem” było spotkanie rolników 20 lipca br. w Rzuchowej k. Tarnowa. - Muszę przyznać, że czekaliśmy na rolników z duszą na ramieniu. Mimo prac w polu znaleźli czas i zechcieli się z nami spotkać. Blisko 40 rolników z woj. małopolskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i mazowieckiego zadeklarowało chęć dalszej współpracy. W trakcie spotkania przekazaliśmy również szereg informacji na temat rolniczego handlu detalicznego, który sprzyja rolnictwu ekologicznemu, ale na razie wolno się rozwija. Mówiliśmy też o promocji żywności, edukacji i o propozycjach zmian legislacyjnych dla rolnictwa ekologicznego – zaznacza Hanna Galicz.
Ostateczny kształt Strategii poznamy w połowie września podczas seminarium podsumowującego, które będzie miało miejsce w Instytucie Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Jednak już dzisiaj Hanna Galicz tłumaczy co leży u podstawy tego pomysłu – Chcemy, tak, jak przy „Paczce odRolnika”, lepiej dotrzeć do konsumentów, odbiorców żywności ekologicznej. W pierwszej kolejności zależy nam na dzieciach, młodzieży i osobach mających problemy ze zdrowiem, które nie mogą już sobie pozwolić na spożywanie żywności niskiej jakości i wysoko przetworzonej. Mam tu na myśli osoby w trakcie kuracji antynowotworowych, z chorobami autoimmunologicznymi, alergiami ale i takie grupy wrażliwe, jak kobiety w ciąży, dzieci czy osoby starsze i przewlekle chore.
- Grupa rolników ekologicznych z woj. małopolskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i mazowieckiego dysponuje całym wachlarzem produktów wytworzonych metodami ekologicznymi. Rolnicy oferują owoce, warzywa, zboża, mąkę, makarony, kasze, ale i sałatki oraz wszelkie przetwory, mięso i wędliny – wylicza Hanna Galicz.
Jednocześnie, nasza rozmówczyni podkreśla, że istotne znaczenie w dystrybucji i rozpowszechnieniu żywności ekologicznej mają procesy technologiczne obróbki żywności, by zachować jej wysoką jakość i wartość. Wytwarzanie i dalsza dystrybucja żywności ekologicznej może się dalej rozwijać wyłącznie w oparciu o przetwórstwo z zachowaniem naturalnych metod i dodatków do żywności. - Ten element również jest opracowywany w Strategii. Taka żywność oczywiście będzie miała krótszy okres przydatności do spożycia niż towary z produkcji masowej, jednak jest to naturalne. Pomijamy w tych procesach powszechne stosowanie konserwantów czy wzmacniaczy smaku i zapachu. Pamiętajmy też, że jest to żywność wytwarzana z najwyższą dbałością o środowisko i jednocześnie, jako jedyna metoda produkcji rolniczej, pozwalająca na zachowanie bioróżnorodności i unikatowego wiejskiego krajobrazu Polski. Zachowanie i pielęgnowanie tradycyjnego charakteru polskiej wsi może być niezwykłym atutem turystycznym Kraju. Prawdziwa wieś jest także nie do przecenienia dla mieszkańców miast szukających odpoczynku od zgiełku codzienności – mówi Hanna Galicz.
Strategia Rozwoju Rolnictwa Ekologicznego ma być podstawą do dalszej promocji tego rodzaju wytwórczości i jednocześnie zdrowego żywienia.
- W tej kwestii potrzebujemy wsparcia państwa i samorządów wszystkich szczebli, bo jest to bardzo rozległy obszar. Naprawdę brakuje dzisiaj promocji zdrowego żywienia. Codziennie w mediach jesteśmy zalewani reklamami suplementów diety, słodyczy, alkoholu, czy wysoko przetworzonej żywności. Nie ma żadnego szeroko zakrojonego projektu, który zachęcałby ludzi po prostu do zdrowego żywienia. Strategia to jeden z elementów, który mógłby składać się na taką obszerną kampanię społeczną. Chcemy z tym projektem wyjść nie tylko do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i wpisać się w nowy Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, ale i zainteresować ministerstwa zdrowia, rozwoju czy edukacji – podkreśla Hanna Galicz.
Podobne inicjatywy, jak wspomniana w Rzuchowej k. Tarnowa, zaplanowano również podczas dużych wydarzeń plenerowych gdzie konsumenci będą mogli bezpośrednio zasmakować i zapoznać się z żywnością ekologiczną. Kolejne spotkania będą miały miejsce 18 sierpnia 2019 w Tarnogrodzie (woj. lubelskie), 8 września 2019 w Opatowie (świętokrzyskie) oraz 15 września 2019 w Piasecznie (mazowieckie). Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)