Podlaska Marka organizowana jest przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.

Jak mówił na rozpoczęcie gali marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński, w tym roku z uwagi na 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, wszystkie organizowane przez samorząd imprezy odbywają się pod hasłem "Talenty dla Niepodległej". "Tegoroczna edycja plebiscytu, już po raz 14-ty udowadnia nam, że nasze +zasilane naturą+ województwo ma wiele skarbów, ale oczywiście największe i najcenniejsze skarby to ludzie, mieszkańcy naszego województwa" - mówił marszałek.

Dodał, że to właśnie ludzie stoją za każdą nominowanym produktem, to też - jak mówił - talenty, które pracują dla regionu i dla kraju. "Jesteśmy tu, by docenić ich pasję i wysiłek" - powiedział Leszczyński.

Do Podlaskiej Marki wpłynęła w tym roku rekordowa liczba zgłoszeń 220, a ocenę formalną przeszło 183 z nich. Zespół ekspertów, w którego skład wchodzą przedstawiciele m.in. biznesu, kultury, mediów i organizacji pozarządowych, wybrali 21 nominowanych w sześciu kategoriach.

Nagrody przyznawane są w kategorii: produkt (oddzielnie użytkowy i spożywczy), inwestycja, odkrycie, wydarzenie, kultura oraz społeczeństwo. Swoją Podlaską Markę Konsumentów przyznali też internauci. Laureaci otrzymują 10 tys. zł, statuetki oraz możliwość uczestniczenia w imprezach promocyjnych.

W kategorii produktu użytkowy nagrodę przyznano firmie Unibep za budynki wielorodzinne w technologii modułowej Unihouse, a produktem spożywczym w tym roku zostały produkty Spółdzielni Mleczarskiej z Łap.

Statuetka w kategorii odkrycie roku trafiła do prof. Piotra Jaranowskiego, dziekana wydziały fizyki Uniwersytetu w Białymstoku, który jako jeden z członków międzynarodowego konsorcjum odkryli detekcję fal grawitacyjnych. Projekt został w 2017 roku nagrodzony Noblem w dziedzinie fizyki.

Inwestycją roku została nowoczesna fabryka firmy SaMasz w Zabłudowie. Oddano ją do użytku w 2017 roku, dzięki niej ma się zwiększyć produkcja i podnieść się jakość produktów.

W kategorii kultura Podlaską Markę został Teatr Lalki i Aktora w Łomży. Natomiast najlepszym wydarzeniem kulturalnym zostało Podlaskie Święto Chleba organizowane przez Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu.

Społeczną Podlaską Marką otrzymała Fundacja Rodziny Czarneckich, która organizuje m.in. wigilię i śniadanie wielkanocne dla osób potrzebujących.

Podlaska Marka Konsumentów trafiła do Zespołu Pieśni i Tańca "Suwalszczyzna" działający przy Suwalskim Ośrodku Kultury.

Podczas gali piosenkarza disco-polo Zenona Martyniuka wyróżniono statuetką Honorowego Ambasadora Województwa Podlaskiego. Natomiast tytuł Ambasadora Gospodarki Województwa Podlaskiego otrzymali przedstawiciele branży drzewnej i meblarskiej z regionu.

W poprzednich edycjach konkursu o Podlaską Markę rywalizowało ponad 1 tys. produktów. W sumie otrzymało ją 60 firm, produktów, przedsięwzięć i miejsc. Statuetką nagrodzono m.in. Białowieski Park Narodowy, Uniwersytet w Białymstoku, Galerię Arsenał, mleko "Łaciate", robota edukacyjnego Photon, firmę Pronar czy festiwal Up To Date