PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rolnicy w mediach społecznościowych: żniwa lajków i magazyn wiedzy

W czasie VII edycji Narodowych Wyzwań w Rolnictwie po raz pierwszy odbyła się sesja w pełni poświęcona działalności rolników w mediach społecznościowych. Podczas debaty, w której wzięli udział znani vlogerzy, influencerzy i eksperci rozmawialiśmy m.in. o tym, jaki potencjał mają kanały social media w budowaniu pozytywnego wizerunku rolnictwa i rolników wśród konsumentów.



Media społecznościowe kojarzą się z nowymi technologiami, aplikacjami mobilnymi, budowaniem interaktywnych społeczności, zmieniającymi się trendami, szybkością przekazywania informacji oraz aktywnością młodych ludzi. Z drugiej zaś strony wśród wielu ludzi spoza rolniczej branży, rolnictwo wciąż postrzegane jest jako anachroniczne, a zawód rolnika obarczony jest wieloma krzywdzącymi stereotypami. Co zatem z rolnikami, którzy aktywnie korzystają z mediów społecznościowych, są wpływowymi vlogerami? Co daje skrzyżowanie tych dwóch, na pozór odmiennych światów, a więc mediów społecznościowych i rolnictwa. Czy media społecznościowe mają potencjał budowania pozytywnego wizerunku branży i zawodu; czy dzięki nim można „wyjść” z pozytywnym przekazem do konsumentów; a w końcu: jakie walory mają te kanały dla przekazywania wiedzy i doświadczenia wśród samych rolników. Do rozmowy na te tematy podczas debaty „Social media jako nowa platforma wymiany doświadczeń, wiedzy i informacji wśród rolników” zasiedli z nami: 

  • Ewa Krasnodębska, "Rolnik na obcasach" vlogerka;
  • Mateusz "Kula" Kulecki, youtuber;
  • Aleksandra Mrowiec, ekspert z Polskiego Stowarzyszenia Ochrony Roślin;
  • Łukasz Pergoł, rolnik, przedstawiciel Partii Twiterowych Rolników;
  • Łukasz Zając, ekspert public relations, socjolog, PR Manager, SuperDrob SA; twórca spotkań branży spożywczej Food Tweetup.

Rolnicy są silnym i coraz lepiej słyszalnym głosem w social media. Nie brakuje rolniczych influencerów, którzy prezentują swoją codzienną pracę, testują maszyny i nagrywają wideoporadniki. Jednym z nich jest Mateusz Kulecki, znany jako „Kula”, który powiedział, że postanowił rozpocząć działalność w mediach społecznościowych, by pokazać rolnictwo z innej strony.

- Chciałem pokazać to, co robię od podszewki, niczego nie retuszując. Takie reality show, tylko bez "show", same rzetelne informacje o tym, jak to rolnictwo wygląda naprawdę. Zdaję sobie sprawę z tego, że większość moich filmików trafia głównie do rolników, niemniej i tak uważam, że ich nagrywanie jest ważne, zwłaszcza w dobie pojawiania się w mediach wielu nieprawdziwych informacji na temat rolnictwa - mówi YouTuber. I dodaje: "Uważam, że rolnictwo ma ogromny potencjał. Mamy wiele do zaprezentowania i do zaoferowania. Nie mamy się czego wstydzić. W obecnych czasach rolnicy muszą być inteligentni, zaradni, więc trzeba to pokazywać, by przekonać do siebie społeczeństwo".

Rolnicy aktywnie działają także na Twitterze i Facebooku, często to tam pojawiają się pierwsze informacje o wydarzeniach z ich regionów. Na grupach poświęconych branży rolnej praktycy wymieniają się doświadczeniami, na Twitterze z kolei chętnie biorą udział w dyskusjach o kształcie polskiego rolnictwa, polityce rolnej i problemach trapiących tę grupę społeczną. Jednym z takich aktywnie działających w serwisie społecznościowym rolników jest Łukasz Pergoł, przedstawiciel Partii Twitterowych Rolników, który zaznaczył, że ta nieformalna grupa powstała w listopadzie zeszłego roku na przekór pewnym zjawiskom, jakie się tam działy.

- Jest w naszej grupie około 45 osób związanych z rolnictwem. Profil PTR powstał dla wymiany doświadczeń, wspierania się podczas sporów z osobami, które o rolnictwie nie mają pojęcia. Jak będziemy sami, to zginiemy. Razem możemy więcej - stwierdza Pergoł i dodaje, że Twitter jest medium, gdzie jest doskonała nisza do tego, by edukować ludzi z poza branży rolniczej, ponieważ można tam nawiązać bezpośredni kontakt m.in. z dziennikarzami i politykami.

- Dużo jest interakcji oraz możliwości bezpośredniej konfrontacji, wymiany poglądów i dlatego na Twitterze zaczęliśmy pokazywać to, co robimy na co dzień. Dużo osób nie wiedziało, jak wygląda współczesne rolnictwo, że zajmują się nim także młodzi ludzie, którzy mają wiedzę i szerokie horyzonty myślowe, a tą naszą twitterową pracą staramy się docierać szerzej i promować polskie rolnictwo - dodaje Pergoł.

O tym, jak ważna jest to praca przekonuje także Aleksandra Mrowiec z Polskiego Stowarzyszenia Ochrony Roślin, która zauważa, że wciąż wśród konsumentów panuje wiele krzywdzących opinii i stereotypów na temat rolnictwa i polskiej żywności.

- Łukasz zauważył, że jesteście w mediach po to, by pokazywać, jakimi profesjonalistami jesteście i to jest niezwykle ważne zadanie, bo potrzebujemy rolników do tego, by opowiadać o rolnictwie i walczyć z uprzedzeniami, a tych niestety jest ich cała masa - mówi ekspertka, podkreślając jednak, że sama chciałaby porozmawiać o jednym micie pokutującym wśród wielu osób, a mianowicie o stawianiu w kontrze żywności konwencjonalnej z tzw. zdrową żywnością.

- Jak to się dzieje, że pośrednicy, sieci handlowe robią państwu czarny PR, stawiają w złym świetle i dyskredytują żywność, którą wy produkujecie, jeszcze na tym zarabiając? Mitem jest to, że jest lepsza i gorsza żywność. Każda żywność musi być bezpieczna. Mitem jest to, że żywność ekologiczna jest niepryskana. To nieprawda i powielanie tych mitów tworzy przepaść między tymi dwoma typami produkcji oraz niechęć między rolnikami produkujących konwencjonalnie i ekologicznie, a finalnie żywność, która trafia na półki jest tak samo bezpieczna - mówi Mrowiec. I dodaje: "Konsumenci dostają wiele sprzecznych informacji, widząc chociażby w sklepach napis "zdrowa żywność", zatem pytam, co z resztą? Czy jest niezdrowa? Nie mogę zgodzić się na takie zakłamywanie rzeczywistości".

Ze stereotypami dotyczącymi rolnictwa stara się walczyć Ewa Krasnodębska znana w mediach społecznościowych jako „Rolnik na obcasach”. Jej zadanie jest podwójnie trudne, bo prócz ukazywania rolnictwa w profesjonalnym i pozytywnym świetle, musi też zmagać się ze stereotypem dotyczącym pracy kobiety w gospodarstwie.

- Dzięki temu, że jestem na YouTubie mogę być w kontakcie z innymi rolnikami i chciałabym pokazać, że kobiety też potrafią i pracują na roli. Jeśli ktoś coś lubi, to powinien to robić. Bardzo podziwiam kobiety na roli. Więcej takich kobiet-rolniczek obecnych w mediach społecznościowych obserwuje w Ameryce, z przyjemnością podglądam konta na Instagramie tych pań, które prowadzą gospodarstwo rolne i łączą to z innymi obowiązkami - mówi Krasnodębska.

Ciekawym podsumowaniem i ostatnią wypowiedzią w debacie był głos Łukasza Zająca, eksperta public relations, i socjologa, który skupił się na tym, jak działalność rolników w mediach społecznościowych może być odbierana poza branżą.

- Trzeba pamiętać, że social media to tylko narzędzie, a mówimy o sztuce komunikacji. Nie każdy, kto spędza 12 godzin na roli musi płynnie prowadzić Facebooka, Instagram, Twitter czy YouTube – stwierdza ekspert. Zając zauważa, że najważniejszy jest sposób, w jaki mówimy o swojej pracy, bo to narracja wpływa na odbiór pracy rolników wśród konsumentów, a nie wolno zapomnieć, że do społeczeństwa docierają głosy z dwóch frontów.

- Organizacje ekologiczne też edukują, ale według własnej opowieści, więc to, co my możemy robić, to wyjść z naszą opowieścią o tym, kim jesteśmy i co robimy jako pierwsi. To nie jest trudne, ale trzeba umieć spójnie opowiadać naszą historię - zauważa na koniec ekspert.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • Krzysztof 2019-11-09 05:25:54
    Ślicznotki że ho Ho :-)
  • arszczecin 2019-11-08 21:08:12
    Farmer.pl wincyj takich.
    • Redakcja farmer.pl 2019-11-13 10:22:37
      Będziemy działać! :) Dzięki za motywację i wsparcie.
  • Łukasz Zając 2019-11-08 15:15:01
    Dziękuję za ciekawe spotkanie!
    • Redakcja farmer.pl 2019-11-13 10:23:40
      To my dziękujemy za merytoryczny wkład w dyskusję! :)
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.243.226
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.