PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Senat chce zmian w ustawie dotyczącej Bazy Danych Odpadowych

Senat chce zmian w ustawie dotyczącej Bazy Danych Odpadowych fot. pixabay

Autor: PAP

Dodano: 18-01-2020 09:16

Tagi:

Wprowadzenie obliga sporządzania ewidencji odpadów w przypadku awarii Bazy Danych Odpadowych (BDO) oraz przedłużenie terminu sprawozdawczości dot. odpadów, m.in. dla firm i samorządów - przewidują poprawki do noweli ustawy o BDO, jakie zaproponował Senat.



Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 98 senatorów, nikt nie był przeciw, jeden się wstrzymał. Teraz nowela ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku trafi ponownie pod obrady Sejmu.

Nowe przepisy były inicjatywą posłów PiS i wydłużają do 30 czerwca br. możliwość prowadzenia ewidencji odpadowej w formie papierowej. Jak przyznawali autorzy oraz resort klimatu nowela była reakcją na to, że nie wszystkie firmy, które miały taki obowiązek, znalazły się w BDO. Od 1 stycznia firmy zajmujące się gospodarką odpadami, tj.: odbiorem, transportem, przetwarzaniem odpadów, muszą być zarejestrowane w BDO i za pomocą tej platformy cyfrowo "rozliczać" się z odpadów.

Dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska Krystian Szczepański przekonywał podczas prac nad ustawą w Senacie, że BDO jest pierwszym tak szeroko traktującym kwestie odpadową systemem w Europie. Informował, że w bazie zarejestrowanych jest blisko 190 tys. firm.

Krytycznie o działaniu Bazy wypowiadali się przedstawiciele branży odpadowej. Wskazywali, że potrafi się ona zawieszać na kilka godzin, co uniemożliwia wystawianie odpowiednich dokumentów. Zwracali ponadto uwagę, że wydłużenie o pół roku obowiązywania papierowej ewidencji może rozszczelnić system. Podkreślali, że wprowadzi to bałagan w sprawozdawczości, skoro część firm rozliczać się będzie z opadów za pomocą BDO, a inne firmy nie. Proponowali m.in., by zawęzić katalog firm, które będą mogły jeszcze rozliczać się papierowo.

Szczepański odpowiadając przedstawicielom branży przyznał, że BDO może generować problemy głównie dla tych firm, które do tej pory nie musiały prowadzić sprawozdawczości, ewidencji odpadowej. Jak zaznaczył, dotychczasowa ewidencja praktycznie się nie zmieniła. Różnicą jest to, że ma być ona prowadzona elektronicznie.

Dodawał, że awarie systemu, na które skarżą się przedsiębiorcy mogą wynikać m.in. z nieodpowiednich programów bądź przeglądarek, za pomocą których firmy korzystają z BDO. Na stronie IOŚ znajdują się informacje dotyczące m.in. danych technicznych sprzętu, rodzaju przeglądarek oraz programów, z jakich firmy powinny skorzystać, by obsługiwać BDO.

Szef Instytutu zachęcał przedsiębiorców do skorzystania z bezpłatnych szkoleń internetowych z działania BDO. Ich terminarz dostępny jest na stronie IOŚ.

Nowela ustawy pozwoli przedsiębiorcom do końca czerwca br. prowadzić ewidencję odpadową również w formie papierowej. Nie oznacza to jednak, że te dokumenty nie będą musiały znaleźć się w BDO. Zgodnie z nowelą mają one być wprowadzane do Bazy niezwłocznie i zależy to zakończyć najpóźniej 31 lipca 2020 r.

Nowela pozwala również w przypadku awarii BDO na prowadzenie ewidencji odpadów w formie papierowej lub elektronicznej prowadzonej poza Bazą. Firmy będą miały obowiązek wprowadzenia informacji do BDO niezwłocznie po ustaniu awarii, nie później jednak niż w 30 dni od dnia jej usunięcia.

Poparte przez Senat poprawki doprecyzowują ustawę wprowadzając m.in. obligo dla przedsiębiorców prowadzenia ewidencji odpadów w formie papierowej bądź elektronicznej prowadzonej poza BDO w przypadku awarii Bazy. Nowelizacja bowiem wprowadzała jedynie taką możliwość (fakultatywność). Kolejne zmiany wydłużają terminy sprawozdawczości prowadzonej przez przedsiębiorców, gminy, marszałków województw oraz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. (PAP)

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • GR 2020-01-19 06:11:51
    Program obowiązujący dla wszystkich powinien działać na wielu platformach, przeglądarkach itp., itd. Skoro wymagają od nas to niech dostosują do nas. To BDO nie działa bo nagle wiele tysięcy użytkowników chce w jednym czasie dostać się do środka wąskimi drzwiami. Proste.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.148.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.