Pozostałe 10 000 ton musi być podzielone przez Australię, Urugwaj i Argentynę. Wołowina koniecznie musi być produkowana bez użycia hormonów wzrostu. USA naciskały na lepszą pozycję w istniejącym kontyngencie wołowiny, aby być bardziej skutecznym niż konkurenci. Negocjacje rozpoczęły się pod administracją prezydenta Obamy i zostały zakończone latem 2019 r. Australia, Urugwaj i Argentyna zgodziły się na rozwiązanie.
Z drugiej strony spór z USA o dotacje dla Airbusa pozostaje otwarty. Światowa Organizacja Handlu (WTO) zezwala na sankcje celne ze strony USA, ponieważ UE masowo wspierała produkcję samolotów. WTO przyznała amerykańskie taryfy karne do 100 proc. na produkty o wartości 6,81 mld euro z powodu dotacji Airbusa. Na liście amerykańskiej nałożonych sankcji znajduje się wiele produktów rolnych.
Z drugiej strony importerzy z USA zapłacą w przyszłości 25 proc. karnej taryfy celnej m.in. za wieprzowinę, ser, jogurt, masło, oliwki i wino pochodzące z UE.
Oprócz debat na temat Brexitu i Mercosuru, amerykańskie taryfy celne na produkty rolne z Europy również generowały niepewność wśród rolników w UE. Tym ważniejszy jest wystarczający budżet rolny UE, który zapewnia rolnikom bezpieczeństwo planowania i oferuje realne perspektywy na przyszłość.
Komisarz UE ds. Handlu Cecilia Malmström powiedziała, że doskonale zdaje sobie sprawę z obciążenia europejskiego sektora rolnego. W związku z tym Komisja Europejska zaproponowała dodatkowe wsparcie sprzedaży europejskich produktów rolnych w innych częściach świata. Dlatego w działaniach promocyjnych należy zwiększyć udział funduszy UE z 50 do 60 proc. Malmström powiedziała, że w przypadku trudności z poszczególnymi produktami UE może również zdecydować o prywatnym przechowywaniu i innych środkach wsparcia. Trzeba było jednak ściśle sprawdzić, czy załamanie cen nastąpiło z powodu sankcji taryfowych w USA, czy też inne przyczyny były decydujące. USA nie podjęły wynegocjowanego rozwiązania pomimo intensywnych wysiłków UE. Jest to tym bardziej godne ubolewania, że UE ma wkrótce nałożyć cła karne na towary amerykańskie, ponieważ subsydia Boeinga zostały również potępione przez Światową Organizację Handlu.
Komentarze