PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

KE przygotuje nową strategię promocji żywności

Komisja Europejska chce promować europejską żywność wysokiej jakości oraz m.in. zachęcać do zakładania targowisk w miastach. W tym celu przygotuje nową strategię promocji żywności - poinformował dyrektor Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa KE Klaus-Dieter Borchardt.



"Celem nowej polityki ma być podnoszenie świadomości konsumentów na temat wysokiej jakości europejskich produktów rolnych. Promocja ma prowadzić do wzrostu sprzedaży unijnej żywności na rynkach światowych" - powiedział Borchardt na wtorkowej konferencji w Warszawie nt. działań promocyjnych na wybranych rynkach rolnych, zorganizowanej przez Agencję Rynku Rolnego. Zaznaczył, że KE chce promować żywność na rynkach lokalnych i regionalnych, unijnym oraz na rynku zewnętrznych.

Zastrzegł jednak, że Unia nie może promować europejskiej żywności na całym świecie, bo nie ma na to pieniędzy. Wśród interesujących UE obszarów wolnego handlu wymienił m.in. Koreę, Japonię, Chiny, Rosję i Stany Zjednoczone. Według niego w tych krajach bogata klasa średnia będzie mogła pozwolić sobie na zakup dobrej jakościowo, ale droższej żywności z Europy.

Do rozwoju rynków lokalnych Komisja chce zachęcać poprzez promowanie tzw. sprzedaży bezpośredniej, tworzenie targowisk w miastach, zachęcanie do kupowania artykułów rolnych w pobliżu miejsc ich wytwarzania. Zdaniem dyrektora, najlepszą promocją jest bezpośredni kontakt rolnika z konsumentem. Ten ostatni może bowiem poznać historię wytwarzania produktu i jego walory odżywczo-smakowe.

Promocja na rynku unijnym ma polegać - jak tłumaczył - na promowaniu Wspólnej Polityki Rolnej, a także informowaniu o warunkach produkcji, takich jak ochrona środowiska, bezpieczeństwo żywności, ochrona klimatu. Komisja jest za uświadamianiem konsumentów o wartościach odżywczych produktów w kontekście m.in. walki z otyłością.

Zdaniem Borchardta, promocje na rynkach zewnętrznych powinny poprzedzać dokładne ich analizy, np. zbadanie nawyków konsumenckich w danym kraju.

Dyrektor zapowiedział, że KE w pierwszej połowie br. chce przygotować tzw. Zieloną Księgę działań promocyjnych. Nie będzie w niej gotowych rozwiązań, ale opis koncepcji i pomysłów dotyczących przyszłej polityki promocyjnej UE. Borchardt liczy, że dyskusja na ten temat rozwinie się podczas polskiej prezydencji, czyli w drugiej połowie 2011 r. Do połowy 2012 roku Komisja planuje przedstawić założenia do nowej polityki promocyjnej. Wniosek legislacyjnych ma być gotowy dopiero przed końcem 2012 r.

"Pierwsze projekty kampanii promocyjnych w nowych ramach będą mogły być realizowane dopiero w 2014-2015 r." - zaznaczył Borchardt. W jego opinii, do tego czasu KE powinna zając się uproszczeniem procedur obecnej polityki promocyjnej.

Dodał, że przygotowanie wniosku o dofinansowanie kampanii promocyjnej np. przez związek producentów żywności jest bardzo skomplikowane, dlatego obecnie ok. 60 proc. projektów jest odrzucana. Roczny budżet UE na promocję wynosi ok. 56 mln euro. UE dofinansowuje 80 proc. kosztów kampanii, reszta ma pochodzić z tzw. środków własnych. Polskie firmy wykorzystują w tym celu pieniądze zgromadzone w tzw. funduszach promocji.

W latach 2000-2010 liderami pod względem liczby złożonych projektów i kwoty unijnego dofinansowania były Włochy, Francja, Grecja i Hiszpania. Polska była na 8. miejscu wśród krajów unijnych. Od 2004 r. na promocję żywności uzyskaliśmy z UE 33 mln euro.

Jak poinformował PAP dyrektor biura promocji ARR Piotr Kondraciuk, w przypadku Polski największą trudność przy ubieganiu się o unijne pieniądze stanowi oszacowanie budżetu kampanii ze względu na zmienności kursu złoty/euro. Inne unijne kraje mają natomiast problemy głównie ze współfinansowaniem kampanii.

Obecnie w Polsce prowadzone są dwie kampanie: "Polskie Smaki" - promująca tradycyjną żywność wytwarzaną w systemie "Jakość i Tradycja", oraz tzw. system PQS, zachęcający do konsumpcji wieprzowiny wysokiej jakości.


Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.207.247.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.