PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Środki na rozwój obszarów wiejskich utrzymane

Wbrew spekulacjom, przyjęta w środę przez Komisję Europejską propozycja nowych wieloletnich ram finansowych 2014-20 nie zmniejsza środków przeznaczonych na drugi filar polityki rolnej, a tylko zamraża je na poziomie z 2013 roku, czyli 89,9 mld euro.



Budżet WPR w obecnym wieloletnim budżecie (2007-2014) wynosi 417 mld (ceny z 2011), z czego na Polskę przypadło 24 mld euro. W przypadku przyjęcia propozycji KE, środki w ramach WPR dla Polski byłyby zwiększone, bo Polska utrzymałaby poziom finansowania z drugiego filara WPR (na rozwój obszarów wiejskich), natomiast środki z pierwszego filara (dopłaty) mają być wielokrotnie większe. Wynika to m.in. z dojścia do systemu pełnych płatności (tzw. phasing-in).

Propozycja KE przewiduje w ramach polityki rolnej dodatkowe 8,8 mld euro dla nowych państw członkowskich, w tym Polski, z tytułu dochodzenia do pełnych płatności.

Bowiem według ustaleń ze szczytu UE w Kopenhadze w grudniu 2002 roku, dopłaty bezpośrednie do produkcji rolnej dla nowych państw członkowskich z budżetu Unii wynosiły w momencie ich przystąpienia do UE w 2004 roku 25 proc. pełnego poziomu. 30 proc. w 2005 r., 35 proc. w 2006 r., 40 proc. w 2007 r. a w kolejnych latach miały wzrastać o 10 proc., tak by osiągać 100 proc. w 2013 roku (w przypadku Bułgarii i Rumunii - w 2016 roku).

Znaczy to, że rocznie nowe państwa członkowskie, w tym Polska, będą miały do podziału 1,25 mld euro oprócz zwykłych środków przyznanych w ramach pierwszego filara Wspólnej Polityki Rolnej, na dopłaty bezpośrednie dla rolników (281 mld euro). Poziom tych dopłat będzie stopniowo wzrastał, tak by zmniejszać obecne różnice pomiędzy państwami UE.

Dopłaty do hektara upraw będą rosły wszystkim państwom członkowskim, które otrzymują mniej niż 90 proc średniej unijnej, czyli poniżej 246 euro od hektara upraw według danych KE. Obecnie najmniej dostają Łotysze, Estończycy, Rumuni, Litwini i Portugalczycy. Jeśli propozycja KE zostanie przyjęta, Polska w 2020 roku może liczyć na wzrost dopłat bezpośrednich aż do 284 euro od hektara upraw.

Różnice byłyby finansowane przez wszystkie państwa członkowskie. Znaczy to, ze najwięksi beneficjenci dopłat bezpośrednich, czyli np. Holandia i Belgia, oddaliby na konto państw o niższych dopłatach bezpośrednich część swojego dofinansowania. W sumie według wyliczeń KE, straty tych państw nie byłyby duże: maksymalna strata wynosiłaby 7 proc. - tłumaczył w środę komisarz ds. budżetu Janusz Lewandowski.

KE proponuje też wprowadzenie limitów na płatności bezpośrednie poprzez ograniczenie dopłat dla największych przedsiębiorstw rolnych, co dotknęłoby szczególnie Niemcy albo Francję - znane z gospodarstw o dużej powierzchni rolnej. Tak oszczędzone środki powinny trafiać według propozycji KE do kopert narodowych. KE nie ujawnia na razie, jakiej wielkości miałyby to być oszczędności - ich szczegóły powinny być ustalone w październiku - ale proponuje, by zaoszczędzone środki posłużyły na finansowanie rozwoju obszarów rolnych (drugi filar).

Środki na drugi filar byłby zamrożone na poziomie z 2013 roku, czyli 13,89 mld euro na rok (ceny z 2011 roku), co pozwoliłoby Polsce utrzymać obecną pozycję pierwszego beneficjenta tych funduszy.

Poza 371,7 mld euro proponowanych obecnie, KE proponuje również na rzecz rolnictwa dodatkowe 15,2 mld spoza wieloletniej perspektywy finansowej. W ramach tych środków KE proponuje 3,5 mld euro na specjalny fundusz pomocy w przypadku sytuacji kryzysowych w sektorze rolnym oraz 2,5 mld euro na pomoc żywieniową dla najuboższych.

Ponadto KE proponuje zmienić wynegocjowane z biegiem lat przez różne kraje rabaty w składce do unijnego budżetu i zastąpić je nowym ryczałtowy mechanizm korekcyjnym identycznym dla wszystkich państw korzystających z rabatu. Według KE tych państw jest cztery: Niemcy, Szwecja, Holandia i Wielka Brytania, dla której wynegocjowany przez premier Margaret Thatcher w 1984 roku (słynny szczyt w Fontainebleau, gdzie miała powiedzieć "I want my money back") rabat był przyznany jako rekompensata za niski udział w funduszach Wspólnej Polityki Rolnej.

Według propozycji KE, państwa te otrzymywałyby rocznie do podziału rabat o puli 7,5 mld euro (według cen z 2011 roku), z czego najwięcej, bo 3,6 mld euro, przysługiwałoby Wielkiej Brytanii; 2,5 mld euro Niemcom; 1,05 mld Holandii i 350 mln euro Szwecji.

Kolejną nowością w budżecie jest wprowadzenie dodatkowych nowych źródeł finansowania: opodatkowania transakcji finansowych oraz przychodów z VAT. Jak wielokrotnie zaznaczali eksperci KE, nie chodzi o nowy, dodatkowy podatek na rzecz UE: składka płacona do unijnego budżetu według klucza PKB byłaby zmniejszona odpowiednio o stopień opodatkowania. Maksymalna stawka oprocentowania transakcji finansowych byłaby ustalona jesienią tego roku, podczas gdy maksymalne oprocentowanie VAT w celu zasilenia budżetu UE nie przekraczałoby 2 proc. KE chciałaby wdrożyć w życie oba systemy najpóźniej 1 stycznia 2018. Według wyliczeń, zapewniłoby to w 2020 roku 40 proc. unijnego budżetu, co w skali siedmu lat odpowiada 162,7 mld euro.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.161.67
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.