PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czy w tym roku będziemy mieć mniej produktów tradycyjnych?

Czy w tym roku będziemy mieć mniej produktów tradycyjnych? Fot. Shutterstock

Tegoroczne rejestracje produktów tradycyjnych są wyjątkowo niskie w porównaniu z danymi z lat ubiegłych. Czy spadek spowodowany jest pandemią koronawirusa?



Analizując dane zamieszczone na stronie MRiRW, da się zauważyć delikatną tendencję spadkową liczby wpisów w ujęciu rok do roku.  Co roku lista powiększa się (zazwyczaj stopniowo) o ok. 100 produktów rejestrowanych w ciągu roku. Stan rejestracji w połowie maja – 30 pozycji do 18 maja – budzi wątpliwości, czy tegoroczna liczba rejestracji utrzyma się na poziomie zbliżonym do wyników z lat ubiegłych. Zastanawiające jest, czy obecny stan to wynik naturalnie zmniejszającej się puli produktów spełniających warunki niezbędne do wpisania na listę (np. metody produkcyjne wykorzystywane od co najmniej 25 lat), czy wynik pandemii, która wpływa destrukcyjnie na wiele gałęzi gospodarki.

Lista Produktów Tradycyjnych

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi prowadzi Listę Produktów Tradycyjnych od 2005 r. i obecnie znajdują się na niej 1972 produkty. Na listę „wpisywane są produkty, których jakość lub wyjątkowe cechy i właściwości wynikają ze stosowania tradycyjnych metod produkcji, stanowią element dziedzictwa kulturowego regionu, w którym są wytwarzane oraz są elementem tożsamości społeczności lokalnej. Za tradycyjne metody produkcji uważa się metody wykorzystywane co najmniej od 25 lat” – informuje MRiRW.

„Wpis na Listę Produktów Tradycyjnych nie przyznaje produktom żadnej ochrony, a jedynie informuje o spełnieniu przez produkt wymogów zawartych w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 915, tj.)” – czytamy dalej w informacji otrzymanej z ministerstwa. Lista – jak podkreśla ministerstwo – „jest rozwiązaniem polskim (…)  które nie ma swojego bezpośredniego odpowiednika w innych krajach unijnych”. Ma zatem przede wszystkim wartość informacyjną, wewnętrzną i promującą dziedzictwo kulturowe poszczególnych regionów.

Wnioski o wpis produktu na Listę Produktów Tradycyjnych składa się do Marszałków Województw. Zgłoszenia mogą dokonać osoby fizyczne i prawne, jednostki bez osobowości prawnej, jak również podmioty wytwarzające dany produkt. Zgłaszający może wytwarzać dany produkt zarówno na własny użytek (bez przeznaczenia na sprzedaż), jak również w celach komercyjnych, może również nie być producentem danego produktu, ale musi umieć go przyrządzić.

Ochronę nazwy lub regionu pochodzenia na rynku międzynarodowym zapewnia wpis Komisji Europejskiej do Rejestru Chronionych Nazw Pochodzenia i Chronionych Oznaczeń Geograficznych lub do Rejestru Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności. Spis polskich produktów zarejestrowanych jako Chroniona Nazwa Pochodzenia (Protected Designation of Origin, PDO), Chronione Oznaczenie Geograficzne (Protected Geographical Indication, PGI) oraz Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (Traditional Speciality Guaranteed, TSG) znajdujący się na stronie MRiRW liczy obecnie 43 pozycje.

Rejestracje na Liście Produktów Tradycyjnych

W pierwszym roku rejestracji (2005) otrzymały ją jedynie 54 produkty. Nie jest to rok miarodajny, ponieważ pierwsze rejestracje mają daty lipcowe. Kolejne lata przyniosły znaczny wzrost: w 2006 r. zarejestrowano 186 produktów, a w 2007 r. – 177. Jako jedne z pierwszych zarejestrowane zostały produkty znane powszechnie, kojarzone jako typowo polskie, m.in. sery: korycińskie, podlaski, gouda, oscypek, bryndza, dalej olej lniany i rzepakowy, z pieczywa – chleb żytni i precel krakowski, a także inne rozpoznawalne produkty regionalne, jak żentyca, kartacze, kiszka i babka ziemniaczana.

Analizując rejestracje z ostatnich 6 lat, widać wyraźną tendencję spadkową i tak w latach 2019-2014 zrejestrowano odpowiednio: 78 (2019 r.), 103 (2018 r.), 110 (2017 r.), 150 (2016 r.), 152 (2015 r.), 141 (2014 r.) produktów.

„W 2020 r., do dnia 18 maja, wpisanych zostało 30 produktów, kolejnych 14 wniosków jest rozpatrywanych w MRiRW” – informuje ministerstwo. Wygląda na to, że jeśli ta tendencja utrzyma się, to obecny rok będzie rokiem najniższych rejestracji.

Przyczyny obecnej tendencji spadkowej

Zapytaliśmy w MRiRW o możliwe przyczyny takiego stanu rzeczy. Ministerstwo przyznaje, że przyczyną mniejszej liczby rejestracji może by światowa pandemia COVID-19. W odpowiedzi od rzecznika MRiRW czytamy: „W opinii Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, tendencja spadkowa, o ile w ogóle występuje, jest nieznaczna. Może mieć na nią wpływ pandemia koronowirusa, która spowodowała konieczność zwrócenia uwagi producentów na inne, pilne kwestie dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej oraz mogła ograniczyć płynność pracy w urzędach marszałkowskich, odpowiedzialnych za ocenę wniosków pod kątem spełniania wymagań i przekazywanie ich do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi”.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)



FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W zwiazku z ciszą wyborczą możliwość dodawania komentarzy została tymczasowo zablokowana.

  • King z UMWM z Warszawy 2020-05-28 09:51:26
    Pracowałem w Urzędzie Marszałkowskim w wydziale, który zajmował się analiza wniosków i oceną merytoryczną. W wielu przypadkach produkty niczym szczególnym się nie rozgniły. Wciągnięcie na listę pomagało jedynie przy działaniach promocyjnych i niekiedy sprzedażowych. Pozdrawiam wszystkich, którzy zajmują się prowadzeniem List Produktów Tradycyjnych w Urzędach Marszałkowskich.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.