Program, zainicjowany przez powiat poznański 14 lat temu, skierowany jest m.in. do właścicieli nieruchomości, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, działkowców oraz instytutów badawczych na terenie całego powiatu.

Jak tłumaczyła rzeczniczka prasowa Starostwa Powiatowego w Poznaniu Katarzyna Wozińska-Gracz, od 7 lat koszty związane z demontażem, transportem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest pokrywane są w 100 proc. - proporcjonalnie przez powiat, daną gminę i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Poznaniu, co oznacza, że mieszkańcy bezpłatnie mogą usunąć go z nieruchomości. Do roku 2012 wnioskodawcy pokrywali 30 proc. całkowitej kwoty. Dofinansowaniu z kolei nie podlega zakup i wykonanie nowego pokrycia dachu.

Jak wskazał starosta poznański Jan Grabkowski, powiat od lat angażuje się w ochronę środowiska. "Nikogo nie trzeba przecież przekonywać, jak ważne jest wyeliminowanie źródeł takich zanieczyszczeń. W związku z tym, że do 2032 roku musimy pozbyć się tego niebezpiecznego materiału, podjęliśmy decyzję o pełnym dofinansowaniu likwidacji wyrobów azbestowych" - zaznaczył.

Dodał, że od 2006 roku z terenów nieruchomości i gospodarstw usunięto ponad 11 tys. ton tych szkodliwych materiałów. Koszt tych działań wyniósł ponad 6 mln zł. Dzięki programowi tylko w ubiegłym roku udało się zutylizować 798,409 kg tych szkodliwych substancji.

Wnioski w tegorocznej edycji programu przyjmowane będą do 15 października. Wszystkie wymagane dokumenty i szczegółowe informacje można znaleźć na stronach urzędów gmin oraz stronie starostwa powiatowego w Poznaniu.