Kiedy jest gorąco, jemy lżej i mniej, często przejmujemy zwyczaje mieszkańców państw śródziemnomorskich i główny posiłek spożywamy wieczorem, kiedy już się nieco ochłodzi. W lecie chętnie sięgamy po świeże warzywa, ale musimy też dbać o dostarczenie organizmowi wszelkich składników – białek, węglowodanów i tłuszczu, wraz z którym lepiej przyswajamy witaminy i sole mineralne zawarte w świeżych warzywach. Najlepiej w tej roli sprawdzi się olej rzepakowy – dostarcza nam cennych kwasów tłuszczowych Omega 3 i Omega 6, których zazwyczaj brakuje w naszych posiłkach. Olej rzepakowy możemy spożywać zarówno na zimno, jak i na ciepło, bez utraty jego cennych właściwości.

Składniki

1 duża cebula czerwona

300 ml czerwonego wina wytrawnego (np. Sangiovese)

250 ml passaty pomidorowej

1 papryczka chilli

kawałek parmezanu (parmigiano reggiano)

3 łyżki oleju rzepakowego 

pieprz i sól

Przepis

Cebulę pokrój w bardzo drobną kostkę, najlepiej, aby była szkliście przezroczysta. Na patelnię dodaj olej i cebulę i rozpocznij smażenie. Dodaj ok. 50 ml zimnej wody, dokładnie wymieszaj i wlej passatę pomidorową lub w sezonie letnim świeże, przetarte pomidory. Następnie sos zalej 200 ml czerwonego wina i gotuj przez 15 minut.

Dopraw solą, pieprzem i papryczką chilli. Gotuj, aż sos będzie gęsty i kremowy.

W garnku ugotuj makaron np. spaghetti al dente. Tak przygotowany makaron dodaj na patelnie z sosem i podlej 100 ml czerwonego wina oraz 50 ml wody z makaronu. Podkręć ogień i gotuj przez ok. 3 minuty.

Makaron wyłóż na talerz oprósz świeżo startym parmezanem, oliwą z oliwek i świeżo zmielonym pieprzem.

 

 

Publikacja finansowana z Funduszu Promocji Roślin Oleistych