PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Tarpan 239 D za 10 000 zł

Tarpan 239 D za 10 000 zł Tarpan 230 D z gieldarolna.pl

Autor:

Dodano:

Tagi:

Samochód dla rolnika - to hasło przyświecało konstruktorom tego jedynego w swoim rodzaju pojazdu. Niegdyś pożądany, dziś tylko dla kolekcjonerów. Oto Tarpan 239 D znaleziony na Gieldarolna.pl



Historia Tarpana zaczęła się na początku lat 70. XX w. od, jak to wtedy było w zwyczaju, odgórnego planowania. Partyjni dygnitarze dostrzegli potencjał i zlecili budowę pierwszego polskiego samochodu dla rolnictwa w Wielkopolskich Zakładach Napraw Samochodowych w Poznaniu, przemianowanej później na Fabrykę Samochodów Rolniczych „Polmo”. Pierwsze egzemplarze Tarpana wyjechały z poznańskiej fabryki w 1973 r.

Sam pomysł polskiego samochodu typu pick-up nie był czymś nowym, bo już od 1958 r. na drogi wyjechały Warszawy 204 P właśnie w takim nadwoziu, jednak całkowicie nowa i polska konstrukcja Tarpana wzbudzała zachwyt.

Dobre założenia konstrukcyjne i ładnie narysowana przestronna kabina z możliwością przedłużenia części osobowej były znakomitym pomysłem. Jednak rzeczywistość późnego PRL-u okazała się zabójcza dla tego tak potrzebnego nie tylko rolnikom samochodu.

Tarpan 239 D fot.gieldarolna.pl
Tarpan 239 D fot.gieldarolna.pl

Jaki silnik do Tarpana?

Od początku produkcji Tarpan nie miał porządnego silnika, który mógłby wykorzystać potencjał pomysłu i konstrukcji. Stosowane w pierwszych wersjach i wywodzące się jeszcze z lat 30. XX w. dolnozaworowe silniki M-20 (50 KM) z Warszawy oraz zmodyfikowane 70- konne S-21 były potwornie paliwożerne i nie przypadły indywidualnym nabywcom Tarpana do gustu.

Także model F-233 z silnikiem o pojemności 1,5 l pochodzącym z polskiego fiata 125p montowanym od 1976 r. nie spełniał oczekiwań przy średnim spalaniu 13 l/100km.

Tarpan przy masie własnej (w zależności od wersji) wynoszącej 1300 - 1400 kg i maksymalnej masie całkowitej 2350 kg domagał się oszczędnego i nowoczesnego silnika diesla.

Taki motor 4C90 o pojemności 2,4 l i mocy 70 KM od 1977 r. produkowany był w Andrychowie, ale ówczesne moce produkcyjne były dalece niewystarczające, żeby ten dobry silnik trafił wówczas do Tarpana. Tak na marginesie, to silnik 4C90 w turbodoładowanej wersji był montowany w Tarpanie Honkerze wiele lat później.

Tarpan 239 D
Tarpan 239 D

Najszybszy ciągnik na świecie? Tarpan 239 D

W 1986 r. nadeszło upragnione: diesel trafił pod maskę Tarpana. 42 KM generowane z wolnossącego 3-cylindrowego silnika z wtryskiem bezpośrednim o pojemności 2,5 l uratowało produkcję Tarpana w Poznaniu i o dziwo, okazało się strzałem w dziesiątkę.

Ta produkowana w Polsce, a pochodząca ze stajni Perkinsa jednostka napędowa równolegle montowana była w ciągniku Ursus C-360-3P. Pochodziła jeszcze z czasów zakupu licencji MF-235/M-255 za wczesnych rządów Gierka (początek lat 70.).

Tarpan 239 D zwany najszybszym ciągnikiem na świecie okazał się całkiem udanym modelem, który zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem trafił w końcu do rolników. Choć jak wszystkie Tarpany nie był pozbawiony wad, jego wysokoprężny silnik z ciągnika zadziwiał oszczędnością i trwałością, choć oczywiście "demonem mocy" to on nie był...

Taki właśnie egzemplarz Tarpana 239 D znaleźliśmy na portalu gieldarolna.pl. Pochodzi on z 1987 r., a sprzedający jest pierwszym właścicielem. Jak twierdzi, przejechał ponad 400 000 tys., zanim jego silnik przeszedł remont generalny. Samochód jest zarejestrowany i opłacony. A cena? No cóż… do uzgodnienia.

Może macie jeszcze stare Tarpany w swoich gospodarstwach?



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (9)

  • ADAM 2021-04-15 15:14:48
    Mam taki egzemplarz kolekcjonerski i szukam na niego izotermy czy ktoś ma do sprzedania?
  • ajato 2021-03-01 20:29:46
    W sam raz dla Motobiedy, polecam skądinąd jego kanał.
    • Axa 2021-03-01 21:23:42
      Jak można polecać osobę, która nie ma nic merytorycznego do zaoferowania w tym co tworzy?
      • ajato 2021-03-02 09:50:04
        Jak to nie ma nic do powiedzenia, mówi tak jak jest.
      • Axa 2021-03-05 13:13:56
        @ajato, tak mówi mówi, ale nic merytorycznego. Pier.., a gawiedź klaszcze.
  • Gazda 2021-02-28 21:56:23
    Z tymi zdjęciami to się sprzedający wysilił...
  • ABC 2021-02-28 20:24:08
    W sam raz dla Złomnika
  • AAA 2021-02-28 10:47:32
    Trochę dużo kasy jednak.
    • Przedsiębiorca 2021-03-01 17:59:37
      Opuść dwa zera i biorę ...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 114.119.130.110
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.