PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Więcej kroków dziennie może oznaczać dłuższe życie

Więcej kroków dziennie może oznaczać dłuższe życie
Kobiety, które codziennie w nieprzerwanych sesjach pokonywały co najmniej 2 tys. kroków, były o 32 proc. mniej zagrożone śmiercią, fot. pixabay

Badanie z udziałem kilkunastu tysięcy starszych kobiet pokazało, że warto regularnie chodzić. Dodatkowe kroki, nawet w wielu krótkich sesjach znacząco ograniczają ryzyko zgonu w danym czasie.



American Heart Association zaleca dorosłym osobom minimum 150 min. umiarkowanego lub 75 min. intensywnego wysiłku tygodniowo.

Jak zwracają uwagę naukowcy z University of North Carolina w Chapel Hill (USA), chodzenie to jeden z najbezpieczniejszych sposobów na poprawę sprawności i zdrowia.

Dzisiaj można nawet z łatwością liczyć kroki z pomocą odpowiednich aplikacji i gadżetów.

Badacze porównali więc wpływ na zdrowie kroków pokonywanych w dłuższych nieprzerwanych okresach (od 10 minut) oraz krótkich okazjonalnych epizodach, np. na drodze z samochodu do domu.

"Technologiczny postęp z ostatnich dekad pozwolił naukowcom mierzyć krótkie okresy ruchu. W przeszłości byliśmy ograniczeni do mierzenia aktywności, którą ludzie musieli sobie przypominać i podawać w ankietach. Coraz więcej badań prowadzonych z pomocą noszonych przy ciele urządzeń wskazuje, że jakikolwiek ruch jest lepszy niż siedzenie" - mówi dr Christopher C. Moore, jeden z autorów badania.

Naukowcy obserwowali związane z chodzeniem zwyczaje prawie 17 tys. kobiet w wieku średnio 72 lat, głównie rasy białej.

Według analizy w porównaniu do niechodzenia w ogóle, przejście 1000 kroków dziennie oznaczało 28 proc. mniejsze ryzyko zgonu w czasie trwających średnio 6 lat obserwacji.

Kobiety, które codziennie w nieprzerwanych sesjach pokonywały co najmniej 2 tys. kroków, były o 32 proc. mniej zagrożone śmiercią.

Jednocześnie, niezależnie od tego, ile kroków ochotniczki pokonywały w długich, nieprzerwanych spacerach, krótkie sesje chodzenia także wyraźnie zmniejszały ryzyko zgonu.

Wpływ krótkich sesji przestawał dalej zmniejszać ryzyko po przejściu w nich 4500 kroków.

"Uzyskane przez nas wyniki wskazują, że wpływ chodzenia jest istotny nawet przypadku kobiet, które nie podejmują się pokonywania dłuższych dystansów za jednym razem. Pokonanie 2 tys. kroków lub więcej w czasie krótkich epizodów wiązało się z dalszymi korzyściami dla długości życia" - opowiada dr Moore.

"Starsze osoby muszą mierzyć się z wieloma barierami przeszkadzającymi im w uczestniczeniu w zorganizowanych zajęciach ruchowych, więc dla niektórych bardziej wygodne i przyjemne może być zwiększenie czasu przeznaczanego na spacery - np. przez parkowanie samochodu trochę dalej od celu, czy wykonywanie prac domowych lub ogrodowych" - podkreśla badacz.

Naukowcy zwracają uwagę, że potrzeba dalszych badań sprawdzających, czy chodzenie ma podobne skutki w przypadku mężczyzn, młodszych kobiet i ludzi z różnych grup etnicznych.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.219.62
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.