PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Pieniądze rolnika, promocja przetwórców i handlu

Pieniądze rolnika, promocja przetwórców i handlu

Autor:

Dodano:

Tagi:

Fundusz promocji tworzony jest przez rolników – ale problematyczne wydaje się, czy rolnicy korzystają z jego dobrodziejstw.



Jak poinformowała w senackiej Komisji Rolnictwa wiceminister Zofia Szalczyk,  środki funduszy promocji są przeznaczane w szczególności na finansowanie tzw. wkładu własnego organizacji branżowych przy realizacji kampanii promocyjnych i informacyjnych prowadzonych w ramach administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego mechanizmu „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych”. Połowa środków na te programy pochodzi z funduszy unijnych, 30 proc. dokładanych jest z budżetu, a pozostałe 20 proc. pochodzi właśnie ze środków funduszy promocji.

Poszczególne fundusze promocji zasilane są z wpłat, naliczanych, pobieranych i przekazywanych na rachunki bankowe funduszy promocji przez przedsiębiorców działających w danym sektorze produkcji – mówiła wiceminister. - W wypadku funduszu promocji mleka to podmioty skupujące mleko, a w wypadku funduszu promocji ziarna zbóż i przetworów zbożowych – przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa zbóż na cele konsumpcyjne. Wpłaty na fundusz naliczają i pobierają przedsiębiorcy od dostawców towarów objętych obowiązkiem wpłat w wysokości 0,1 proc. wartości netto wszystkich zakupionych towarów w danym kwartale.

To nie są małe pieniądze.

Na koniec stycznia 2013 r. fundusz promocji mleka miał na koncie 2 mln 831 tys. zł, a wpłaty pochodzą od 345 podmiotów. Z kolei fundusz promocji zbóż miał od 765 podmiotów kwotę 2 mln 250 tys. zł.

Celem programów jest promocja spożycia, a przez to zwiększenie popytu na produkt.

Tylko i wyłącznie rolnik, nie handlowcy czy przetwórcy, składa się na te środki - a nie korzystają z nich rolnicy. Ta ustawa jest zła, płaci za promocję rolnik, a korzysta kto inny – mówił Mariusz Gołębiowski ze Związku Zawodowego Rolników „Ojczyzna”. Uznał, że ustawa działa od dwóch lat i to o dwa lata za długo.

Potrzebny jest dłuższy okres, aby były widoczne zmiany społeczne – oceniła z kolei Zofia Szalczyk. Również senator Ireneusz Niewiarowski uznał, że za wcześnie na efekty – przeciwnie, spada spożycie mleka i pieczywa, trzeba zwiększyć wysiłki, żeby udowodnić, że mleko jest zdrowe. Trzeba też badać, jakie skutki wśród konsumentów wywołują prowadzone akcje popularyzujące spożycie.

- Te pieniądze powinny służyć rolnikom – podkreślił senator Jerzy Chróścikowski. Zakaz informacji, że chodzi o polski produkt czy konkretną firmę jednak utrudnia promocję. – Często promujemy produkt niekoniecznie dla Polski, promujemy też rynki europejskie. Czasami promocja służy promocji, a czasami konkurencji.

Wiceminister Zofia Szalczyk przypomniała, że o sposobie i kierunkach wydatkowania środków z funduszu decydują komisje zarządzające, do których zgłaszane są propozycje działań. Każda komisja składa się z 9 reprezentantów (4 przedstawicieli przetwórców produktów rolnych właściwych dla danego funduszu, 4 przedstawicieli producentów i 1 przedstawiciel izb rolniczych). Do zadań komisji zarządzających należy reprezentowanie interesów branż w zakresie zarządzania funduszem promocji właściwym dla danej branży, ustalanie zasad gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu oraz ustalanie jego planu finansowego. Wiceminister poinformowała też, że resort rolnictwa nieustannie monitoruje funkcjonowanie funduszy.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • chłop z wołynia 2013-03-03 11:49:39
    byłem na szkoleniach zorganizowanych za pieniądze funduszu promocji zbóż i uważam, żę pieniądze zostały w większości zmarnowane. Mam pomysł by lekarze składali się na fundusz promocji zdrowia ,Nauczyciele na fundusz promocji wiedzy i oświaty.Prawnicy na fundusz znajomości prawa. A fundusze powinny być zarządzane przez zarządy na czele z prezesami . Można z tego się śmiać można z tego drwić ale fundusz promocji to lipa lipa lipa.........
  • kissmy... 2013-03-01 23:20:06
    przetwórcy promują się i mogą wyprowadzać więcej nadwyżki od rolników, prosty mechanizm i jeszcze finansowany przez niezainteresowanych;] należy wspierać integrację pionową i tylko te podmioty, w których rolnicy mają swoje udziały

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.9.125
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Array