PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zwrot akcyzy od paliwa rolniczego na poziomie 110 l ON/ha to zdecydowanie za mało - uważają rolnicy

Zwrot akcyzy od paliwa rolniczego na poziomie 110 l ON/ha to zdecydowanie za mało - uważają rolnicy
PZPRZ apeluje do ministra rolnictwa o zwiększenie zwrotu akcyzy od paliwa rolniczego do 126 l ON/ha, fot. Swimer

Resort rolnictwa proponuje w noweli ustawy o zwrocie podatku akcyzowego - zwiększenie limitu zużycia oleju napędowego wykorzystywanego do prac w gospodarstwie do 110 l ON/ha. To zdecydowanie za mało - uważają rolnicy.



Rolnicy zrzeszeni w Polskim Związku Producentów Roślin Zbożowych ponownie zaapelowali do ministra rolnictwa o zwiększenie zwrotu akcyzy od paliwa rolniczego do 126 l ON/ha.

To odpowiedź Związku na prośbę resortu rolnictwa o przedstawienie opinii co do procedowanego projektu ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi proponuje zwiększenie limitu zużycia oleju napędowego wykorzystywanego do prac w gospodarstwie ze 100 do 110 litrów na 1 ha użytków rolnych - w przypadku rocznego limitu ustalanego dla powierzchni użytków rolnych będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego i z 30 do 40 litrów na jedną średnią roczną dużą jednostkę przeliczeniową bydła będącego w posiadaniu producenta rolnego.

- Uważamy, że liczba litrów ON objęta zwrotem podatku akcyzowego powinna wynosić 126 litrów ON/ha, a nie 110 l ON/ha, jak jest to proponowane w procedowanym projekcie ustawy. Jest to udokumentowana wyliczeniami ekspertów średnia zużycia ON na 1 ha - podkreśla w piśmie Stanisław Kacperczyk, Prezes PZPRZ.

- Związek docenia nową propozycję resortu rolnictwa. Jednocześnie jednak stanowczo apeluje o urealnienie tej stawki do rzeczywistego średniego zużycia tj. 126 l ON/ha, gdyż tylko taki limit rekompensuje rolnikom poniesione nakłady na produkcję rolniczą, wobec systematycznego wzrostu cen środków do produkcji rolnej i przyczynia się do poprawy sytuacji ekonomicznej gospodarstw rolnych w Polsce - dodaje.

PZPRZ od lat postuluje o przyjęcie takiej właśnie stawki - 126 l ON/ha, a także o podniesienie wysokości zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa rolniczego do wysokości rzeczywistej i zmniejszenie biurokracji, która pozwoli obniżyć koszty obsługi prowadzonej przez gminy. W jego ocenie, proponowana aktualnie przez resort rolnictwa stawka 110 l ON/ha jest nadal zbyt niska i nie odzwierciedla realiów pracy w gospodarstwie rolnym. Już w 2007 r. Związek przeprowadził szczegółowe wyliczenia w oparciu o dostępne publikacje naukowe, sporządzone przez Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa Warszawa, a dotyczące zużycia oleju napędowego na 1 ha, która to analiza już wówczas – czyli 14 lat temu - wykazała, że średnie zużycie jest dużo wyższe od obowiązującego limitu, a także od aktualnej propozycji zawartej w proponowanej ustawie i wynosi wspomniane 126 l ON/ha.

- Jak wiadomo, przez ostatnie 14 lat nastąpił skokowy wzrost kosztów rolniczej produkcji. Dlatego właśnie apelujemy o ustanowienie realnego limitu zużycia oleju napędowego na 1 ha użytków rolnych objętych zwrotem podatku akcyzowego, na poziomie wyliczonym przez niezależnych ekspertów – tj. w wysokości 126 l ON/ha. Warto podkreślić, że zwiększenie stawki zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze mogłoby chociaż częściowo zniwelować straty jakie rolnicy ponoszą na skutek częstych w ostatnim okresie przymrozków, nawałnic, suszy czy ASF-u i niejednokrotnie produkcji poniżej kosztów - podkreśla Prezes PZPRZ.

PZPRZ zwrócił się też przy okazji o uproszczenie w procedurze wyliczeń wielkości zwrotu podatku akcyzowego dla gospodarstw posiadających działki rolne na terenie kilku gmin:

1) Jeśli producent rolny posiada grunty w kilku gminach to wniosek o zwrot składa w jednej gminie, w której ma gospodarstwo rolne, a powierzchnię gruntów własnych i dzierżawionych przekłada z wniosku do ARiMR o płatności obszarowe.

Zdaniem Związku, taki zapis pozwoli na:

1. Obniżenie kosztów obsługi prowadzonej przez gminy, gdyż zmniejszy się ilość wniosków w poszczególnych gminach.
2. Zmniejszy się również koszty po stronie rolnika, a także cenny czas, który musi poświęcić dwa razy w roku składając wnioski w kilku gminach.

Czy tym razem apel rolników zostanie wzięty pod uwagę?



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (12)

  • Ippon 2021-07-16 12:56:31
    Nie ma szans, żeby wykorzystać nawet te 100l/ha.Chyba, że wliczyć w to jazdę do kościoła dieslem i to najlepiej każdy z domowników na inną mszę, a i tak pewnie trzeba jeszcze dozbierać faktur po znajomych
  • Vice 2021-07-15 21:45:15
    niech nic nie dają, tylko przestaną kraść 50% z litra
  • miro 2021-07-15 18:12:47
    Polacy to taki popaprany naród że każą płacić to żle Dają za darmo to jeszcze gorzej!
  • mnh 2021-07-15 11:18:05
    oszustwo w czystej postaci ,akcyza to 1,52 zł w ropie , niech zwrócą to co powinni i nikomu łaski nie robią ,ale oni sami mnożą problemy i potem w /pocie czoła / je rozwiązują ,oddać to co w ustawie ZAPISANE
  • Stary wafel 2021-07-15 09:52:40
    W końcu nowe ekologiczne ciągniki i kombajny , zużywają minimum 30% więcej paliwa, jak konstrukcje rodem z lat 50. i co ciekawe te nowe jednostki są porównywalne mocą jedynie na papierze , bo realnie jakieś takie slabowite. Cóż, ergonomiczny fotel, przeszklona kabina , jej wygłuszenie i tym podobne ekstrasy, muszą kosztować te 5-10 litrów paliwa więcej . Dla przykladu ciągnik rodem z ZSSR , konstruowany w kraju bogatym w złoża ropy , zużywa 217 g paliwa na kw mocy ,natomiast ciągnik produkowany w kraju nie mającym takich bogactw ,a będącym jej importerem, zużywa 300 g paliwa na kw , mimo konstrukcji silnika o 75 lat młodszej . No wiec czemu tego nie zrekompensować, tym bardziej ,ze tych ciągników co zużywają mniej paliwa , importować do Polski nie wolno .
    • gruba kiełbacha 2021-07-15 10:30:55
      a ja robię MTZem i fiukam na wszystko co pali 2x więcej a do wymiany paska klinowego wymaga rozkręcenia połowy przodu
      • Buka 2021-07-15 14:10:12
        Ja mam 3p i fortschritt zt303 i jakoś dają radę. Nauszniki na uszy i jazda.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.