PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Duży będzie tracił 100 proc. dopłat

Duży będzie tracił 100 proc. dopłat
Raz zgłoszone UE zasady redukcji dopłat trudno zmienić; Fot. Shutterstock

Komplikuje się kwestia redukcji 100 proc. dopłat dla dużych gospodarstw – pomimo chęci wprowadzenia zmian w polskich przepisach, trzeba zacząć od zmian w unijnych rozporządzeniach w celu uwzględnienia korekty szacunkowych kwot zmniejszenia płatności.



Od dłuższego już czasu Rzecznik Praw Obywatelskich – najpierw Irena Lipowicz, teraz Adam Bodnar – występuje o weryfikację przepisów, zakładających redukcję 100 proc. dopłat bezpośrednich dla gospodarstw otrzymujących je w wysokości przekraczającej 150 tys. euro.

Więcej: Redukcja 100 proc. dopłat to przesada? 

               Duży może oddać dopłaty bezpośrednie?

Jak wynika z odpowiedzi, której minister Krzysztof Jurgiel udzielił na interpelację posła Zbigniewa Ajchlera, konieczna jest zmiana przepisów unijnych, gdyż problem dotyczy przepływu środków między filarem I (płatności bezpośrednie) a II (PROW) WPR.

Notyfikowany 31 lipca 2014 r. przez Polskę sposób wdrożenia mechanizmu zmniejszania płatności, polegający na 100-procentowej redukcji kwoty przekraczającej 150 tys. euro bez pomniejszania o koszty zatrudnienia, minister rolnictwa chciał zmienić, uznając, że „rozwiązaniem lepiej odpowiadającym występującym w Polsce uwarunkowaniom byłoby odliczanie kosztów pracy od podstawy redukcji, zgodnie z możliwością przewidzianą w art. 11 ust. 2 rozporządzenia nr 1307/2013. Pomniejszenie podstawy redukcji o koszty zatrudnienia, pozwoliłoby uwzględnić społeczne efekty tego instrumentu i złagodzić jego restrykcyjność m.in. w stosunku do podmiotów działających w sposób kolektywny (spółdzielnie rolnicze), czy gospodarstw hodowlanych, które – z uwagi na swoją rolę w tworzeniu i rozpowszechnianiu innowacji w rolnictwie – mają szczególne znaczenie gospodarcze. Nie bez znaczenia jest również to, że takie rozwiązanie sprzyjałoby utrzymaniu lub nawet zwiększeniu zatrudnienia w gospodarstwach wielkopowierzchniowych, których większość zlokalizowana jest na obszarach po byłych Państwowych Gospodarstwach Rolnych, gdzie występuje kumulacja terytorialna problemów społecznych”.

Minister poinformował więc Komisarza ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich o zamiarze wprowadzenia zasady odliczania kosztów zatrudnienia od podstawy redukcji do krajowego porządku prawnego.

Odpowiadając, Komisarz zwrócił uwagę na przepis dotyczący elastyczności międzyfilarowej, „który dopuszcza transfer środków między filarami, przy czym zaznaczył, że przepis ten nie pozwala na jakiekolwiek zmniejszenie środków przesuwanych z puli płatności bezpośrednich do puli na rozwój obszarów wiejskich (środki uzyskane z tytułu mechanizmu zmniejszania płatności zasilają budżet PROW)”.

Nie podzielił tej opinii polski minister rolnictwa i z kolei przedstawił w swojej odpowiedzi opinię, że brak jest podstaw do stosowania przepisów dotyczących elastyczności między filarami (art. 14 rozporządzenia nr 1307/2013) w odniesieniu do mechanizmu zmniejszania płatności (art. 11 rozporządzenia nr 1307/2013). „Ponadto elastyczność między filarami to instrument celowej realokacji międzyfilarowej, będący w dyspozycji państwa członkowskiego, natomiast mechanizm zmniejszania płatności jest instrumentem przeciwdziałania nadmiernej koncentracji pomocy dystrybuowanej w ramach jednolitej płatności obszarowej. Choć środki uzyskane w wyniku stosowania tego mechanizmu zasilają budżet Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie jest to instrument bezpośredniego przesuwania środków między filarami, o którym mowa w art. 14 rozporządzenia nr 1307/2013.”

Zatem trwają uzgodnienia z Komisją Europejską w tym zakresie.

Jak dodał jeszcze w odpowiedzi na interpelację minister, potrzebne będą zmiany w załącznikach do unijnych rozporządzeń: „Należy przy tym zauważyć, że wprowadzenie zmian w mechanizmie degresywności oznaczałoby konieczność dostosowania załącznika I do rozporządzenia nr 1305/2013 oraz załącznika III do rozporządzenia nr 1307/2013 w celu uwzględnienia korekty szacunkowych kwot zmniejszenia płatności. W związku z tym zmiana przepisów krajowych będzie mogła nastąpić po wcześniejszym dostosowaniu pułapów określonych w załącznikach ww. rozporządzeń unijnych (wskutek wprowadzenia zasady odliczania kosztów zatrudnienia zmniejszyłby się określony dla Polski pułap II filaru WPR, zwiększyłby się natomiast pułap krajowy przeznaczony na płatności bezpośrednie).”

W Polsce problem dotyczy 120 gospodarstw.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (14)

  • Leszek 2016-08-05 22:02:34
    daro "Dlaczego więc, mały który częstokroć dorabiający sobie w prowadzonym przez siebie małym kilku hektarowym gospodarstwie ma z zasady być skazywany na zagładę. Wiem to z własnego doświadczenia - gdziebym się nie zwrócił o środki pomocowe na chociażby unowocześnienie parku sprzętowego , to zawsze słyszę że dla takich rolników wsparcia nie ma" ja obrabiam ponad 20ha i ledwo 30 skończona,a młodego rolnika nie dostałem przez banał i z żadnego innego,bo zawsze coś nie pasuje.Pasuje wielkim albo "kręconym".... ;)
  • daro 2016-08-03 21:15:38
    Dopłaty powinny być utrzymane!!!!. Ale z programami na rozwój gospodarstw to dopiero jest patologia. Mały nie znaczy wcale że ciemny i leniwy. Polityka ,,Megalomanii", udzieliła się również i tym władzom. Już raz w naszej historii przerabialiśmy ogromne gospodarstwa, które osiągały plony rzędu 2 kwintali z ha. Siła rolnictwa tkwi w różnorodności. Dlaczego więc, mały który częstokroć dorabiający sobie w prowadzonym przez siebie małym kilku hektarowym gospodarstwie ma z zasady być skazywany na zagładę. Wiem to z własnego doświadczenia - gdziebym się nie zwrócił o środki pomocowe na chociażby unowocześnienie parku sprzętowego , to zawsze słyszę że dla takich rolników wsparcia nie ma.
  • Precz 2016-08-03 08:43:10
    Żadnych dopłat byc nie powinno. I tego się trzymajmy. To kumunizm w kapitaliźmie.
  • rolnik 2016-08-02 11:09:42
    Dopłaty powinny być równe dla wszystkich albo wcale! jeśli ktoś nabył 3-4 lata temu 100 ha ziemi to dzisiaj już jest mega dużym gospod. i ma zabierane dopłaty, nie dostaje się ulgi z tytułu nabycia gruntów , KRUS też się więcej płaci, za ziemię spłaca kredyt, będzie jego po 15 latach, dokupił sprzętu, dobudował coś . Tego mali zazdrośnicy nie widzą, niektórzy z tych małych od ponad 20 lat nawet jednej cegły nie położyli - żyją wygodnie z dopłat, chodzą do pracy i śmieją się z nas "dużych", że nie mają czasu dla siebie i dla znajomych , to tak krótko,
    bo nie ma czasu więcej pisać. Taka prawda.
  • księgowy 2016-08-02 10:16:40
    ciemnym durnym chłopom mówimy stanowcze nie to że ktoś ma więcej niż trzysta to nie znaczy że jest trędowaty zlikwidować dopłaty niech decyduje ekonomia małym dawać i dawać jak się nie uczyli to niech teraz się nie dąsają a GR to powinno być od min 10 ha a nie cały czas utrzymywać nierobów tydzień w roku pracują nie płacą składek biorą dotacje nie produkują bez dopłat ziemia była by w cywilizowanej cenie a tak to chłopek roztropek za 8 ha perzu chce 700 tys siedzą w chałupach i plotkują co to inni maja i dlaczego uczyć sie trzeba było a nie za świniakami latać jak się skończy Unia sie zacznie normalność
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.211.61
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.