Z 26 banków, jakie poddano ocenie, do ostatecznego rankingu 2017 włączono 12 banków, które posiadają w swojej ofercie produkty dedykowane rolnikom.
Badanie zostało zrealizowane w styczniu tego roku. Przeprowadzono je na próbie rolników wykorzystujących produkty bankowe na potrzeby własnych gospodarstw.
Tak w roku ubiegłym, jak i obecnie, badani rolnicy oceniali poszczególne banki w zakresie 26 cech tworzących 4 wymiary ewaluacji: oferta bankowa, jakość obsługi, warunki lokalowe oraz ogólna opinia na temat banku. Powyższy zbiór cech, sam w sobie jest wynikiem wyboru dokonanego na wstępnym etapie projektu. Jest to efekt selekcji cech najistotniejszych dla rolnika korzystającego z usług bankowych, jakiego badacze dokonali ze znacznie szerszego zestawu cech możliwych.
W roku poprzednim wszystkie Banki Spółdzielcze oceniano łącznie. Ranking tegoroczny jest bardziej szczegółowy. Wprawdzie banki spółdzielcze, z racji swojego doświadczenia w branży Agro, cieszą się dużym zaufaniem rolników, to jednak stanowią odrębne podmioty. Z tej racji w tegorocznym rankingu podane są osobno oceny wyliczone dla kluczowych grup zrzeszających Banki Spółdzielcze: Spółdzielczej Grupy Bankowej oraz Grupy BPS.
Banki rdzennie związane z sektorem rolnym, podobnie jak w roku ubiegłym, są oceniane najwyżej. Zachowują, zatem wypracowaną przez lata prymat, który jest odzwierciedleniem przewagi, jaką mają nad innymi bankami w rozumieniu potrzeb biznesu rolnego.
Pierwsza trójka ranking BNDR 2017 to: BGŻ PNB Paribas, SGB Spółdzielcza Grupa Bankowa oraz Grupa BPS. Wysoko ocenione zostały również: Bank Zachodni WBK, Credit Agricole, mBank i PKO Bank Polski.
Oceniane były cztery obszary związane z bankami:
- ocena oferty bankowej;
- jakość obsługi;
- warunki lokalowe;
- opinia o banku (image).
Na ocenę oferty bankowej składały się takie elementy jak:
- dostępność kredytów preferencyjnych;
- liczba produktów bankowych (kredyty, lokaty);
- możliwość wypłacania ze wszystkich bankomatów (za darmo);
- maksymalna wysokość kredytów;
- warunki spłaty kredytów;
- czasochłonność rozpatrywania wniosków (kredytowych);
- wymagane zabezpieczenia;
- wysokość prowizji i opłat;
- wysokość oprocentowania;
- możliwość realizowania przelewów przez Internet;
- wsparcie banku w znalezieniu partnerów biznesowych/kontrahentów.
W tym rankingu pierwsze trzy miejsca zajęły:
1. BGŻ BNP Paribas;
2. Bank Zachodni WBK;
3. mBank.
Drugim czynnikiem, jaki został poddany ocenie, to, jakość obsługi i takie jej elementy jak:
- kompetencje bankowe doradców;
- wiedza rolnicza doradców bankowych;
- szybkość obsługi;
- indywidualne podejście do klienta (obsługa dostosowana do potrzeb);
- dyskrecja obsługi;
- dostępność informacji o ofercie banku;
- prosta i zrozumiała komunikacja.
W rankingu pierwsze trzy miejsca zajęły:
1. BGŻ BNP Paribas;
2. SGB Spółdzielcza Grupa Bankowa;
3. BPS Bank Polskiej Spółdzielczości S.A.
Ocenie poddane zostały również warunki lokalowe, czyli:
- dostępność / liczba placówek banku;
- odległość placówek bankowych od miejsca zamieszkania;
- obecność stanowisk do obsługi segmentu Agro;
- liczba miejsc parkingowych dla klientów banku.
Najwyżej ocenione zostały:
1. SGB Spółdzielcza Grupa Bankowa;
2. BGŻ BNP Paribas;
3. Bank Zachodni WBK.
W ostatniej z ocenianych kategorii nastąpiła zmiana na pozycji lidera. Na pierwszym miejscu uplasował się BGŻ BNP Paribas.
Rolnicy oceniali m.in.:
- Długą tradycję banku związaną z branżą Agro;
- Bogate doświadczenie banku przy obsłudze klientów z branży Agro;
- Zaufanie do banku i znajomość branży Agro przez doradców bankowych.
Wśród najwyżej ocenianych znalazły się:
1. BGŻ BNP Paribas;
2. SGB Spółdzielcza Grupa Bankowa;
3. BPS Bank Polskiej Spółdzielczości S.A.
Jak dowodzą wyniki tegorocznych badań, rolnicy nadal przywiązują dużą wagę do kontaktu bezpośredniego z doradcą oraz do jego kompetencji i – jak dodaje dr Paweł Trojanowski – cenią sobie dyskrecję obsługi, indywidualne podejście do klienta oraz prostą i zrozumiałą komunikację. Podobnie jak w ubiegłym roku, badani rolnicy dużą wagę przypisują także do bankowości elektronicznej, która stanowi ułatwienie w sytuacjach niewymagających bezpośredniego kontaktu.
Badanie zostało zrealizowane w styczniu br. metodą ilościową, techniką CAWI. Z pierwotnego zboru 5000 ankiet zebranych w panelu internetowym, reprezentatywnym ze względu na kategorię wielkości gospodarstwa i lokalizację w przestrzeni kraju, losowo dobrano 12 stuosobowych grup rolników wskazujących jeden z 12 banków oferujących produkty dla rolników, jako swój bank główny. Skonstruowany ranking opiera się na ocenach wystawionych w obrębie tych właśnie grup.
Komentarze