PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Legalizacja samowoli budowlanej po nowelizacji prawa budowlanego. Co się zmieni?

Legalizacja samowoli budowlanej po nowelizacji prawa budowlanego. Co się zmieni? Przepisy nowelizujące samowolę budowlaną zaczną obowiązywać najwcześniej w sierpniu 2020 r., a najpóźniej we wrześniu lub październiku (po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw). WikimediaImages, Foto Pixabay

Nowelizacja ustawy o prawie budowlanym pozwoli łatwiej, prościej i co ważniejsze bezpłatnie zalegalizować samowole budowlane, także te w gospodarstwach rolnych. Żeby zalegalizować budowę trzeba będzie przedstawić ekspertyzę techniczną potwierdzającą, że budynek może być bezpiecznie użytkowany.



Warto zauważyć, że przepisy prawne nie określają wskazują bezpośrednio i precyzyjnie, czym właściwie jest samowola budowlana. Na próżno też szukać innych aktów prawnych, dokładnie regulujących kwestie związane m.in. z legalizacją samowoli budowlanej. Jednak przeglądając obowiązującą ustawę o prawie budowlanym łatwo określić, kiedy budowa danego obiektu budowlanego nie może być uznana za legalną.

Czym jest samowola budowlana?

Zgodnie z obowiązującym na dzień dzisiejszy prawem budowlanym, aby dany obiekt budowlany został uznany za legalny musi spełnić następujące warunki:

- musi być wydane pozwolenie na jego budowę;

- ewentualnie może wymagać tylko zgłoszenia budowy w stosownym organie, który wydaje decyzję pozytywną o budowie zgłoszonego budynku.

W takim razie, za samowolę budowlaną możemy uznać budynek, który powstał bez pozwolenia na budowę lub ewentualnie bez zgłoszenia w stosownym urzędzie. Za samowolę budowlaną uznaje się także obiekt, którego budowa była kontynuowana i zakończona, mimo wydania sprzeciwu przez stosowny urząd w przypadku zgłoszenia jego budowy.

Praktycznie rzecz ujmując termin samowoli budowlanej dotyczy zazwyczaj już ukończonych budynków, które wzniesiono bez zawiadomienia (zgłoszenia), bądź pozwolenia stosownego urzędu.

Wykrycie samowoli budowlanej zazwyczaj zajmuje kilka lat lub jest ujawniane po zgłoszeniu. Często zgłoszenia dokonują nieświadomie sami inwestorzy, którzy postanawiają rozbudować obiekt budowlany, który powstał niezgodnie z przepisami prawa budowlanego.

Często, inwestorzy przed rozpoczęciem rozbudowy nie wiedzą, że mają taki obowiązek lub zapominają zgłosić taką inwestycję lub po prostu nie ubiegają się ponownie o pozwolenie budowlane.

Samowola budowlana w świetle obowiązującego prawa

O samowoli budowlanej zazwyczaj orzeka organ nadzoru budowlanego. Orzeczenie takie, zazwyczaj kończy się wydaniem decyzji o rozbiórce wybudowanego budynku lub znajdującego się w rozbudowie obiektu budowlanego.

Organ nadzoru budowlanego, w drodze orzeczenia może też wydać decyzję o odstąpieniu od planowanej realizacji konkretnej inwestycji budowlanej, pod warunkiem że się ona jeszcze nie rozpoczęła.

Wychodząc naprzeciw nowym wyzwaniom i wymaganiom branży budowlanej, ustawodawca, w prawie budowlanym, dopuścił do wyjątku od wyżej wymienionej zasady. Chodzi tu oczywiście o legalizację samowoli budowlanej, często określanej także amnestią budowlaną.

Jak określa obecna ustawa Prawo budowlane, zgodnie z art. 48 ust. 2:

„Jeżeli budowa, o której mowa w ust. 1, jest zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego oraz nie narusza przepisów, w tym techniczno-budowlanych, w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu budowlanego lub jego części do stanu zgodnego z prawem, organ nadzoru budowlanego wstrzymuje postanowieniem prowadzenie robót budowlanych.”

Co to w praktyce oznacza? Zgodnie z wyżej mienionym art. 48, organ nadzoru budowlanego wstrzymuje rozbiórkę całego lub część rozbiórki (rozbudowywanego) obiektu budowlanego, jeżeli budowa jest zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Budowa tego budynku musi być zgodna z przepisami techniczno-budowlanymi, tak że prowadzenie dalszych prac budowlanych całego lub części obiektu doprowadzi do stanu zgodnego z prawem budowlanym.

Dodatkowo, zgodnie z art. 48 ust. 3 ustawy o Prawie budowlanym, inwestor musi przedłożyć organowi nadzoru budowlanego komplet dokumentów, w skład których wchodzą:

  • zaświadczenie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o zgodności budowy z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  • alternatywnie, decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w razie braku obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego.

Przedłożenie wyżej wymienionych dokumentów jest traktowane przez organ nadzoru budowlanego tylko i wyłącznie jako wniosek inwestora o zatwierdzenie projektu budowlanego oraz pozwolenie na wznowienie robót budowlanych w przypadku, gdy budowa nie została ukończona.

Dodatkowo organ nadzoru budowlanego musi wydać decyzję w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na wznowienie robót budowlanych. Zanim wyda on decyzję to:

  • bada zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  • sprawdza kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń;
  • sprawdza też wykonanie projektu budowlanego przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane.

Opłata legalizacyjna w obowiązującym prawie budowlanym

Ponadto, organ nadzoru budowlanego w drodze postanowienia, ustala też wysokość opłaty legalizacyjnej (na to postanowienie przysługuje zażalenie), która ustala indywidualnie zgodnie z art. 59f ust. 1:

"W przypadku stwierdzenia w trakcie obowiązkowej kontroli nieprawidłowości w zakresie, o którym mowa w art. 59a ust. 2, wymierza się karę stanowiącą iloczyn stawki opłaty (s), współczynnika kategorii obiektu budowlanego (k) i współczynnika wielkości obiektu budowlanego (w).”

Stawka opłaty (s) wynosi 500 zł. Jednak należy pamiętać, że jeżeli obiekt już jest użytkowany niezgodnie z prawem budowlanym stawka ta ulega nawet 50-krotnemu podwyższeniu. Może ona więc wynieść minimalnie nawet 5000 zł wzwyż i sięgać do ponad 50 tys. zł.

Legalizacja samowoli budowlanej po nowelizacji przepisów

Nowelizacja Prawa budowlanego wprowadzi szereg zmian, między innymi uproszczenie procedury legalizacji samowoli budowlanej. Zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami legalizację obiektów wzniesionych bez pozwolenia odbywała się tylko i wyłącznie, gdy były one wzniesione zgodnie z planem zagospodarowania lub warunkami zabudowy.

W połowie 2020 roku, gdy zaczną obowiązywać nowe przepisy, legalizacja samowoli budowlanej będzie rozszerzona dla wszystkich budynków, które są użytkowane przez co najmniej 20 lat.

Dodatkowo niezbędne będą dodatkowe dokumenty. Po nowelizacji przepisów budowlanych konieczne więc będzie dodatkowo przekazanie stosownemu urzędowi:

  • ekspertyzy technicznej,
  • geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej,
  • oświadczenia o terminie zakończenia budowy,
  • oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Nowe prawo budowlane ma też wyeliminować konieczność uiszczenia opłaty legalizacyjnej, jednak tylko w określonych przypadkach. W tym wypadku decyzja będzie opierać się ekspertyzę techniczną, z której ma jasno wynikać, że nielegalnie wybudowany obiekt jest sprawny i nie stwarza zagrożenia dla życia oraz zdrowia użytkujących go ludzi.

Rola organu nadzoru budowlanego zostanie zminimalizowania do weryfikacji prawidłowości i kompletności przedłożonych dokumentów.

Ponadto organ nadzoru budowlanego będzie też określał, czy dany obiekt nielegalnie wybudowany nie był wcześniej przedmiotem postępowania w nadzorze budowlanym.

Najważniejsze zmiany będą dotyczyć braku wymagania zgodności legalizowanego obiektu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz brak konieczności uiszczenia opłaty legalizacyjnej.

Obiekty budowlane, których nie obejmie nowa procedura legalizacji

Jeżeli, jednak organ nadzoru budowlanego stwierdzi, że już było lub jest prowadzone postępowanie wobec danego obiektu budowlanego to właściciele takiego obiektu nie będą mogli ubiegać się o legalizację samowoli budowlanej.

Uproszczona procedura legalizacji samowoli nie obejmie też mieszkań, domów, garaży czy innych budynków, których budowa zakończyła się później niż 20 lat temu.

Kiedy nowelizacja wejdzie w życie?

Zmiany te zaczną obowiązywać najwcześniej w sierpniu 2020 r., a najpóźniej we wrześniu lub październiku (po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw).



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • C#@12yt 2020-02-24 20:29:23
    Cwaniactwo znowu górą. Praworządni obywatele nie budowali bo prawo nie pozwalało. Cwaniacy budowali i teraz mają być nagrodzeni za łamanie prawa. To zalegalizujmy wszystkie budy postawione na halach przy górskich szlakach i niech dalej giną ludzie /turyści/ zabijani przez dachy i elementy tych bud przy byle podmuchu wiatru. Tak jak w Spółdzielniach Mieszkaniowych. Ludzie oszczędzali i wykupywali mieszkania na własność. patologia piła, hulała a potem takie same mieszkania w tych samych blokach dostawała za złotówkę. Nagrodzono lewusów pijaczków.
    • Miki2 2020-02-24 20:52:10
      Przeczytaj artykuł jeżeli jest buda wybudowana na wkrętach i chcesz zalegalizować to cos to przyjdzie i tak inspektor i powie 5000 i nakaz rozbiórki albo silos stojący w strefie konserwatora zabytków nie uzyska legalizacji bo nie ma czerwonego dachu. Państwo szuka kasy chcecie żeby samowola stała to siedźcie cicho. Chyba że to buda która zabija ludzi przy wietrze to ryzykujecie 25 lat odsiadki

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 5.184.65.251
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.