PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Bank BNP Paribas: Nowe szanse dla eksporterów polskiej żywności

Bank BNP Paribas: Nowe szanse dla eksporterów polskiej żywności Pandemia przyniosła pogorszenie sytuacji w eksporcie żywności w porównaniu z rekordowo dobrym początkiem roku; Fot.pixabay.com

Pandemia przyniosła pogorszenie sytuacji w eksporcie żywności w porównaniu z rekordowo dobrym początkiem roku. Jak w tym kontekście radzą sobie polscy eksporterzy i gdzie mogą szukać szans na zarobek? O tym 7 września dowiedzieć się mogli przedsiębiorcy z polskiej branży spożywczej.



- Spadek eksportu żywności z Polski spowodowany pandemią był bardzo wyraźny w drugim kwartale porównaniu do rekordowo dobrego początku roku. Jednak wartości eksportu wyrażone w złotych nie obniżyły się w analogicznych miesiącach poniżej poziomów z lat 2018-2019. Najbardziej ucierpiał rynek produktów świeżych (mięso oraz warzywa i owoce). Przy czym główną przyczyną były problemy z logistyką, spowodowane obostrzeniami oraz załamanie się kanału HoReCa, a nie popytu na te kategorie żywności. Patrząc na konsumenta europejskiego, widzimy niską korelację pomiędzy spadkiem PKB, a wydatkami na produkty spożywcze – zauważył Michał Siwek, dyrektor Departamentu Food&Agri International Hub Grupy BNP Paribas.

Istotnym czynnikiem wpływającym na rynek żywności są zachowania konsumentów. Okazuje się jednak, że większość z nas nie zmieniła swoich zachowań w związku z epidemią. Co prawda konsumenci w niektórych krajach chętniej gotowali w domu, inwestowali w sprzęt do domowego wypieku pieczywa, ale nie wpływało to znacząco na ich zakupy spożywcze. Widoczny był np. wzrost zakupów puszkowanego jedzenia, jednak, jak się okazało, głównie na zapas, bo spożycie takiej żywności nie wzrosło. Jak pokazują dane historyczne, poprzedni światowy kryzys 2008-2010 nie zaburzył także głównych trendów konsumenckich. Pozwala to sądzić, że trendy widoczne przed pandemią, wśród których istotne są etyka w procesie przygotowania produktu czy organiczny sposób produkcji – najprawdopodobniej zostaną utrzymane. Doświadczenia wcześniejszych kryzysów pokazują też, że spora grupa firm potrafi wykorzystywać taki moment do zwiększania sprzedaży i poprawy rentowności, a firmy z sektora konsumenckich dóbr podstawowych, w tym spożywczych, wypadają w badaniach lepiej niż przeciętna.

- Spotkanie organizowane w ramach PHZ było okazją, aby przyjrzeć się obecnej sytuacji sektora spożywczego w Europie i ocenić szanse zaistnienia polskich eksporterów żywności na tamtejszych rynkach w okresie, gdy w większości otrząsnęły się one z pierwszej fali zamrożenia gospodarki – mówił Bartosz Urbaniak, szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę.

Podczas internetowej konferencji „Żywność – eksport – pandemia – nowe szanse” Swoje analizy przedstawiła dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, członek Rady Towarzystwa Ekonomistów Polskich oraz Michał Siwek, dyrektor Departamentu Food&Agri International Hub Grupy BNP Paribas. Prezentacje ekspertów były wstępem do dyskusji z udziałem przedsiębiorców i doradców działających w sektorze produkcji żywności. Spotkanie podsumował Bartosz Urbaniak, szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę.

Program Handlu Zagranicznego to cykl konferencji na temat współpracy polskich przedsiębiorców z partnerami zagranicznymi z różnych krajów, organizowanych dwa razy w ciągu roku począwszy od wiosny 2018 r. Dotychczas odbywały się one w wybranych miastach w Polsce, w tym roku dostępne są online. Inicjatywa jest realizowana przez Bank BNP Paribas Polska we współpracy z Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), wywiadownią gospodarczą Bisnode oraz Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH).



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.236.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.