PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Już w tym roku UE promuje głównie rolnictwo ekologiczne

Już w tym roku UE promuje głównie rolnictwo ekologiczne fot. Felix Wolf z Pixabay

Robi to kosztem promocji mleka czy mięsa czerwonego. W ramach rocznego programu prac na 2021 r. na promocję unijnych produktów rolno-spożywczych w UE i poza nią w 2021 r. przeznaczono łącznie 182,9 mln euro, w tym 86 mln euro na rolnictwo ekologiczne.



24 lutego odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (AGRI) Parlamentu Europejskiego. Tematem obrad była m.in. unijna polityka promowania produkcji rolno-spożywczej na 2021 r.

W ramach rocznego programu prac na 2021 r. na promocję unijnych produktów rolno-spożywczych w UE i poza nią w 2021 r. przeznaczono łącznie 182,9 mln euro.

Jak podaje biuro europosła Krzysztofa Jurgiela, unijna polityka promocji kładzie szczególny nacisk na metody produkcji bezpośrednio wspierające cele Europejskiego Zielonego Ładu, poprzez wsparcie dla produktów ekologicznych, owoców i warzyw oraz zrównoważonego rolnictwa. Polityka UE w zakresie promocji produktów rolno-spożywczych ma na celu zwiększenie konkurencyjności sektora poprzez wykorzystanie rozwoju światowych rynków rolno-spożywczych i podnoszenie świadomości na temat wysokich standardów stosowanych w rolnictwie UE, w tym w zakresie jakości i zrównoważonego rozwoju. Nowe ramy polityki promocyjnej zostaną wprowadzone w przyszłym roku, jak przewidziano w strategii „Od pola do stołu”.

Wielu posłów zgłosiło jednak obawy, podnosząc, że wsparcie dla produktów ekologicznych może zaburzyć równowagę w sektorze i doprowadzić do utraty dochodów rolników zajmujących się rolnictwem konwencjonalnym.

Poseł Krzysztof Jurgiel podniósł dwie sprawy.

Stwierdził, że kwota 86 mln EUR na rolnictwo ekologiczne z ogólnej puli 182 mln EUR na promocję w 2021 roku jest za wysoka. „Kwota na rolnictwo ekologiczne może być zwiększana wraz z wzrostem powierzchni gruntów ekologicznych do 25%, jednak w obecnej wysokości może ona negatywnie wpłynąć na rolników prowadzących gospodarstwa nieklasyfikowane jako ekologiczne. Mięso czerwone i mleko również powinny być promowane, jako że w Europie Wschodniej, w tym w Polsce, stanowią znaczną część produkcji” – podaje biuro europosła.

Natomiast jeśli chodzi o kraje wybrane jako priorytetowe do przeprowadzania kampanii poza UE, na jedno państwo przypada ok. 1 mln euro. Wśród tych krajów znajduje się np. Japonia, Kanada, Meksyk.

Europoseł Krzysztof Jurgiel pyta, dlaczego nie ma w tym gronie Chin, niektórych krajów Afryki czy Ameryki Południowej? Czy ta promocja jest skoordynowana z krajowymi programami promocji? Jaka jest struktura wydatków, jeśli chodzi o poszczególne państwa?

Odpowiedzi na te pytania nie podano – podobnie jak nie podawano, jakie będą priorytety w promocji UE prowadzonej w 2021 roku.

Zwróćmy uwagę, że poglądy europosła Krzysztofa Jurgiela pozostają w sprzeczności z szeroko omawianą obecnie koncepcją działania przedstawioną przez europoseł Sylwię Spurek jako „5 dla branży roślinnej”, a obejmującą: 1. zakaz reklamy mięsa, mleka, jaj; 2. likwidacja funduszy promocji tych produktów; 3. powołanie funduszu promocji weganizmu; 4. od przedszkola zajęcia „klimat i prawa zwierząt”; 5. 0% VAT na zamienniki mięsa, mleka, jaj.

Pseudodyskusja trwa, a tymczasem wykluczenie z unijnej promocji konwencjonalnych mięsa i mleka już się realizuje.

Minister rolnictwa Grzegorz Puda w rozmowie z Polskim Radiem 24 wypowiedzi Spurek porównał do teorii płaskiej Ziemi.

- Dokładnie tak należy traktować tę lewicową, progresywną ideologię, którą reprezentuje m.in. pani Spurek, która postanowiła głosić idee sprzeczne z prawami natury, sprzeczne z wiedzą naukową i zdrowym rozsądkiem. Mam też wiele obaw w sytuacji, kiedy pani Spurek pisze o etyce jedzenia. Przypominam, że ta pani za nieetyczną uważała hodowlę bydła, bo – jak twierdzi – to jest gwałcenie krów – mówił Grzegorz Puda.

Rolnictwo ekologiczne w Polsce to zaledwie 505,7 tys. ha w 2019 r. (485 tys. ha upraw w 2017 r., mamy więc ciągle spadek z rekordowego wyniku wynoszącego 650 tys. ha).

Udział naszego kraju w korzyści z promowania na świecie unijnych produktów ekologicznych już jest więc znikomy, by nie powiedzieć – żaden. I nic nie wskazuje na to, aby w kolejnej WPR miało się to zmienić.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (11)

  • baca56 2021-03-04 19:20:34
    A niby dlaczego przeciwstawia się mięso czerwone ekologii? Akurat wołowinę można by najłatwiej produkować ekologicznie. Kolejna eko-manipulacja, podmiana znaczenia słów, nowomowa, ideologia i paranoja.
  • Rilajta 2021-03-03 15:49:02
    Będzie tak jak w USA. 20%bogatych je eco Reszta najgorszy syf - (do nas akurat przyjedzie z Ukrainy).
  • rolnik sam w dolinie 2021-03-03 11:26:16
    unijne lewactwo doprowadzi nas do katastrofy
  • Nowy 2021-03-03 10:05:37
    Spurek będzie promować sztuczne mięso,więc pytanie jakiego używa pod pytanie jakiego używa pod pierzynką?
    • baca56 2021-03-03 19:23:44
      Żadnego. Przecież to widać...
  • brzoza 2021-03-02 20:48:55
    Dyskusja ta jest przykrywką do bezpardonowej walki o władzę nad Europą . Do tej roli pretendują Niemcy jak zawsze od wieków. Pani Merkel dopuszcza się do autorytatywnego sprawowania rządów wewnątrz łamiąc demokracje oraz do łamania praw międzynarodowych na zewnątrz.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.206.122
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.