PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Olipra: Eksporterzy powinni kłaść coraz większy nacisk na budowę marki polskiej żywności

Olipra: Eksporterzy powinni kłaść coraz większy nacisk na budowę marki polskiej żywności
Polscy producenci żywności nie tylko sobie radzą na rynku UE, ale coraz mocniej się na nim rozpychają, fot. Shutterstock

Eksporterzy polskiej żywności konkurują przede wszystkim ceną. Jednak trzeba kłaść coraz większy nacisk na budowę marki polskiej żywności i na szukanie innych przewag konkurencyjnych – powiedział Jakub Olipra, ekonomista z banku Credit Agricole.



- O znaczeniu eksportu polskiej żywności dla całości polskiego handlu zagranicznego świadczy fakt, że w 2020 r. stanowił on 14,3 proc. całości polskiego eksportu. W roku 2019 było to 13,3 proc. Kiedy wchodziliśmy do Unii Europejskiej, panowały obawy, czy polska żywność poradzi sobie w konkurencji z żywnością z innych krajów UE. Teraz widać, że polscy producenci żywności nie tylko sobie radzą na rynku UE, ale coraz mocniej się na nim rozpychają - powiedział Jakub Olipra, ekonomista z banku Credit Agricole.

Wskazał, że nadwyżka w handlu polską żywnością jest trzecią co do wielkości nadwyżką w handlu artykułami rolno-spożywczymi w Unii Europejskiej. Wyprzedzają nas tylko Holandia i Hiszpania.

- Aby w przyszłości utrzymać wysoką sprzedaż polskiej żywności, trzeba kłaść nacisk na budowanie marki i wartości dodanej. Polscy eksporterzy bazują przede wszystkim na niskich kosztach, a trzeba szukać innych przewag konkurencyjnych - stwierdził Olipra.

Jego zdaniem, jeśli nie zwiększymy nacisku na budowę marki polskiej żywności, na rynku mogą pojawić się inni gracze, którzy są w stanie konkurować ceną, na przykład Ukraina. Poza tym pandemia pokazała, ja duże znaczenie ma budowa marki, czego przykładem jest sytuacja w eksporcie mięsa.

- Dane o strukturze towarowej polskiego eksportu mięsa pokazują, że w czasie pandemii dobrze sobie radziły produkty przetworzone, a więc takie, które na ogół sprzedaje się w sklepach, a więc w jakimś stopniu mają one wyrobioną rozpoznawalność, podczas gdy o wiele gorzej radziło sobie mięso surowe. Przed pandemią, znaczącym odbiorcą polskiego eksportu mięsa surowego była gastronomia. W gastronomii liczy się przede wszystkim dobry stosunek jakości do ceny, podczas gdy marka ma mniejsze znaczenie. W warunkach załamania popytu w gastronomii, polscy eksporterzy mięsa stanęli przed koniecznością sprzedaży mięsa surowego poprzez inne kanały dystrybucji, np. w sieciach handlowych, co bez wyrobionej wcześniej marki było utrudnione - powiedział ekonomista CA.

Słaba sprzedaż mięsa była jedną z przyczyn, dla których w I kwartale 2021 roku wartość eksportu polskiej żywności spadła.

- W I kwartale 2021 roku wartość eksportu polskiej żywności spadła o 0,6 proc. Ale warto zwrócić uwagę, że o ile w styczniu był to spadek o 3,6 proc., w lutym - o 1,7 proc., to w marcu notowaliśmy wzrost o 2,6 proc. - wskazał Olipra.

Są jeszcze inne niż spadek popytu na polskie mięso ze strony gastronomii przyczyny spadku polskiego eksportu żywności w I kwartale.

- W styczniu decydujące znaczenie miał zapewne brexit. Wielka Brytania przed Brexitem zrobiła spore zapasy żywności z obawy przed skutkami wyjścia z UE. Wprawdzie udało się zawrzeć porozumienie, ale tych zapasów było tak dużo, że pojawiła się przejściowa nadpodaż. W lutym znaczenie zaś miał fakt, że rok 2020 był rokiem przestępnym - jeden dzień więcej wpłynął na wyniki statystyczne - powiedział ekonomista CA.

Według niego fakt, że w I kwartale eksport żywności się obniżył, wcale nie oznacza, że w całym roku ten segment naszego handlu zagranicznego nie zanotuje kolejnego rekordu. Po dobrym marcu można oczekiwać dobrego kwietnia, kiedy na dane o sprzedaży żywności będzie wpływał efekt niskiej bazy z analogicznego miesiąca roku ubiegłego.

- Do tego dojdzie jeszcze zniesienie obostrzeń, co sprawi, że gastronomia i hotele odżyją, a więc zapewne wznowią popyt na polskie mięso. Myślę, że w II połowie roku eksporterzy mięsa już będą odrabiać straty, do tego można liczyć na bardzo dobry rok pod względem eksportu zbóż - dodał Jakub Olipra.

Wzrost polskiego eksportu żywności to dobra wiadomość dla całej gospodarki, bo nadwyżka w handlu produktami spożywczymi przekłada się na dodatnie saldo w obrotach towarowych. Ale - jak wskazuje ekonomista Credit Agricole - to pozytywna informacja także dla innych segmentów polskiej gospodarki.

- Firmy eksportujące żywność nie są zawieszone w próżni, oddziałują na inne branże, zwłaszcza na te, które dostarczają środki produkcji dla rolnictwa - powiedział Olipra.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.187.155
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.