PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rolnik silniejszy niż sprzedawca?

Rolnik silniejszy niż sprzedawca?

Informacja o produkcie przekazywana na smartfona po skopiowaniu umieszczonego na artykule spożywczym znaku? Niewykluczone. Jak zapewnić przejrzystość na rynku żywnościowym? – nad tym problemem zastanawiali się dziś uczestnicy Kongresu International Farm Management Association (IFMA), odbywającego się w SGGW w Warszawie.



Pretekstem do tych rozważań było wystąpienie Gerharda Schiefera (Uniwersity of Bonn). Powiedział on, że UE przeznaczyła 500 mln euro na opracowanie stosownych mechanizmów, zapewniających przejrzystość na rynku, a potrzebę stworzenia takiego systemu uzmysłowiły ostatnie afery żywnościowe, m.in. związana z obecnością koniny w mięsie wołowym.

Rynek żywnościowy jest wielowymiarowy, istnieje na nim wiele powiązań. Wywołuje to trudności w znalezieniu odpowiednich mechanizmów, zapewniających transparentność. Nie są skuteczne dotychczas przeprowadzane kontrole, certyfikacje, tworzone bazy informacji - nie wiadomo, jakie informacje zbierać, jak i komu je przekazywać.  

Jednocześnie konsument domaga się od detalistów informacji o produkcie. Kto ma za nie płacić? Rolnicy są niechętni finansowaniu takich informacji. Jednocześnie każdy twierdzi, że jego żywność jest dobrej jakości.

- Ktoś musi zapłacić za to, by sprawdzić, czy nasze twierdzenia są prawdziwe – mówi Gerhard Schiefer. – Detalista otrzymuje produkty i dzieli je: te będą sprzedawał z dużą, te z małą ilością informacji. Musi po nie wrócić do producenta. Ważna jest sprzedaż informacji – i to jest przyszłość – stwierdził. – Koncentrujemy się na modelu biznesowym – może to zadziałać tylko wtedy, jak wszyscy będą w tym uczestniczyć.

Jak podkreślił, potrzebny byłby nacisk rządów, aby wprowadzić taki system. Chodzi o zainteresowanie wszystkich uczestniczących w systemie: rolników (chcą sprzedać swój produkt jako wartościowy), detalistów (mają dużą rolę – są blisko konsumenta), konsumentów (chcą pewnej jakości żywności).

Dyskutanci wskazywali, że potrzebą polskiego rynku nie jest jakość żywności, ale jej cena: detaliści naciskają na jej obniżenie, przez co właśnie obniża się jakość żywności.

Gerhard Schiefer wskazał w odpowiedzi, że UE stara się wprowadzić przejrzystość, aby w końcu był chroniony interes rolników. Ludzie mają dość skandali i niewiedzy, chcą dobrego produktu i odpowiedniego wynagrodzenia za niego dla rolnika – przekonywał. – Na rynku nie ma dość dużo produktów o odpowiedniej jakości – stwierdził. – Detaliści nie muszą mieć władzy, to się zmienia. To nieprawda, że detaliści są tacy potężni. Sprzedają to, czego chce konsument. To rolnicy są właścicielami towarów i informacji o nich. Ludzi interesuje jakość. Detalista musi przekazywać informacje i współpracować z rolnikami, aby od nich uzyskiwać informacje. Rolnicy, jeśli będą współpracować, będą mieli wpływ na rynek – podkreślił.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • A. Krzak 2013-07-27 07:23:05
    Spróbujcie sami praktycznie zrealizować swoje pomysły i nie zbankrutować, potem dopierotworzyć przepisy. W teorii wszystko pasuje tylko w praktyce okazuje się, że jest do (...)! Im więcej regulacji TYM GORZEJ!!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.51.151
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.