Zaproponowane przez Komisję Europejską zmiany stanowią następstwo zewnętrznej oceny obecnej polityki oraz rezultatów szerokiej debaty dotyczącej zielonej księgi. Efektem prowadzonych analiz stał się wydany w marcu 2012 r. komunikat pod tytułem „Działania promocyjne i informacyjne dotyczące produktów rolnych: strategia o dużej europejskiej wartości dodanej w celu promowania smaków Europy (COM(2012) 148)", określający wytyczne dla reformy.
Do najważniejszych elementów proponowanych zmian należą:
- stopniowe zwiększanie budżetu przeznaczonego na wparcie europejskie z 61 mln € w budżecie na 2013 r. do 200 mln € w 2020 r.,
- wprowadzenie europejskiej strategii promocji, określającej kluczowe priorytety działań ukierunkowane m.in. na konkretne grupy docelowe, produkty, tematy lub rynki,
- rozszerzenie zakresu stosowanych środków, tj. stworzenie regulacji umożliwiających stosowanie oświadczenia o pochodzeniu i marce produktu, rozszerzenie grupy beneficjentów oraz listy produktów kwalifikowanych do wsparcia,
- wprowadzenie jednoetapowej (zamiast obecnej dwuetapowej) oceny ofert programów, która prowadzona będzie przez Komisję Europejską,
- ułatwienie zarządzania projektami wielonarodowymi poprzez wykorzystanie punktu kompleksowej usługi w Komisji Europejskiej.
Komentarze