PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Współczynnik tłuszczowy uchroni przed karami za nadprodukcję?

Współczynnik tłuszczowy uchroni przed karami za nadprodukcję?

Autor:

Dodano:

Tagi:

Zniesienie współczynnika tłuszczowego mogłoby uchronić polskich rolników od płacenia kar za spodziewane przekroczenie kwoty mlecznej.



Polsce grozi przekroczenie kwoty mlecznej – z każdym miesiącem wprawdzie zagrożenie maleje, ale i tak szacuje się, że zabraknie nam 1,5 proc. Taką informację przedstawił posłom z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi wiceminister rolnictwa Tadeusz Nalewajk i zapewnił, że Polska robi wszystko, aby uchronić rolników od płacenia kar.

Jakie kroki podjął dotąd rząd? Jak wyjaśnia biuro prasowe Ministerstwa, działania trwają od listopada. Najpierw ministerstwo próbowało zamienić niewykorzystaną kwotę sprzedaży bezpośredniej na kwotę krajową dostaw. Komisja Europejska odmówiła, tłumacząc to względami proceduralnymi.

 „Mając na uwadze ryzyko przekroczenia przez Polskę krajowej kwoty dostaw w bieżącym roku kwotowym 2012/2013 oraz zachodzące w sektorze mleka procesy restrukturyzacyjne, pismem z dnia 5 listopada 2012 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpiło do Komisji Europejskiej z wnioskiem o umożliwienie Polsce dokonania na szczeblu krajowym konwersji niewykorzystanej kwoty sprzedaży bezpośredniej na kwotę krajową dostaw. Komisja Europejska, odpowiadając na ten wniosek pismem z dnia 19 grudnia 2012 r., wyraziła poparcie dla zachodzących w Polsce procesów restrukturyzacyjnych, niemniej jednak podkreśliła, że wprowadzenie możliwości zamiany na szczeblu krajowym kwoty dla sprzedaży bezpośredniej na kwotę dla dostaw wymagałoby zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych („rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku”) (Dz. U. L 299 z 16.11.2007.). W praktyce zmiana ww. aktu bazowego, w następstwie wejścia w życie Traktatu z Lizbony, który umocował Parlament Europejski do przyjmowania aktów ustawodawczych wspólnie z Radą Unii Europejskiej w ramach tzw. zwykłej procedury prawodawczej, jest procesem długotrwałym, a przewidywany czas uchwalenia zmian to okres około dwóch lat.”

Konwersji kwot nie można też dokonać na szczeblu krajowym:

„Komisja podkreśliła, że konwersja kwoty może nastąpić wyłącznie na indywidualny wniosek producenta – państwo członkowskie nie ma podstawy prawnej do podjęcia decyzji o zamianie rodzaju poszczególnych kwot na szczeblu krajowym – taka zasada wynika z art. 69 ust. 1 ww. rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007, zgodnie z którym dla każdego państwa członkowskiego Komisja dostosowuje podział kwot krajowych na „dostawy” i „sprzedaż bezpośrednią” w świetle konwersji, o które zwracają się producenci, pomiędzy kwotami indywidualnymi przewidzianymi na dostawy a kwotami indywidualnymi przewidzianymi na sprzedaż. Jednocześnie państwo członkowskie może podjąć decyzję o podziale kwot na dostawy i sprzedaż bezpośrednią zgodnie z przewidywanymi potrzebami tylko w odniesieniu do dodatkowych kwot przyznanych państwu członkowskiemu, np. w odniesieniu do 1 proc. zwiększania kwot krajowych, wprowadzonego począwszy  od 2009 r. w ramach oceny reformy Wspólnej Polityki Rolnej. W Polsce corocznie 1 proc. zwiększenie krajowej kwoty mlecznej włączane jest do krajowej kwoty dostaw i uwzględniane w podziale kwot na poszczególne lata kwotowe dokonywanym przez Komisję Europejską”.

Wobec braku zgody na konwersję, ministerstwo próbuje jeszcze doprowadzić do likwidacji tzw. dodatniego współczynnika tłuszczowego.

 „W związku z brakiem zgody Komisji Europejskiej na dokonanie na szczeblu krajowym konwersji niewykorzystanej kwoty sprzedaży bezpośredniej na kwotę dostaw, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęło działania mające na celu dokonanie przez Komisję Europejską zmiany rozporządzenia Komisji (WE) nr 595/2004 w zakresie likwidacji tzw. dodatniego współczynnika tłuszczowego – tłumaczy biuro prasowe. -  Obowiązek stosowania tego współczynnika skutkuje tym, że w sytuacji, gdy średnia zawartość tłuszczu w mleku dostarczonym przez rolnika jest wyższa od przypisanej temu producentowi referencyjnej zawartości tłuszczu, ilości dostarczonego mleka są powiększane przy rozliczeniu wykorzystania kwoty mlecznej tego rolnika. W przypadku zredukowania współczynnika tłuszczowego do poziomu zerowego Polska mogłaby do rozliczania lat kwotowych wykazywać wyłącznie rzeczywiste dostawy mleka do skupu. Szacuje się, że likwidacja ww. współczynnika tłuszczowego byłaby wystarczająca do usunięcia realnego zagrożenia przekroczenia krajowej kwoty dostaw w bieżącym roku kwotowym 2012/2013”.

Do zgody na taką operację ministerstwo szuka sojuszników:      

 „W związku z tym Ministerstwo Rolnictwa Rozwoju Wsi przygotowało wspólną deklarację państw członkowskich w sprawie redukcji współczynnika tłuszczowego, w której zawarty został wniosek o zredukowanie dodatniego współczynnika tłuszczowego do poziomu 0 w roku kwotowym 2012/2013 i w kolejnych latach kwotowych. W chwili obecnej podejmowane są działania w celu zdobycia poparcia dla tej inicjatywy i podpisania ww. deklaracji przez możliwie największą liczbę państw członkowskich, co jest warunkiem skutecznej realizacji zawartego w niej wniosku”.

Jak wynika z wypowiedzi wiceministra Tadeusza Nalewajka w sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, szanse na powodzenie tej inicjatywy są jak na razie niewielkie:

- Ale jest kwestia taka: wczoraj podpisałem pismo, bo wiedzą państwo, mogliśmy zrobić to, co prawodawstwo unijne reguluje, oczywiście wystąpiliśmy o konwersję i teraz… Co prawda, nie mamy sprzymierzeńców, ale chcemy również wejść ze zniesieniem współczynnika tłuszczowego, co też się wiąże z ilością mleka. Monitorujemy to na bieżąco – mówił wiceminister 6 lutego.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.173.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.