PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Uwaga na tanie ciągniki z poważną „wadą prawną”

Uwaga na tanie ciągniki z poważną „wadą prawną”
Rolnicy kupują ciagniki w dobrej wierze, a nie mogą ich potem użytkować, Foto: Pixabay/Zach9222

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych domaga się interwencji ministra rolnictwa ws. ciągników, które trafiły do obrotu mimo braku homologacji.



Przed kilkoma dniami KRIR wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rozpatrzenie możliwości interwencji sprawie nieprawidłowości, do jakich dochodzi na krajowym rynku przy sprzedaży ciągników rolniczych.

Jak czytamy w komunikacie izb: „Problem dotyczy rolników, którzy nabyli wyprodukowane po 31.12.2015 r. fabrycznie nowe zarejestrowane ciągniki rolnicze, które w chwili pierwszego wprowadzenia do obrotu na teren UE nie miały ważnych świadectw homologacji, zgodności czy decyzji o dopuszczeniu jednostkowym i które nie wypełniają warunków technicznych wymaganych rozporządzeniem (UE) 167/2013. Według danych z CEPiK problem dotyczy na chwilę obecną kilku tysięcy ciągników i kilku tysięcy użytkowników".

Proceder nielegalnego wprowadzania do obrotu ciągników rolniczych i ich rejestrowanie lub przerejestrowywanie, według informacji uzyskanych od rolników, odbywa się od kilku lat na terenie całego kraju. Chodzi o importowane ciągniki o dacie produkcji/pierwszej rejestracji dokonanej po 01.01.2016 r. Homologacje wydane dla tych maszyn wygasły i nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu (UE) 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych, m.in. dotyczących norm emisji spalin – alarmuje rolniczy samorząd. W efekcie kupowane przez rolników ciągniki obciążone są wadą prawną i z mocy prawa podlegają wycofaniu od użytkowników i wyrejestrowaniu.

Jak argumentują izby, do zakupu takich ciągników przekonują nabywców korzystne ceny. Rolnicy kupują je w dobrej wierze i w działających oficjalnie na naszym rynku zarejestrowanych firmach, które prezentują ofertę na targach i wystawach odbywających się pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Trudno w tej sytuacji podejrzewać, że kupowany sprzęt ma poważną wadę prawną, która prowadzi do tego, że rolnik musi spłacać kredyt, a nie może korzystać z zakupionego ciągnika.

Zarząd KRIR domaga się od resortu podjęcia skutecznej interwencji i jak najszybszego wstrzymania sprzedaży takich nielegalnych ciągników. Samorząd uważa również, że poszkodowani rolnicy winni uzyskać pomoc prawną i finansową, ponieważ czują się oszukani.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (23)

  • BEL 2021-05-20 22:29:24
    OZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych Artykuł 3 Definicje 37) „nowy pojazd” oznacza pojazd, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony, 40) „dopuszczenie” oznacza pierwsze wykorzystanie w Unii pojazdu, układu, komponentu, oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia zgodnie z ich przeznaczeniem;39) „wprowadzenie do obrotu” oznacza udostępnienie pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia po raz pierwszy w Unii 47) „udostępnienie na rynku” oznacza każde dostarczenie pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego, części lub wyposażenia w celu jego dystrybucji lub używania na rynku w ramach działalności handlowej, odpłatnie lub nieodpłatnie Artykuł 5 Obowiązki państw członkowskich2. Państwa członkowskie zezwalają na wprowadzenie do obrotu, rejestrację lub dopuszczenie tylko takich pojazdów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, które spełniają wymogi niniejszego rozporządzenia, Artykuł 73 Przepisy przejściowe 1. Bez uszczerbku dla pozostałych przepisów niniejszego rozporządzenia niniejsze rozporządzenie nie unieważnia żadnej homologacji typu UE udzielonej pojazdom lub układom, komponentom lub oddzielnym zespołom technicznym przed dniem 1 stycznia 2016 r , 3. W drodze odstępstwa od niniejszego rozporządzenia nowe układy, komponenty, oddzielne zespoły techniczne lub pojazdy należące do typów, które uzyskały homologację typu całego pojazdu na mocy dyrektywy 2003/37/WE, mogą być nadal rejestrowane, wprowadzane do obrotu lub dopuszczane do dnia 31 grudnia 2017 r. Nowe pojazdy należące do typów, które nie podlegały homologacji typu na mocy dyrektywy 2003/37/WE, również mogą być nadal rejestrowane lub dopuszczane do tego dnia zgodnie z prawem państwa członkowskiego, w którym są dopuszczane lub rejestrowane. W związku z powyższym ciągniki wyprodukowane po dacie 31.12.2017r , które nie wypełniają warunków formalnych lub technicznych określonych w tym rozporządzeniu nie mają szans na legalną rejestracje w żadnym z państw UE. Kradziony samochód też można kupić z dowodem rejestracyjnym ale nie zmieni to faktu, że jest kradziony.
    • osobiście 2021-05-28 16:23:57
      to rozporządzeniami UE podcieram sobie 4 Litery /czytaj (...) / w wychodku - takie mam poszanowanie do sekt . Szczególnie jechowych , brukselskich i szpiclowskich .
  • TakTak 2021-05-20 22:13:39
    Po komentarzach niektórych widać, że jak w Biedrrze sprzedawane są nielegalnie importowane ziemniaki udające polskie to źle, jak na rynek trafiają nielegalnie traktory to dobrze. Typowa moralność Kalego. Małemu ukraść krowę to złe, Kali ukraść krowę to dobrze.
  • Izba 2021-05-19 12:41:42
    Może chodzi o traktory marki farmer. A może redakcja Farmer posiada informacje o jakie marki dla Izby chodzi?
  • marka wiadoma ... 2021-05-19 10:48:44
    Homologacja jest wymagana przy 1 rejestracji pojazdu ... jak miało to miejsce na Białoruś, Litwa , Ukraina , Mołdawia , Rosja - to następny 2 nabywca kupuje już pojazd zarejestrowany i walą go wszystkie normy UE dot. stage V i opinie Krajowej Partii Piwa i wszystkich ministrów i pastuchów na RP do kupy wzięte łącznie . A postulaty to można zgłaszać do konia ... ma duży łeb - to wysłucha .
    • Mtz 2021-05-20 22:03:16
      Zanim się coś napisze należy znać przepisy, a te obowiązujące reguluje rozporządzenie UE 167/2013 dotyczące ciągników nierejestrowanych ivrejestrowanych i rejestrowanych udostępnianych na rynku. Z art.73 można doczytać, że od 01.01.2018 roku w żadnym państwie UE nie mogą być wprowadzane do obrotu na obszarze UE ciągniki nie wypełniające warunków technicznych z tego rozporządzenia. Nawet jak kupisz ciągnik z nielegalnie wydanym dowodem na Litwie to nie znaczy, że stał on się legalny w Polsce. Na tym polega wada prawna.
      • o i dobrze 2021-05-28 16:19:55
        jeszcze administracja RP nie ma sumptu na kraje ościenne . Wypad i szpica z buta . Samolotu 11 lat ze Smoleńska nie odebrali - bo się boją , tylko Polaków napierdalać pałami na własnym podwórku , ulicy , w sądach wyrokami mają odwagę .
  • brzoza 2021-05-18 20:55:02
    Słyszałem że zarząd pod naciskiem opinii publicznej rozważa podanie się do dymisji.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.187.155
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.