PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wykonanie usługi rolniczej – czy i jak dochodzić roszczeń?

Wykonanie usługi rolniczej – czy i jak dochodzić roszczeń?
Zdjęcie: Grzegorz Tomczyk

Osoby świadczące usługi rolnicze, tj. orka, siewy, opryski czy zbiór płodów rolnych, w przypadku nieprawidłowego ich wykonywania muszą się liczyć z możliwymi konsekwencjami prawnymi. Na jakiej podstawie i jakie roszczenia mogą być zgłaszane przez odbiorców usług rolniczych?



Analizując możliwe roszczenia stron umowy o wykonanie usługi rolniczej, należy w pierwszej kolejności dokonać oceny charakteru umowy łączącej strony. Chodzi o ustalenie, czy w danym przypadku mamy do czynienia z umową o dzieło czy też z umową zlecenia, w tym umową o świadczenie usług. Nie jest przy tym ważne, jak została zatytułowana umowa, lecz jaki był jej rzeczywisty charakter.

Umowa zlecenie czy umowa o dzieło?

I tak przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie (art. 734 k.c.). Zgodnie zaś z art. 750 k.c. do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Przepis art. 750 reguluje reżim prawny umów, które łącznie spełniają dwie przesłanki: są umowami o świadczenie usług i jednocześnie nie są uregulowane innymi przepisami. Zakres zastosowania tego przepisu jest więc rozległy i obejmuje szeroki katalog umów o różnorodnej treści. Umowy, do których stosuje się uregulowanie zawarte w art. 750 k.c., są umowami nienazwanymi. Charakteryzują się tym, że ich przedmiotem jest świadczenie usług, przy czym umowa taka może dotyczyć dokonania jednej usługi, większej – określonej liczby usług, bądź też dotyczyć stałego świadczenia usług określonego rodzaju. Umowy takie mogą mieć charakter odpłatny bądź nieodpłatny i są umowami konsensualnymi.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 627 k.c., przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Wskazać należy, iż dzieło może mieć charakter zarówno materialny, jak i niematerialny, nadto musi mieć indywidualny charakter i odpowiadać osobistym potrzebom zamawiającego.

Umowę o świadczenie usług, wskazaną w art. 750 k.c., odróżnia od umowy o dzieło to, że jej przedmiotem jest dokonanie, z reguły także osobiście, określonej czynności faktycznej (usługi), a nie jej wynik. Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 3 listopada 2000 r., sygn. akt IV CKN 152/00, OSNC 2001/4/63, kryterium odróżnienia umowy o dzieło od umowy o świadczenie usług stanowi także możliwość poddania umówionego rezultatu (dzieła) sprawdzianowi na istnienie wad fizycznych.

Mając na uwadze powyższe rozważania, należy wskazać, że aby odróżnić, czy w danym wypadku doszło do zawarcia umowy o dzieło czy umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy o zleceniu, należy zbadać, jaki był jej przedmiot i czy w zamiarze stron był charakter umowy starannego działania, czy umowa rezultatu. Umowa o dzieło wymaga, by starania przyjmującego zamówienia doprowadziły w przyszłości do konkretnego, indywidualnie oznaczonego rezultatu w postaci materialnej lub niematerialnej. Dziełem jest stworzenie czegoś lub przetworzenie do postaci, w jakiej dotychczas nie istniało (por. wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z 17.09.2012 r., III AUa 280/11, Lex nr 1171362). Realizacja umów o świadczenie usług polega nie na osiągnięciu jakiegoś konkretnego rezultatu, ale na odpowiednim wykonywaniu działań.

Odpowiedzialność z tytułu zawarcia umowy o świadczenie usług oparta jest na zasadzie starannego działania, podczas gdy odpowiedzialność strony przyjmującej zamówienie w umowie o dzieło jest odpowiedzialnością rezultatu.

Roszczenia z umowy o świadczenie usług

Jeżeli w danym przypadku mamy do czynienia z zawarciem umowy o świadczenie usług, to jej nieprawidłowe wykonanie lub niewykonanie związane będzie z roszczeniami odszkodowawczymi po stronie zamawiającego usługę. Zakres odpowiedzialności będzie wynikał ze sformułowania przez strony wiążącej ich umowy, w której należy zawrzeć maksymalnie dużo informacji dotyczących sposobu i czasu realizacji usługi, oraz postanowienia odnośnie kary umownej, które będą stanowić zabezpieczenie dla zamawiającego.

Niewykonanie umowy ma miejsce wówczas, gdy świadczenie określone w umowie nie zostało w ogóle spełnione (wykonane) przez stronę do tego zobowiązaną (dłużnika), innymi słowy umowa nie została w ogóle zrealizowana. Z kolei nienależyte wykonanie umowy zachodzi wtedy, gdy zobowiązanie określone w umowie zostało spełnione, ale nie jest zgodne z tym, co strony ustaliły w umowie, np. co do jakości, ilości, terminu czy umówionego miejsca albo nie zostało spełnione w całości. Jeżeli zobowiązanie z umowy nie zostało wykonane albo zostało wykonane nienależycie przez dłużnika, wierzycielowi przysługuje roszczenie odszkodowawcze zgodnie z art. 471 kodeksu cywilnego, chyba że jest to następstwem okoliczności, za które dłużnik nie jest odpowiedzialny.

Roszczenia przy umowie o dzieło

Jeżeli doszło do zawarcia umowy o dzieło, to w przypadku niewłaściwego wykonywania dzieła rolnikowi służy prawo wezwania usługodawcy do zmiany sposobu realizacji usługi i wyznaczenia terminu pod rygorem odstąpienia od umowy lub powierzenia jej dokończenia innej osobie na koszt i ryzyko usługodawcy, zgodnie z art. 636 k.c. Jeżeli jednak rolnik zdecyduje się na powierzenie dalszego wykonywania dzieła innej osobie, to będzie musiał sam sfinansować te koszty, a dopiero potem żądać ich zwrotu od nierzetelnego wykonawcy. Jeżeli zaś w trakcie realizacji rolnik odstąpiłby od umowy, to może żądać zwrotu dostarczonego usługodawcy materiału lub środków i wydania rozpoczętego dzieła (art. 636 § 1 i 2 k.c.).

Jeżeli zaś chodzi o wady dzieła, to stosownie do art. 638 § 1 k.c. do odpowiedzialności za wady usługi rolniczej stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży, przy czym wykonawca dzieła nie poniesie odpowiedzialności, gdy wada powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez rolnika. W przypadku niewłaściwie wykonanej usługi rolnik może odmówić wypłaty wynagrodzenia w całości lub części, powołując się na istnienie wad. Jednocześnie rolnik będzie miał prawo roszczenia o naprawienie szkody wyrządzonej przez nienależyte wykonanie usługi, jeżeli udowodni powstanie takiej szkody i jej wysokość.

Należy też wskazać, że uprawnienie do odstąpienia od umowy służy rolnikowi także wówczas, gdy usługodawca opóźnia się z rozpoczęciem lub zakończeniem tak znacznie, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym. W takiej sytuacji nie ma już obowiązku wyznaczenia terminu dodatkowego.

Jeżeli strony umowy nie dojdą do porozumienia, to konieczne staje się skierowanie sprawy do sądu.  



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • Zadowolony ten Zadowolony 2021-05-09 20:20:20
    Pieniądze trzeba brać z góry. Tak samo jak z Krowiarzem bo potem Ci może powiedzieć że nie ma pieniędzy albo Cię wykiwać.
  • Ptyś 2021-05-09 18:56:28
    Są tacy co wogóle nie zapłacą za kombajnowanie. Zamawiają że płacą a po skoszeniu głowy odwracają i udają że nie widzą.
  • GR 2021-05-09 18:37:06
    A jak klient nie płaci to co? Na nas przepisów pełno, a jak zapłacić za usługę to....
    • Marcin 2021-05-09 19:04:04
      Jeśli ktoś nie zapłaci za usługę, to najzwyczajniej należy pozwać go do sądu. Najlepiej mieć wcześniej spisaną (a nie tylko "na gębę") umowę: jaka powierzchnia, jaka usługa i jakie wynagrodzenie. W przypadku braku zapłaty - sprawa powinna być łatwo wygrana.
  • Asd 2021-05-09 09:17:26
    Widły w plecy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.170.64.36
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.