PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Droga przez zagrodę

Autor: Zbigniew Siwulec

Dodano: 29-11-2006 14:59

Tagi:

Dobrze przemyślany układ jezdny na terenie działki zagrodowej jest wówczas, gdy nie ma potrzeby wykonywania skomplikowanych manewrów, na przykład wielokrotnego cofania pojazdu. Im mniej takich manewrów, tym droga jest bardziej funkcjonalna.



Proste manewry
Przy projektowaniu układu jezdnego należy dążyć do rozwiązań jak najprostszych, aby po wjechaniu na działkę można było z niej wyjechać, jadąc zawsze do przodu. W większości przypadków wymagany będzie zakręt w formie pętli, co jest możliwe, jeśli szerokość działki wynosi około 20 metrów. 

Dla poszczególnych środków transportowych zostały opracowane minimalne wielkości pętli i łuków drogowych, które w zupełności wystarczają dla sprawnego poruszania się takimi pojazdami. Dlatego też nie ma żadnej potrzeby przeznaczania na potrzeby transportu całego podwórza gospodarczego, ani tym bardziej tych fragmentów działki zagrodowej, gdzie żaden pojazd na pewno nigdy nie wjedzie, chociażby ze względu na ściśle określony minimalny promień skrętu. Dlatego, planując modernizację zagrody, warto przemyśleć możliwość wygodnego skrętu, zawracania po pętli, czy też po wykonaniu prostego manewru cofania, jeśli ze względu na brak miejsca nie ma innej możliwości.

Szerokość dróg dojazdowych do budynków rolniczych powinna wynosić co najmniej 3 metry. Szczególnej staranności wymaga wytyczenie w zagrodzie łuku i pętli. Powinny być one o co najmniej pół metra szersze od drogi prostej i dodatkowo, przy zewnętrznej krawędzi jezdni, wyposażone w rezerwowe pasmo bezpieczeństwa o szerokości 1 m na ewentualne boczne wychylenie pojazdu. Takie szczególe potraktowanie zakrętów uwzględnia długość samochodu ciężarowego i różnice w promieniach skrętu traktora i ciągnionej przyczepy. Wykonane wcześniej proste rysunki geometryczne z pomocą ekierki i cyrkla pozwolą ograniczyć powierzchnie drogowe do koniecznego minimum i przeznaczyć pod jezdnie tylko tyle miejsca, ile jest rzeczywiście niezbędne.

Dla zapewnienia wygodnej drogi warto nawet rozważyć wyburzenie niektórych ścian w starym budynku, co umożliwi przejazd przez niego w poprzek. Rozsądne byłoby wówczas rozmieszczenie po sąsiedzku pomieszczeń, w których wymagany jest częsty rozładunek, na przykład paszarni i stodoły. Dach pozostawiony na częściowo wyburzonym budynku możne stanowić wiatę nad jezdnią.  Stodoła i paszarnia będą wtedy naprzeciw siebie, a między nimi zadaszony nowy podjazd. 

Garaże
Maszyny i pojazdy rolnicze powinny być garażowane w jednym dużym zamkniętym ze wszystkich stron pomieszczeniu, co z pewnością przedłuży czas ich użytkowania. Ograniczenie się tylko do zadaszenia w postaci wiaty nie chroni przed zacinającym deszczem i zawiewanym śniegiem. Prostym rozwiązaniem ścian zewnętrznych może być konstrukcja w postaci słupów, do których przymocowana będzie ścianka osłonowa ze sztywnej blachy. Warunkom takim odpowiada blacha trapezowa. Osłoną może też być ściana grubości 12 cm wykonana z cegły lub każdego rodzaju pustaka. Jednak ze względu na niewielką grubość powinna być usztywniona słupkami żelbetowymi rozstawionymi co 3 m. Na niewielkich fragmentach ściankę powinno się wykonać jako ażurową dla zapewnienia dobrego wietrzenia pomieszczenia.   

Garaż na samochód osobowy powinien mieć powierzchnię umożliwiającą swobodny wjazd i ustawienie pojazdu. Minimalna szerokość to 3 m, ale wówczas będzie można otworzyć drzwi tylko od strony kierowcy. Obustronny dostęp do pojazdu umożliwi odległość między ścianami wynosząca 3,8 m. Długość pomieszczenia to co najmniej 5,2 m, wysokość jest określona przepisami prawa budowlanego dla pomieszczeń technicznych i musi wynosić minimum 2,2 m do konstrukcji stropu i 2 m do spodu podwieszonych przewodów i urządzeń instalacyjnych.

Garaż na samochód osobowy powinien mieć powierzchnię umożliwiającą swobodny wjazd i ustawienie pojazdu. Minimalna szerokość to 3 m, ale wówczas będzie można otworzyć drzwi tylko od strony kierowcy. Obustronny dostęp do pojazdu umożliwi odległość między ścianami wynosząca 3,8 m. Długość pomieszczenia to co najmniej 5,2 m, wysokość jest określona przepisami prawa budowlanego dla pomieszczeń technicznych i musi wynosić minimum 2,2 m do konstrukcji stropu i 2 m do spodu podwieszonych przewodów i urządzeń instalacyjnych.

Jeśli garaż obudowany jest szczelną ścianą, to koniecznym wymogiem, również wynikającym z przepisów prawa, będzie zapewnienie wentylacji, polegającej na wywiewie i napływie świeżego powietrza. Może to być przewietrzanie otworami wentylacyjnymi umieszczonymi w ścianach przeciwległych lub bocznych, bądź we wrotach garażowych. Łączna powierzchnia otworów nie może być mniejsza niż 0,04 mkw na każde stanowisko postojowe. Posadzka w garażu powinna mieć spadki. Wprawdzie w zabudowie zagrodowej przepisy dopuszczają rozwiązania oszczędnościowe i możliwe jest wykonywanie spadku posadzki w kierunku nieutwardzonego terenu działki, jednak w interesie samego gospodarza leży dbałość o ekologię własnej zagrody. Rozwiązaniem zalecanym będzie wykonanie w garażu wpustu kanalizacyjnego i skierowanie w jego kierunku spadków posadzki. 

Na terenie zagrody można przewidzieć stanowisko do mycia i przeglądu pojazdów zarówno osobowych, jak i rolniczych (tylko i wyłącznie własnych). Wody po umyciu pojazdów absolutnie nie wolno odprowadzać do gruntu, dlatego stanowisko takie powinno mieć odprowadzenie ścieków oraz twardą zmywalną nawierzchnię ze spadkami zapewniającymi spływ. Wpusty kanalizacyjne muszą być zaopatrzone w osadniki błota i łapacze oleju.

Bramy garażowe
Nowoczesne bramy garażowe nie mają ani w swoim wyglądzie, ani w konstrukcji, nic wspólnego z tradycyjnymi wrotami zawieszonymi na zawiasach i często nie domykającymi się. W dzisiejszych rozwiązaniach za nowoczesną, estetyczną obudową kryje się wiele niewidocznej z zewnątrz automatyki i elektroniki. 

Jeśli garażowany ma być samochód z wysoko podniesionym dachem typu van, furgonetka lub ciężarowy, polecanym typem będzie brama segmentowa otwierana pionowo do góry. Składa się ona z kilku poziomych elementów (segmentów) połączonych zawiasami. W trakcie podnoszenia umożliwiają one przełamywanie bramy pod stropem i nasuwanie jej na sufit garażu. Po zupełnym otwarciu sufit zostaje zakryty od spodu. W ten sposób cała wysokość prześwitu bramy zostaje odsłonięta, dzięki czemu bez trudu wjedzie do środka każdy wysoki pojazd. Ten typ bramy zapewnia dużą szczelność po zamknięciu, dlatego polecany jest dla garaży ogrzewanych. 

Innym rozwiązaniem są bramy garażowe uchylne. Sposób ich obsługiwania zbliżony jest do okien dachowych wbudowanych w połać i otwieranych przez obrót wokół poziomej osi. Wysokość prześwitu po otwarciu jest w tym przypadku znacznie niższa, ponieważ dostosowana jest do wymiarów standardowego samochodu osobowego, dlatego brama ta ogranicza wykorzystanie garażu. 

Źródło: "Farmer" 20/2006



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.200.236.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.