PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Będzie oznaczanie kraju pochodzenia mięsa; Polska przeciw

Będzie oznaczanie kraju pochodzenia mięsa; Polska przeciw

Większość krajów UE poparła w czwartek przepisy wprowadzające oznaczenie kraju pochodzenia wieprzowiny, baraniny, koziny i drobiu. Nowe zasady mają obowiązywać od kwietnia 2015 r. Polska głosowała przeciw w obawie przed zbytnimi obciążeniem dla producentów.



- Zgodnie z tymi (nowymi) zasadami, unijni konsumenci będą wiedzieć, skąd pochodzi mięso, które kupują, co jest postulatem, który jasno wyrazili - przekonuje Komisja Europejska w informacji prasowej. Z danych KE wynika, że konsumentom najbardziej zależy na informacji, gdzie dane zwierzę było wyhodowane.

Nowy obowiązkowy system oznaczania mięsa (świeżego, mrożonego i chłodzonego) przewiduje, że jeśli zwierzę było urodzone, hodowane i jego uboju dokonano w jednym kraju, to wystarczy jedno oznaczenie o kraju pochodzenia.

Natomiast jeśli kraj hodowli różni się od kraju uboju, wówczas muszą być dwa oznaczenia. Jeśli mięso będzie importowane z kraju spoza UE, ale eksporter nie poinformuje, w jakim kraju zwierzę było hodowane, na oznaczeniu będzie tylko informacja, że zostało wyhodowane poza UE.

W przypadku, gdy zwierzę było hodowane krótko w kilku krajach UE, pojawić się może tylko informacja "hodowane w kilku krajach UE".

Wyjątkowo w nowych zasadach będzie traktowane mięso mielone. Ponieważ często jest ono mieszone z kilku rodzajów mięsa, producent będzie mógł oznaczyć na opakowaniu np. "hodowla i ubój w UE oraz w krajach spoza UE".

Po pozytywnym głosowaniu w komitecie złożonym z ekspertów z krajów UE, propozycja zostanie w najbliższych dniach formalnie przyjęta przez KE i opublikowana w oficjalnym dzienniku UE. Nowe rozporządzenie będzie obowiązywać producentów od kwietnia 2015 r., by dać im czas na przystosowanie.

Dotąd kraj pochodzenia był oznaczany obowiązkowo tylko na wołowinie i cielęcinie. Obowiązek ten wprowadzono w 2002 r. w reakcji na epidemię choroby szalonych krów w latach 90., która doprowadziła do wybicia dziesiątków tysięcy zwierząt w Wielkiej Brytanii. Chodziło o uspokojenie konsumentów, którzy masowo rezygnowali z jedzenia wołowiny, bojąc się zarażenia importowanym stamtąd mięsem.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (7)

  • Guciu 2014-03-04 11:07:05
    QAFP:) generalnie Polski system lansowany przez nas(kilka osób z branży) na nasz rynek. Niestety znany tylko u nas. Dlatego firmy zagraniczne skupiają się tylko na IFS i BRC lub cokolwiek rozpoznawalnego przez GFSI.
  • Zenek 2013-12-06 22:16:12
    Z dyskusji wynika, że warto było postawić VETO przez stronę polską - ale wstyd !!!!
  • Wacek 2013-12-06 21:31:15
    No i dobrze. Wreszcie w krajach importujących polski drób poznają "polskie smaki" i polskie marki takie jak QAFP.
  • baca56 2013-12-06 18:53:30
    Nasza niewielka grupa producencka sprzedaje mięso z 1 - 2 byków miesięcznie.
    Na każdym opakowaniu mięsa jest data uboju, rasa i wiek zwierzęcia, numer kolczyka, numer ubojni i zakładu rozbioru. Nawet dla takich drobnych "amatorów" jak my nie stanowi to ŻADNEGO PROBLEMU. No ale my nie mamy nic do ukrycia...
  • markopolo 2013-12-06 18:25:14
    I wszystko jasne " Polska głosowała przeciw", aby tylko Polski konsument nie dowiedział sie jakim odpadem jest żywiony i jaki kit się wciska .Kogo kryjecie?. Tak trudno o wnioski z takiego działania?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.81.89.248
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.