PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Co otrzymuje rolnik po kontroli ARiMR?

Co otrzymuje rolnik po kontroli ARiMR? fot. Pixabay

Autor: Marzena Pokora-Kalinowska

Dodano: 06-12-2019 11:14

Tagi:

Dokument pokontrolny rolnik ma otrzymać „w możliwie najkrótszym terminie” – podaje ARiMR.



- Miałem kontrolę z ARiMR – opowiada nam czytelnik. – Przyszli i poszli, nie zostawili i nic. Mam czekać na protokół nadesłany pocztą. Co to za pomysł? Jak będę mógł się ustosunkować do tego, co zapisano po kontroli, skoro upłyną miesiące i – być może – na polach będzie śnieg, a już na pewno sytuacja na miejscu będzie wyglądała inaczej niż w dniu kontroli?

Zapytaliśmy w ARiMR, co i jak prędko otrzymuje rolnik po kontroli na miejscu? Czy jest to protokół, czy raport, a może informacja pokontrolna? (Pytaliśmy tak, bo z informacji zamieszczonej na stronie ARiMR wynika, że takie pisma są sporządzane po kontrolach). Jakie są różnice między tymi dokumentami? Jaki jest termin sporządzenia owego dokumentu pokontrolnego? Jaki jest termin na zgłoszenie uwag przez rolnika? Czy rolnik może sam dokumentować przebieg kontroli, np. robiąc fotografie czy film?

Agencja najpierw w ogóle nie chciała odpowiadać na te pytania, odsyłając do swojej strony internetowej, ale zapytana o konkretne miejsca, gdzie zawarta jest odpowiedź – wreszcie odpisała tak:

„Agencja przeprowadza szereg kontroli na miejscu, z tytułów różnych ustaw i weryfikacji wymogów m.in.

- kontrole w siedzibach stada

- kontrole w ramach płatności związanych do zwierząt

- w zakresie płatności bezpośrednich

- rolno-środowiskowo-klimatyczne

- rolnictwo ekologiczne

    Z każdej kontroli sporządza się raport/protokół/informację pokontrolną w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje podmiot kontrolowany, a drugi zachowuje ARiMR.

    Nazwa dokumentu jest uzależniona od rodzaju działania w ramach którego podmiot ubiega się o płatność, a różnica wynika z nazewnictwa zawartego w akcie prawnym, na podstawie którego kontrola jest przeprowadzana.

    W przypadku, gdy raport/protokół/informacja pokontrolna nie została przekazana podmiotowi kontrolowanemu bezpośrednio przy kontroli jest ona przekazywana za pośrednictwem poczty.

Raport/protokół/informacja pokontrolna przekazywane są podmiotowi kontrolowanemu w możliwie najkrótszym terminie.

    W przypadku, gdy podmiot kontrolowany nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w raporcie/protokole/informacji pokontrolnej, może zgłosić umotywowane zastrzeżenia na piśmie, co do ustaleń w nim zawartych do Dyrektora Oddziału Regionalnego ARiMR chyba, że bezpośrednio po zakończeniu kontroli osoba obecna podczas kontroli zgłosiła kontrolującym umotywowane zastrzeżenia. 

Termin na zgłoszenie uwag również wynika z obowiązującej legislacji i jest różny w zależności od działania. Może on wynosić:

a)    7 dni od dnia otrzymania w/w dokumentu w przypadku kontroli w ramach działań PROW 2007-2013 oraz PROW 2014-2020 (działania inwestycyjne i premiowe),

b)    14 dni od dnia doręczenia w/w dokumentu w przypadku kontroli w zakresie płatności bezpośrednich, ONW, w ramach wzajemnej zgodności, PROW 2014-2020 (działania o charakterze obszarowym),

c)    14 dni od dnia otrzymania informacji pokontrolnej w ramach PO „Zrównoważony…na lata 2007-2013” oraz w ramach  PO „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020

d)          3 dni od dnia doręczenia protokołu w przypadku kontroli dotyczącej identyfikacji i rejestracji zwierząt.

Przepisy nie regulują kwestii nagrywania czy filmowania przebiegu kontroli na miejscu przez osobę kontrolowaną.”

Tyle odpowiedź. Jak z niej wynika, przepisy nie określają „możliwie najkrótszego terminu”, w jakim rolnik powinien otrzymać dokument pokontrolny, określają tylko termin, w jakim rolnik może się do niego ustosunkować. Może czas je uzupełnić?



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (13)

  • Lidzbark W 2019-12-12 10:44:42
    Co otrzymuje rolnik po kontroli ARiMR? ja uważam że karę u nas powiat Lidzbarski co drugi ekologiczny rolnik ma być ukarany.
  • ARTUR 2019-12-08 12:31:54
    Zawał chyba ...
  • ajato 2019-12-08 00:45:55
    Co rolnik może? Może dostać miskę ryżu i kijem po krzyżu.
  • Pracownik BKM 2019-12-07 18:32:32
    Zamiast rozsiewać plotki, może skupicie się na faktach ? Jedyną kontrolą do jakiej zatrudniane są firmy zewnętrzne jest kontrola foto . W Agencji nie pracuje tyle ludzi by móc ją wykonać bez uszczerbku dla reszty kontroli bez których nie można wypłacić pieniędzy. Jedyną kontrolą w której rolnik nie dostaje raportu jest CC cross complience , ale jak są jakieś nieprawidłowości ( Brak Maksymalnych dawek, brak ewidencji ŚOR , brak atestu na opryskiwacz itd ) to i tak rolnik jest poinformowany bo przecież kontroler prosi o dokumenty itd. W 99 % przypadków nieprawidłowości wynikają z cwaniactwa bądź nie czytania umów które się podpisuje. Nie wiem po co ta nagonka Farmera na ARiMR . Bo tak naprawdę inspektorzy terenowi to ostatni ludzie którzy naprawdę chcą pomóc rolnikowi ale często rolnik sam to uniemożliwia swoim zachowaniem. Pozdrawiam
    • Miki2 2019-12-07 18:51:15
      Potwierdzam częściowo arimr wojewódzkie po modernizacji siedziało u mnie do 19 aż zrobie tablice. Ale za to przy kontrolach innych na pytanie co mogę zrobić zanim wyjadą dostaje odpowiedź raport przyjdzie pocztą a potem brakuje oświadczenia które mogłem napisać w 3 minuty więc są kontrolujący i kontrolujący po nagrode wyniki itp. Poprostu żenada. Nagonka na arimr jest w pełni uzasadniona a dobrzy pracownicy arimr jak czują się uderzeni znaczy że robią to o czym jest pisane.
  • Elżbieta 2019-12-07 12:17:10
    Agencja s,zuka rożnych sposobòw jak ukarać rolnika albo zabrać mu czesc dotacji.Nie wspiera i nie pomaga.Szkoda słòw.Polityka w rolnictwie i tyle.
    • Pracownik BKM 2019-12-09 16:44:05
      Oczywiście , że Agencja pomaga i jest pomocna ale przed kontrolą a nie po. Zamiast pluć na pracowników ARiMR to weźcie się w końcu za doradców których słuchacie jak świnia grzmotu i którzy mówią wam to co chcecie usłyszeć. Ile razy słychać na kontroli, że gdyby wiedzieli ile papierów trzeba wypełniać to by nie brali. Doradcy wiedzą , że rolnik ma alergie na wypełnianie dokumentów i mówią mu tylko to co chce usłyszeć by skasować pieniądze za wniosek. A później pretensje do inspektorów , czego to oni nie chcą...a wszystko jest w umowie. Jesteście robieni w bambuko przez doradców a pretensje macie do ARiMR , a nie tędy droga. Pozdrawiam
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.201.14
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.