PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Fundusz Dróg Samorządowych będzie zastąpiony przez Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg

Fundusz Dróg Samorządowych będzie zastąpiony przez Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg fot. ArtTower z Pixabay

Autor:

Dodano:

Tagi:

Rząd chce 3 mld zł więcej przeznaczyć na finansowanie dróg samorządowych – a dokładniej na budowę obwodnic miast i drogi finansowane przez samorządy miast.



Do prac w Sejmie trafił rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych oraz niektórych innych ustaw.

„Celem projektowanych zmian w przepisach ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Dróg Samorządowych jest przede wszystkim rozszerzenie katalogu zadań dofinansowywanych z Funduszu Dróg Samorządowych, zwanego dalej „Funduszem”, o zadania polegające na budowie obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich (tzw. „zadania obwodnicowe”) oraz budowie, przebudowie lub remoncie dróg wojewódzkich, dróg powiatowych i dróg gminnych, zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa (tzw. „zadania miejskie”)” – podano w uzasadnieniu.

Jak dodano, dzięki proponowanej zmianie ustawy, o środki z Funduszu będą mogły ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, które zamieszkuje blisko 19% ludności kraju. „Stanowi to znaczne wsparcie dla samorządów, których sytuacja finansowa była dotychczas na tyle dobra, że nie zachodziła konieczność obejmowania ich dodatkowymi mechanizmami wsparcia. Należy przy tym wspomnieć, że same drogi gminne i powiatowe w miastach będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa stanowią ponad 3% ogólnej liczby dróg. Możliwość dofinansowania inwestycji drogowych w miastach na prawach powiatu będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa wpłynie na zahamowanie negatywnych skutków spowolnienia gospodarczego na poziomie regionalnym, zwiększy konkurencyjność gospodarczą dużych ośrodków miejskich oraz wpłynie na poprawę jakości życia obywateli” – podano, zapewniając, że obecna sytuacja jest bezprecedensowa i wymaga zastosowania wyjątkowych środków zaradczych, a dodatkowe wsparcie udzielane w ramach Funduszu stanowi jeden z elementów pobudzania aktywności gospodarczej przedsiębiorców i walki ze skutkami kryzysu gospodarczego spowodowanego pandemią COVID-19.

Konsekwencją uzupełnienia katalogu zadań dofinansowanych ze środków Funduszu jest propozycja zmiany nazwy Funduszu na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.

Proponuje się przeprowadzanie konkurencyjnych naborów, za które odpowiadał będzie minister właściwy do spraw transportu.

Zmiana „nie wpłynie na ważność dotychczas zawartych umów i porozumień, których przedmiotem jest Fundusz pod obecną nazwą. Wyjątek stanowią umowy o udzielenie dotacji celowej z budżetu państwa na rzecz Funduszu, które zostały zawarte zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych” - podano.

Przepisy wejdą w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia, co ma pozwolić przekazać dodatkowe środki na drogi i przejścia dla pieszych jeszcze w tym roku.

„Zakłada się, że dofinansowanie udzielane z Funduszu na zadania obwodnicowe i zadania miejskie zostanie pokryte z dodatkowej wpłaty z budżetu państwa w 2020 i 2025–2028 r. w łącznej wysokości 3 mld zł. Przedmiotowe środki zostaną zabezpieczone w budżecie państwa jako powiększenie limitu w części 39 transport i będą wydatkowane z budżetu państwa w roku 2020 i 2025–2028.

W roku 2020 r. powiększone środki Funduszu z budżetu państwa w wysokości 3,8 mld zł zostały zapewnione ustawą z dnia 17 września 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19” – wyliczono.

Przypomnijmy, że na pobudzający dla gospodarki charakter inwestycji drogowych zwracał już uwagę rząd poprzedniej koalicji, realizując „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych” - programy wieloletnie, mające na celu udzielanie jednostkom samorządu terytorialnego dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych w zakresie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych.

Więcej: W Świętokrzyskiem więcej na drogi lokalne

Pieniądze z Lasów Państwowych na "schetynówki"

 

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.108.182
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.