Posłowie Fryderyk Kapinos, Teresa Pamuła, Jan Warzecha, Kazimierz Gołojuch, Tadeusz Chrzan i Beata Strzałka (PiS) dziś w Sejmie zadali ministrowi rolnictwa pytanie w sprawie sposobów wspierania rodzinnych gospodarstw rolniczych w kontekście nowej perspektywy finansowej oraz planów promowania w Polsce i za granicą produktów rolnych i przetworzonych produktów rolnych.
Wiceminister rolnictwa Ryszard Bartosik zapewnił, że planowane jest wspieranie aktywnych małych i średnich gospodarstw, „które mają szansę na rozwój”, także w kontekście zmian w zainteresowaniach żywnościowych konsumentów.
W planach WPR przyjęto działania związane także z ich potrzebami.
Analizy wskazały, iż są potrzeby związane z dochodowością i wzmacnianiem tych gospodarstw. Zaproponowano mechanizmy realizujące te potrzeby.
Wsparcie inwestycyjne zrealizuje się przez „Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększających konkurencyjność”. Ma to prowadzić do racjonalizacji technologii, unowocześnienia i innowacyjności, zmiany profilu i jakości produkcji, zwiększenie wartości dodanej. Możliwa będzie budowa lub modernizacja budynków do produkcji zwierzęcej, realizacja operacji w gospodarstwach ekologicznych. Inwestycje będą musiały prowadzić do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie.
Poza tym projekt „Planu strategicznego” przewiduje „Premię na rozwój małych gospodarstw” - ma pozwolić zwiększyć konkurencyjność przez powiązanie produkcji i sprzedaży, krótkie łańcuchy dostaw i zmianę profilu produkcji. Ta premia dedykowana ma prowadzić do wzrostu sprzedaży produktów z gospodarstwa.
W „Planie strategicznym” zaproponowano takie podejście, aby wsparcie dla gospodarstw zmierzało w kierunku gospodarki zielonej i cyfrowej. W programie Polski Ład zostaną przedstawione kolejne propozycje – zapowiedział wiceminister.
Dopytywany o wsparcie eksportu wiceminister zapewnił, że promowanie polskiej żywności to jeden z głównych celów ministerstwa. MRiRW i KOWR realizują politykę promocji, zmierzając do upowszechniania marki polskiej żywności, zwiększenia jej rozpoznawalności, a także zwiększania wartości eksportu – w tym do dywersyfikacji i poszukiwania nowych rynków zbytu.
Czytaj też:
Kto skorzysta z „Modernizacji”, a kto z „Restrukturyzacji” w nowej WPR?