PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Koniec z promocją mięsa za unijne pieniądze?

Koniec z promocją mięsa za unijne pieniądze?
Reklamy mięsa podzielą los reklam wyrobów tytoniowych? Fot. pixabay

Autor:

Dodano:

Tagi:

Jak już dawno udowodniono, produkcja mięsa, a zwłaszcza wołowiny, to wysokie emisje szkodliwych gazów cieplarnianych (metan), które przyczyniają się do niepożądanych zmian klimatu. Spożywanie czerwonego mięsa i przetworzonych produktów mięsnych zostało natomiast powiązane przez naukowców z podwyższonym ryzykiem zachorowania na raka. Dlatego KE planuje skończyć z finansowaniem promocji mięsa. Czy to się uda?



Komisja Europejska pracuje obecnie nad przeglądem polityki promocji. Rozważane są trzy opcje zmian:

- utrzymanie obecnej formuły, czyli wypracowywanie co roku planu prac podczas, którego Komisja Europejska we współpracy z krajami członkowskimi będzie określała priorytety działań promocyjnych,

- rozdzielenie działań promocyjnych wewnątrz Unii Europejskiej oraz poza nią, a co za tym idzie rozdzielenie budżetu oraz stosowanie innych kryteriów podziału pieniędzy,

- wykluczenia niektórych produktów rolnych takich jak mięso i wina z promocji, a potem kolejnych produktów pochodzenia zwierzęcego.

Do końca listopada tego roku Komisja Europejska powinna opracować analizę wpływu (impact assessment) dla tych trzech opcji. Z kolei w pierwszym kwartale 2022 r. KE przedstawi konkretne propozycje legislacyjne i wtedy ruszą właściwe negocjacje w ramach trilogów.

- Unijna polityka promocji powinna wspierać zrównoważoną transformację szczególnie w produkcji zwierzęcej. Dlatego Copa-Cogeca całkowicie popiera pierwszą opcję. Uważamy, że pomysły, aby eliminować mięso czy inne produkty rolne z polityki promocji są nieuzasadnione. Jej celem jest bowiem poprawa konkurencyjności europejskiego rolnictwa - mówi Jerzy Wierzbicki, ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych i przewodniczący grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca.

Jest poparcie europosłów

W połowie lipca Komisja Europejska zorganizowała konferencję na temat przyszłości polityki promocji.

- Z dużym uznaniem przyjęliśmy wypowiedzi europosłów Herberta Dorfmanna i Paolo De Castro, którzy podkreślili, jak ważne jest niedyskryminowanie produktów rolnych w zmienianej właśnie polityce promocji, położenie nacisku na wspieranie zrównoważonego rozwoju produkcji rolnej oraz zwrócili uwagę na dotychczasowe sukcesy polityki promocji – powiedział Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Wkład polityki promocji w walkę z rakiem

W trakcie trwającej dyskusji podnosi się argumenty, że polityka promocji powinna wspierać unijną strategię walki z rakiem. Ale zdaniem organizacji skupionych w Copa-Cogeca to już się dzieje.

- Polityka walki z rakiem jest bardzo ważna i powinny iść na ten cel duże unijne środki, ale nie z funduszy polityki promocji. Poza tym w strategii walki z rakiem zapisano, że oczekuje się ze strony polityki promocji wkładu w walkę z rakiem. Naszym zdaniem taki wkład już jest. Proszę pamiętać, że Komisja Europejska w poprzednim rocznym planie prac wydzieliła specjalne fundusze na promocję spożycia owoców i warzyw. W tym roku również przewiduje się takie wsparcie – uważa Jerzy Wierzbicki.

- Aby nie dopuścić do wzrostu temperatury powyżej 2 stopni Celsjusza, UE planuje osiągnąć neutralność emisyjną do 2050 roku. Obecnie mamy już mocne dowody na to, że nie jest to możliwe bez globalnego odejścia od spożywania mięsa. A jednak w latach 2016–2020 Komisja Europejska wydała 252 miliony euro na promocję mięsa i nabiału, a zaledwie 146 milionów euro na promocję owoców i warzyw – zauważa natomiast – cytowany przez portal krytykapolityczna.pl Peter Singer, profesor bioetyki na uniwersytecie Princeton, profesor Uniwersytetu w Melbourne i założyciel organizacji non profit The Life You Can Save.

W lipcu Komisja Europejska poinformowała, że przeprowadzi przegląd i w razie potrzeby zaproponuje zmianę instrumentów polityki unijnej w celu dodatkowego ograniczenia emisji.

Jak skończą się negocjacje w sprawie polityki promocji jeszcze nie wiadomo, ale warto mieć na uwadze - że przy coraz silniejszym nurcie "uświadamiania" jak zwierzęta są hodowane i ubijane, oraz jaki wpływ na planetę ma spożywanie mięsa - niewykluczone, że już niedługo – mimo sprzeciwów rolników - reklamy mięsa, a zwłaszcza wołowiny, podzielą los reklam wyrobów tytoniowych.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (19)

  • brzoza 2021-07-31 13:32:33
    Dlaczego jak w artykule są ideologiczne bzdury to autor ka ma nik Koz. Przypominam artykuł o emisji gazów przez dzikie świnie i skandaliczną propozycje likwidacji jednego dziecka w rodzinie prawdopodobnie w rodzinie rolników, i my mamy czytać tytuły bo czytanie treści grozi ........ . Mam nadzieje że nie są to pomysły autorki tylko zlecenie wydawcy i przydział do danej ideologi , choć moja nadzieja jest nikła.
  • brzoza 2021-07-31 13:26:22
    Przedruk wybiórczy z projektu strategi WOPR MINROL bez zmian i przeróbek. Rolnictwo jest nieopłacalne , dochód nie nadąża za średnia krajową a nawet przyrost jest mniejszy. Dochód gospodarstw do 50 ha jest zapewniony tylko dzięki płatnością. Gospodarstwa bardzo małe i małe mimo niskiej produktywności i dochodowości odpowiedzialne są one za ponad 34% wartości produkcji gospodarstw towarowych i gospodarują na blisko 50% użytków rolnych.. Potrzeba: Zmniejszanie różnic w dochodach między gospodarstwami rolniczymi o różnej wielkości, Konkluzja polityka rolna UE dla rolnictwa w Polsce okazała się tragiczna. Likwidacja małych gospodarstw pozwoliła by podnieść produkcję o 28% co postuluje PO a czemu chce zapobiec PIS. Jak wskazuje doświadczenie nowa 7 latka raczej pogłębi zapaść rolnictwa ponieważ od rolnika ważniejszy jest znowu cytat ,,a) klimat i środowisko; b) zdrowie publiczne, zdrowie zwierząt i zdrowie roślin; c) dobrostan zwierząt. a najważniejsza jest neutralność klimatyczna ,,a nie rolnik którego można zastąpić robotami i informatyką .
  • Nj 2021-07-29 01:35:32
    Wioska, droga powiatowa sobota, przejeżdża ok 6 tys samochodów, gdzie po co jada i podobnie w niedzielę. A tu będą zabrania jeść mięsa bo zwierzęta emitują szkodliwe gazy. Jeszcze kilka kolejnych danin podwyżek wysokości mandatów i dobra zmiana PiS sama wyeliminuje problem bo większości Polaków nie będzie stać na mięso
  • brzoza 2021-07-28 18:12:46
    A nie na urlopie na Ukrainie trochę na otrzeźwienie . A może wprost z Rosji podglądała socjotechnikę robienia ludzi na pożytecznych idiotów dla totalitaryzmu.
  • ? 2021-07-27 21:37:40
    Eajnie! Mięso będzie mozna dostać tylko z pod lady! Kolejna prohibicja - teraz mięsna! Żeby nażreć się mięsa, wypić i por...ać trzeba będzie zdobyć wizę do ruskich, bo w UE lesbijki i pe-- geje będą serwować robaczka na listku sałaty
    • eko wegee tatoo dredy i marycha 2021-07-29 07:48:19
      jedzenie bedzie w płynie juz zreszta (gwałcą reklamami) a z czego bedzie produkowane ? moze jak mowil Ferdek z fenikalii taki obieg zamkniety
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.197.197.23
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.