Opierając się częściowo o notatkę zamieszczoną przez  KRIR na jej stronie internetowej, przekazaliśmy czytelnikom informację o konieczności monitorowania drogowego przewozu paliwa i przechowywania paliwa rolniczego w atestowanych zbiornikach.

Więcej: Przewóz 500 litrów paliwa monitorowany od 18 kwietnia

Niestety, KRIR nie odpowiedziała na przesłane do niej pytanie w sprawie szczegółów i podstaw prawnych tych wymogów.

A rolnicy, a nawet przewoźnicy i szkoły, pytali:

- czy bezpośrednio z cysterny można tankować maszyny rolnicze?

 - jaka jest podstawa prawna obowiązku rolników do przechowywania paliwa rolniczego w atestowanych zbiornikach oraz kar za rozładunek paliwa do pojemników bez atestu?

Od półtora miesiąca kierujemy więc do Ministerstwa Rolnictwa, a potem także Ministerstwa Energii i Ministerstwa Finansów te pytania naszych czytelników, dotyczące przewozu paliw.

Najszybciej uporało się z problemem Ministerstwo Rolnictwa: „Odpowiedź na Pani pytania nie leży w gestii MRiRW. Sugeruję skierowanie pytań zgodnie z kompetencjami do Ministerstwa Energii i Ministerstwa Finansów.”

Z sugestii skorzystałam. Niestety i ten strzał okazał się chybiony. Odpowiedzi nie ma do dziś, pomimo kilkakrotnego ponowienia listu.

Jasności sytuacji nie ma też najwyraźniej  rolniczy samorząd, który 4 maja poinformował:

„W odpowiedzi na pismo KRIR z dnia 21 kwietnia 2017 r. do Ministra Rozwoju i Finansów Mateusza Morawieckiego w sprawie ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, Ministerstwo Finansów informuje, że <rolnik prowadzący działalność rolniczą, o ile nie prowadzi jednocześnie działalności gospodarczej nie może być uznany za podmiot odbierający, w rozumieniu ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów>."

Ale po posiedzeniu z wiceministrem rolnictwa 22 maja KRIR podała do wiadomości: „Dodatkowo, zgłoszono problem z obowiązkiem potwierdzania przewozu i zakupu paliw przez rolników i innych końcowych nabywców. Obecnie ogólnikowe wyjaśnienia Ministerstwa Finansów grożą nakładaniem kar na rolników”.

Tymczasem kolejny rolnik pyta: „Witam mam pytanie własnie zakupiłem 3000l paliwa i każą mi się logować w systemie https://puesc.gov.pl o co chodzi z tą nową biurokracją. nie dosyć tego straszą wielkimi karami a dziś cały dzień próbuje się zalogować i nie idzie".

Ministerstwo Finansów zdecydowało się na to pytanie tak odpowiedzieć: „Systemem monitorowania drogowego objęty jest przewóz wybranych towarów od podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Wobec tego, jeżeli rolnik nie prowadzi działalności gospodarczej przewóz towaru do niego nie podlega zgłoszeniu.

W wyjątkowych przypadkach, gdy rolnik prowadzi działalność gospodarczą, to przewóz do niego np. ponad 500 litrów paliwa należy zgłosić do rejestru. Wówczas rolnik ten jest podmiotem odbierającym i jego jedynym obowiązkiem w świetle ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów jest potwierdzenie odbioru tego paliwa. W tym celu wystarczy zarejestrować konto proste na PUESC. Pozostałe pytania są poza właściwością Ministerstwa Finansów”.

A Ministerstwo Energii milczy.

Trzeba też zauważyć, że - zgodnie z interpretacją Ministerstwa Środowiska - każdy rolnik prowadzi działalność gospodarczą, więc do końca nie wiadomo, jak interpretować stanowisko MF.

Więcej: Kiedy rolnik wycina drzewo, bo przywraca grunt do użytkowania? 

Zatem, czy ktoś wyjaśni bezdyskusyjnie i bez wątpliwości naszym czytelnikom: czy rolników dotyczy monitoring przewozu paliwa? Czy bezpośrednio z cysterny można tankować maszyny rolnicze? Jaka jest podstawa prawna obowiązku rolników do przechowywania paliwa rolniczego w atestowanych zbiornikach oraz kar za rozładunek paliwa do pojemników bez atestu?

Wreszcie: dlaczego stanowione są przepisy, których od półtora miesiąca nie są w stanie zinterpretować trzy ministerstwa?