PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Reklama piwa wspomaga rozwój sportu uczniów?

Reklama piwa wspomaga rozwój sportu uczniów?
Jesteśmy liderem w spożyciu piwa w Europie; fot. Jan Vašek z Pixabay

Być może tak. Wpływy z reklamy piwa na przychody Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów to jedyny argument wiceministra zdrowia, jaki padł w odpowiedzi na pytanie posła, dotyczące możliwości ograniczenia reklamy piwa.



„Obecnie w Ministerstwie Zdrowia nie są prowadzone prace legislacyjne mające na celu wprowadzenie całkowitego zakazu reklamowania piwa. Ze względu na charakter zmiany obejmujący funkcjonowanie także innych organów administracji rządowej, w pierwszej kolejności niezbędne byłoby poddanie jej wielostronnym konsultacjom. Przykładową kwestią, która powinna zostać poddana dyskusji to m.in. ingerencja w przychody Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury fizycznej, a w przypadku wprowadzenia postulowanego całkowitego zakazu – likwidacja tych przychodów (podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą opłatę w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi – wpływy te stanowią przychody Funduszu). Powyższe wymaga przeprowadzenia gruntownej analizy systemowej” – to odpowiedź Macieja Miłkowskiego, wiceministra zdrowia, na interpelację posła Jarosława Sachajki.

Wiceminister podał ten jedyny argument i „przykład”, ustosunkowując się do sugestii posła, domagającego się przeanalizowania możliwości „zmiany przepisów prawa w zakresie dopuszczalności reklamy napojów alkoholowych, ukierunkowanej na zapewnienie pełnej ochrony grup wrażliwych, przede wszystkich dzieci i młodzieży, w kierunku zupełnego zakazu emisji reklam piwa”.

Tymczasem, jak wskazał poseł, a czego wiceminister nie kwestionował, opublikowany pod koniec lipca 2021 roku raport Instytutu Jagiellońskiego zatytułowany „Polska zalana piwem” podaje dane alarmujące: przeciętnie każdy pijący Polak w wieku powyżej 15 lat wypija 136 litrów piwa rocznie, co oznacza 272 półlitrowe puszki i ponad 5 kilogramów etanolu. Piwo odpowiada za dostarczenie do organizmu przeciętnego Polaka 5,34 l czystego alkoholu, czyli ponad 54,6 proc. alkoholu spożywanego rocznie. Polacy wydali w 2020 roku na piwo aż 18 mld zł – na alkohol ogółem 38 mld zł. Jesteśmy liderem w spożyciu piwa w Europie.

„Niewątpliwie zasadniczą rolę w promocji piwa odgrywa reklama – czy to telewizyjna, czy radiowa, czy w prasie, czy w przestrzeni publicznej – niesie to ze sobą negatywny skutek. Już bowiem obserwujemy wypromowany wzór męskości z puszką piwa, zaś kobiecość łączy się z wysublimowanymi smakami poprzez reklamę smakowych piw dla kobiet. Z kolei młodych ludzi przekonuje się, iż modne jest picie piwa, na początek bezalkoholowego, bo wspólną konsumpcją zdobędą przyjaciół, szybciej wejdą w grupę rówieśników z puszką czy butelką w ręku” – zauważył poseł dodając też, że dopuszczana jest reklama piwa bezalkoholowego pod tą samą marką, co piwa zawierającego etanol.

Wiceminister podał, że Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na przeciwdziałanie alkoholizmowi w ostatnich trzech latach wydawała po około 4 mln zł rocznie.

Cała odpowiedź na interpelację w załączniku.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • browar 2021-09-01 18:16:25
    i żeby to chociaż polskie browary zarabiały na tym piciu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.3.192
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.