PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rozwój wsi zadaniem drugoplanowym

Rozwój wsi zadaniem drugoplanowym

Autor:

Dodano:

Tagi:

Jaka „Strategia Rozwoju Kraju 2020”? Zdaniem wielu posłów, dokument przedłożony przez rząd nie spełnia oczekiwań.



Przyjęty przez Radę Ministrów 25 września 2012 r. dokument zaprezentował w Sejmie wiceminister rozwoju regionalnego Marceli Niezgoda.

- Strategia wyznacza trzy obszary strategiczne: sprawne państwo, konkurencyjna gospodarka, spójność społeczna i terytorialna – powiedział i dodał: - Cele rozwojowe Strategii Rozwoju Kraju do roku 2020 powiązane są ze strategią wykorzystania funduszy europejskich na te lata, czyli właśnie z projektowaną umową partnerstwa. Tak została zaprogramowana logika nowej perspektywy finansowej, że nowe środki europejskie będą przyczyniać się do poprawy konkurencyjności, poprawy spójności społecznej, a także zwiększenia efektywności administracji. Strategia oparta jest na scenariuszu stabilnego rozwoju. Sukces tejże strategii będzie zależał czy też będzie wymagał akceptacji społecznej, zaangażowania wszystkich aktorów włączonych w proces rozwojowy, włączonych w jej realizację.

Według posła Cezarego Olejniczaka, rząd nie wywiązał się ze składanych obietnic: nie powstał system promocji gospodarki polskiej. – Mieliście na to 6 lat, żeby zrobić spójny system promocji, a tak nie jest. Ministerstwo Spraw Zagranicznych swoje, Ministerstwo Gospodarki swoje i na przykład Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi swoje. Marnotrawione są środki, jakby nie mogła tego robić jedna instytucja, która podlega premierowi, żeby promować polski eksport, tylko się chwalicie, że jest supereksport rolno-spożywczy.

Zdaniem posła, wkrótce może i tego zabraknąć:

- Za chwilę może go nie być, bo jest następny punkt: poprawa jakości żywności i zwiększenie bezpieczeństwa żywnościowego. Mieliście powołać inspekcję bezpieczeństwa żywności. Ile razy już o tym z tej mównicy mówiłem. I co? I nic, bo pan Arłukowicz nie chce swoich zabawek oddać i sanepidu. Tak dalej być nie może. W końcu to zróbcie, a nie piszcie o tym w tych papierach.

Niewłaściwie przebiega też wprowadzenie i zapewnienie ładu przestrzennego w kraju. - Proszę bardzo, posterunki policji są likwidowane, szczególnie na obszarach wiejskich. Już został tylko powiat. U mnie w powiecie złodzieje hasają, robią, co chcą. I jak wy chcecie ten ład wprowadzać na terenie naszego kraju do 2020 r.? Przy pomocy kogo, skoro nie ma policjantów na terenach wiejskich?

Nie zrealizowano planów związanych z odnawialnymi źródłami energii, które miały być wprowadzone już kilka lat temu. - Miały być biogazownie, mało tego, to koledzy z PSL zainwestowali w te biogazownie i teraz mają kłopot, bo cena certyfikatów spadła itd. Nie ma polityki energetycznej kraju. Z tej mównicy premierowi już to powiedziałem przed kilkoma miesiącami i tego nadal nie ma.

W związku z tymi wątpliwościami poseł Piotr Szeliga sformułował pytanie: - Jakie perspektywy będą dla rozwoju wsi? Nie zapominajmy o wsiach. Państwo myślą tylko i wyłącznie o miastach, a rolnicy także czekają na realne wsparcie rządu. Co w tym kierunku będzie robione i jakie konkretnie środki będą przeznaczane?

Wiceminister rozwoju regionalnego Marceli Niezgoda zapewnił, że program jest dobrze przygotowany.

- Strategia Rozwoju Kraju 2020 jest częścią nowoczesnego systemu dokumentów strategicznych, w którym mamy dokumenty o charakterze horyzontalnym, takie właśnie jak „Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju 2030”, gdzie wskazujemy także rolę układu przestrzennego w kreowaniu procesów gospodarczych. Strategia Rozwoju Kraju 2020 scala dziewięć strategii zintegrowanych dotyczących wszystkich gałęzi gospodarczych. To właśnie strategie zintegrowane, takie jak „Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa”, „Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko”, „Strategia rozwoju kapitału społecznego”, wreszcie „Krajowa strategia rozwoju regionalnego: regiony, miasta, obszary wiejskie”, w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poruszanych tutaj kwestii, są bardziej zoperacjonalizowane. Niemniej jednak na przykładzie tych dokumentów budujemy system finansowania – środki unijne, środki budżetowe, środki podmiotów prywatnych. Jeszcze raz powtórzę: uproszczenie tego systemu, czytelność tego systemu świadczy o tym, że naprawdę jesteśmy uczestnikami procesów modernizacyjnych zarówno w przypadku dokumentów strategicznych, jak i w sensie faktycznym.

Wiceminister zapewnił, że realizacja zamierzeń jest na bieżąco monitorowana przez system Strateg i „analiza wskaźników jednoznacznie wskazuje na postęp, którego jesteśmy świadkami, a który dokonuje się również przy użyciu środków unijnych. Stąd też założone wskaźniki, założony system realizacji strategii, system monitorowania tejże strategii pozwala stwierdzić, że Polska w roku 2020 będzie krajem konkurencyjnym, będzie silnym krajem zarówno w Europie, jak i na świecie”.

Poseł sprawozdawca Marcin Święcicki podkreślił rolę rozwoju metropolii.

- Druga sprawa to jest kwestia modelu metropolitalnego czy dyfuzyjnego i pewnego sporu, gdzie te środki mają iść, jak ma się Polska rozwijać. Otóż, proszę państwa, to nie jest nasza specyfika. To jest trend ogólnoświatowy, że duże miasta, metropolie czy całe obszary metropolitalne, nie same centra miast, tylko całe obszary metropolitalne, przyciągają ludzi, przyciągają również kapitał, tam się tworzą nowe miejsca pracy, tam najszybciej dokonują się innowacje, uczelnie się tam lokują, postęp techniczny. To nie jest przez nas wymyślone. A więc trzeba zapewnić warunki, żeby również obszary metropolitalne się dobrze rozwijały w Polsce, bo jak się dobrze nie rozwiną, to nasza młodzież nie tylko nie przeniesie się do tych metropolii, ale ona będzie zmuszona szukać szczęścia gdzie indziej, w innych metropoliach, w Londynie, w Dublinie, nie wiem, w Brukseli, w Manchesterze. Tam są też wielkie metropolie i niestety jak tu nie będzie warunków do rozwoju, to tam się ona będzie przeprowadzać. Nie znaczy to, że inne obszary nie mają mieć szansy. Tam infrastruktura musi być zapewniona, dzieci muszą mieć dobrą oświatę, musi być, nie wiem, dostęp do służby zdrowia, zabezpieczenie emerytalne. Te rzeczy są akurat w miarę zapewniane, powiedziałbym, ze środków centralnych. Narodowy Fundusz Zdrowia, fundusz emerytalny czy subwencja oświatowa zapewniają i powinny może w lepszym stopniu zapewniać równe warunki startu. Natomiast nie jesteśmy w stanie zapewnić, żeby każda gmina miała tyle nowych miejsc pracy, ile tam się dzieci rodzi, to jest po prostu niemożliwe. Odwrócić trendów ogólnoświatowych się nie da i lepiej, żeby one miały tam dobre warunki do rozwoju, do nauki, a część z nich będzie szukać pracy gdzieś indziej. Chodzi o to, żeby one pracę znalazły najlepiej właśnie w Polsce, a nie gdzie indziej, i to jest ważne. A więc dokument jest tutaj, powiedziałbym, zrównoważony, bo on o obszary wiejskie dba, ale również musi zapewnić rozwój, możliwości rozwojowe metropoliom.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • A. Krzak 2013-11-26 18:52:58
    Demagogia i kpiny z obywateli!
    Sprawne państwo? Chyba poprzez zwiększenie liczby urzędników! W roku 1938 Polska miała około 138 tys. urzędników, w roku 1990 urzędników było około 175 tys. a obecnie jest ich ponad 1 milion I TO MA BYĆ SPRAWNE PAŃSTWO?
    Konkurencyjna gospodarka? następne kpiny! Jak ma być konkurencyjna jak tłamsi ją machina biurokratyczna i sobiepaństwo urzędasów.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.89.204.127
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.