PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Samorząd dla rodziny czy państwo dla samorządu?

Samorząd dla rodziny czy państwo dla samorządu? fot. Anemone123 z Pixabay

Do Sejmu w tym samym czasie trafiły dwa projekty ustaw mających znaczenie dla samorządów – jeden ma ułatwić prowadzenie polityki prorodzinnej, drugi – zapewnić finanse na realizację zadań przez zwiększenie odpisu z podatku dochodowego, trafiającego do samorządów.



Możliwość ułatwienia i usprawnienia realizacji zadań własnych samorządów terytorialnych w zakresie polityki prorodzinnej, a przez to otoczenie lepszą ochroną i opieką polskich rodzin – tak zdefiniowano cel złożonego właśnie w Sejmie poselskiego (autorstwa PiS) projektu ustawy  o polityce prorodzinnej jednostek samorządu terytorialnego "Samorząd dla Rodziny".

Jak podano w uzasadnieniu, nie ma wciąż ustawy, która określałaby zadania samorządów w tym zakresie. Tym razem więc zaproponowano takie określenie. W projekcie pojawił się obowiązek opracowania przez jednostki samorządu terytorialnego samorządowych programów polityki prorodzinnej, których celem jest wyznaczenie strategii realizacji polityki prorodzinnej. Projekt ustawy nie narzuca sposobu przygotowania dokumentu, pozostawiając w tym zakresie maksymalną wolność samorządowcom - zaznaczono. I jest to jedyny – poza sprawozdaniem z realizacji programu i koniecznością opiniowania podejmowanych uchwał pod kątem zgodności z polityką prorodzinną – obowiązek wprowadzany przez ustawę. Już tylko fakultatywny charakter ma propozycja powoływania na wszystkich szczeblach samorządu tzw. rad ds. rodziny, mających charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny.

Kolejna propozycja ustawy regulująca sprawy samorządu dotyczy projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt senacki zmierza do wyrównania ubytków w dochodach jednostek samorządu terytorialnego, spowodowanych wprowadzeniem w 2019 r. zmian w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).

„Bez proponowanej rekompensaty nie będzie możliwe powstrzymanie spadku tempa rozwoju polskich gmin, powiatów i województw, który jest nieuniknionym skutkiem ubytku dochodów własnych. Powstrzymanie spadku poziomu inwestycji lokalnych i regionalnych zapewni też większe wpływy do budżetu państwa z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) i podatków dochodowych” –przekonuje uzasadnienie. Już zmiany w ustawach z 2006 i 2007 roku ograniczyły wpływy z PIT, których samorządy nie są w stanie rekompensować – podano.

W szczególności w sprawozdaniach Ministerstwa Finansów z wykonania budżetów JST w roku 2009 i 2010 wyliczono:

– w roku 2009 wpływy JST z udziałów w PIT spadły o 5,5 % w stosunku do roku 2008,

– w roku 2010 wpływy JST z udziałów w PIT spadły o 0,3 % w stosunku do roku 2009.

Natomiast  skutek ulgi prorodzinnej w roku 2008 wyniósł 5,4 mld zł, z czego 2,8 mld dotyczyło budżetu państwa, a 2,6 mld – budżetów JST.

Skutek zmiany skali podatkowej (stawek oraz progów) w roku 2009 wyniósł 8,6 mld zł, z czego blisko 4,2 mld dotyczyło budżetów JST.

Łączny roczny ubytek dochodów JST, wynikający z tych zmian, wyniósł 6,8 mld zł – podano.

W efekcie, pomimo że rosną wpływy z PIT, samorządy tracą także przez jeszcze szybszy wzrost wydatków bieżących, spowodowany czynnikami niezależnymi od decyzji samorządów. Spada też subwencja oświatowa, a nowe zadania są często przekazywane bez wystarczających środków na ich wykonanie. Podnosi się standardy realizacji wielu zadań własnych, również nie zwiększając przy tym dochodów JST – przekonuje uzasadnienie.

W 2019 r. Sejm uchwalił dwie zmiany w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, których wejście spowoduje ubytki w dochodach jednostek samorządu terytorialnego (JST) w kwotach:

– w przypadku ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. poz. 1394) – 1 225 mln zł ,

– w przypadku ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1835) – 4 812 mln zł.

„Ta systemowa nierównowaga w zdecentralizowanej części finansów publicznych, po zmniejszeniu wpływów z udziałów w PIT jeszcze się pogłębi, co zahamuje rozwój lokalny i regionalny, a nawet zagrozi realizacji obowiązkowych zadań własnych w wielu gminach, powiatach i regionach” – podsumowano.

Zaradzić temu ma zmiana wskaźników procentowych udziałów JST we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze:

1) gmin – z 39,34% do 43,93%,

2) powiatów – z 10,25% do 11,49 %,

3) województw – z 1,60% do 1,79 %.

Projektowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia i obowiązywać z mocą wsteczną od 1 stycznia 2020 r.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.133.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.